Tja är ute och kör och hojen ryker som en gammal tvåtaktare. Ställde om ventilerna igår, tankade förut och höjde tomgången. Vilket är mest troligt som orsaken? Och vågar jag köra vidare? den går som en klocka så kör vidare till någon säger annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

är det blårök som hänger kvar som en gammal tvåtakt är oljeringarna ganska slut ev vntiltätningar
kollaa olja ofta ,kör på .
o planera ring/kolbyte till höst/vinter
blårök vid start = ventiltätningar
blårök vid motorbroms o sedan pådrag = oljeringar

Du har varvat slut på biggboret.. Troligen är det så att din elaka kam tagit livet av ventiltätningarna.

Nåväl nu önskar jag att någon skulle vilja bekräfta var dessa ventiltätningar sitter och om det var dom jag länkade till ovan? Ska ta hem sådana på direkten isf så jag slipper vänta på delar när den står på verkstan.
Nr 22 länkade jag till ovan: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1999-seux_model13262/partslist/FIG8.html#results
Kan vara värt att nämna att hojen rullat närmare 6000 mil.![]()
Sitter direkt under vippan (dvs under ventilfjäder etc, ventilskaftet går ju rakt igenom), hamnar över nummer 2 i bilden här för att täta
![]()
så här ser det ut på ventilsidan :
![]()

Mycket rök när du öppnar oljepåfyllningen tyder väl i första hand på att förbränningsgaser trycks ner i vevhuset och att det alltså inte är tätt mellan kolv och cylinder. Är luftfilterboxen full med olja?
Kan vara värt att nämna att cykeln rullat 250 mil hittills i år utan problem. Ja, varför ska man då göra en ventiljustering? Jo för hojen tappade något efter första turen, det saknas krut i lådan. Så jag tänkte kolla det jag kunde kolla (trodde jag) utan att behöva riva hela motorn, något som ändå är planerat till vintern. Han låter inte heller alls lika mycket som han gjorde i början. Spontant har väl vevhuslagret gett sig men jag har tänkt att köra till det skär ihop totalt. Orkar inte göra en motorrenovering så här års som sagt. Ska ändå borra av cyllen och porta toppen då.
Nåväl efter som detta problem uppstod någon mil efter ventiljusteringen måste väl detta ha att göra med ventilerna och då med dessa ventiltätningar som några nämner? Kan ju nämna att det kommer ut olja där bak och att jag möts av "rätt mycket" rök från motorn när jag öppnar oljepåfyllningsskruven.
Nåväl nu önskar jag att någon skulle vilja bekräfta var dessa ventiltätningar sitter och om det var dom jag länkade till ovan? Ska ta hem sådana på direkten isf så jag slipper vänta på delar när den står på verkstan.
Nr 22 länkade jag till ovan: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1999-seux_model13262/partslist/FIG8.html#results
Kan vara värt att nämna att hojen rullat närmare 6000 mil.![]()
Ja men det måste ju vara Nr 22 på den nedre bilden???![]()
Ja det stämmer helt o hållet!
Helt på en annan notis, din verkar ju inte vibrera ett dugg, lust o filma tanken framifrån?![]()



|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |