AKUT som fan, 3G router önskas omg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjena vad bra allt går, BBB har strul med fiberkopplingar till "vårt" hotell på Skeppsholmen sen igår morse.
Löste lite saker där men betalningar etc funkar inte så jag måste få ihop ett fungerande nät pronto.
Har de inte lyckats laga på 30h så blir det förmodligen fixat på måndag kväll. :gnissla

Så om ni har nån 3g-router (som går att använda) inom hyffsat räckvidd från stan så kommer ett lån belönas bra, jag hämtar och allt sånt. Idag är ju den mest stängda dagen av alla dagar vad gäller butiker, tom Kista Centrum har stängt, de som har öppet till 21 varje dag året runt :huvet

Numret till min fån är O7O 259 36 O2

Kjell å compani brukar ha sådana

Kollade lite på deras butiksinfo, kista hade specifikt skrivit att det är stängt idag, men skärholmens butik kanske har öppet?

Besöksadress

SKHLM (Skärholmen Centrum)
Bredholmsgatan 4
127 48 Skärholmen
www.skhlm.se
(Obs! All post skickas till Box 50435, 202 14 - Malmö)
Öppettider (undantag)

Vardagar 10.00-20.00
Lördagar 10.00-18.00
Söndagar 11.00-18.00
Telefon

08 - 710 65 30 (se öppettider)

produkt:

> Datorer & kringutrustning / Nätverk/bredband / Mobilt bredband / 98316

Finns på lager i skärholmen.

Jag har en sådan som backup till vårt bredband i butiken på söder, tyvärr har jag inte möjlighet att åka in och plocka loss den åt dig idag som det ser ut nu.

Edit: Skärholmen har stängt ser jag på centrumets hemsida :-(

Ingen som har en vanlig 3G mobil då, jag körde hela butiken över min HTC med 3-abb medan någon sprang iväg och köpte 3G-routern sist vi hade avbrott...

Last edited:
Hmm, finns det nåt program för windows så att man kan dela ut sin internetförbindelse till andra på lanet, dvs så att en pc kan agera router för lanet?
Jag testar med att söka runt lite men om nån har ett specifikt tips på bra program så blir jag glad.
Jag har kopplat upp en pc men betalkortservern behöver komma åt en vpntunnel och kortleverantören.

Är det någorlunda moderna windowsburkar finns ju möjligheten att dela internetkopplingen på en, så den agerar router...

http://support.microsoft.com/kb/306126 För XP, men det är ungefär sammalika på de senare varianterna med. :)

Problemet med den är ju att den låser lanet till 192.168.0 med dhcp utdelning och då måste jag rådda om i ett gäng program på remoteservern, bra tips för all del :tummenupp

Håller på och laddar ner firewallpgm just nu, Astaro som skulle kunna funka.

Problemet med den är ju att den låser lanet till 192.168.0 med dhcp utdelning och då måste jag rådda om i ett gäng program på remoteservern, bra tips för all del :tummenupp

Håller på och laddar ner firewallpgm just nu, Astaro som skulle kunna funka.

http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-377353.php sista inlägget beskriver hur du ändrar ranget. om det inte är allt för många datorer kanske du kan gå runt å sätta statiska adresser på burkarna

Samma sak här, BBB är nere sedan igår morse.
Trodde det var lokalt på grund av strömavbrottet som var ungefär samtidigt.
Det brukar vara så att de skickar en tekniker till den lilla röda stugan som står i slutet på gatan och han startar om lite saker därinne och allt fungerar igen. Nu är det dock midsommar så teknikerna är väl lite trötta eller något.

Ringde för ovanlighetens skull upp BBB och fick efter en analys av situationen svaret: "du upplever en driftstörning..."
Eehhh, no, shit det var ju typ därför jag ringde...

Nåväl, måndagen med nyktra tekniker är ju snart här och tills dess får man väl överleva med 3g-nätet.

Last edited:
Problem solved, fick tag på en firewall med 3g kort.
Nu är det bara att sätta in den på nätet och bara släppa fram den viktiga trafiken. :banana
Snart är det lördagkväll på riktigt. :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...