Akut!! Problem med att kalibrera Koso db-01r hastighetsmätare

Ställ hojen på depåstöd, ta ett måttband och mät omkretsen på mitten av däcket, har du inget måttband har, ta ett snöre och gör dito, mät sedan snöret med "tumstock" då vet du att det är rätt omkrets.
funkar det fortfarande inte har du programmerat fel och då får du läsa mer noggrant i boken..

Min Koso visar väldigt exakt hastighet.

ska ta ett måttband och mäta samt se om man kan flytta givaren något. funkar inte detta nu sen så vet jag inte vad jag ska göra. då jag har slått in att jag har 05p, alltså 5 magneter samt 1977mm i rullomkrets

Fel rullomkrets ger inte så stort felutslag! Däremot så kan magneterna ge dubbla pulser till givaren om givaren sitter något felplacerad.

Kolla så att magneterna sitter åt rätt håll. Har för mig att "N" ska vara utåt. Alltså mot givaren.

När jag måttade bakhjulet (om du nu använder bakhjulet) så ställde jag hojen med ventilen längst ner, lade en tumstock på marken bredvid med början vid ventilen, rullade tills ventilen var längst ner igen, och där hade jag måttet. Plätt-lätt :)

så nu har jag nog löst de faktiskt. flyttade givaren. men tänkte kolla. åt vilken håll diffar hastigheten om man har för lång vs kort rullomkrets?

Fel rullomkrets ger inte så stort felutslag! Däremot så kan magneterna ge dubbla pulser till givaren om givaren sitter något felplacerad.
Det beror väl på hur mycket fel det är på rullomkretsen? ;)

så nu har jag nog löst de faktiskt. flyttade givaren. men tänkte kolla. åt vilken håll diffar hastigheten om man har för lång vs kort rullomkrets?
Skriver du i för stor omkrets så visar hastighetsmätarn för hög hastighet, och tvärs om.

1882mm på 17" 60 profil, så har du 55 får du räkna ut hur mycket mindre rullomkretsen ska vara

har glömt att svara här. haft rätt mycket att göra, men har iaf fixat det så nu visar mätaren exakt :). flyttade mätare och har slått in rätt rullomkrets nu

Så om mina uträkningar stämmer så är det alltså: 17"*2,54= 43,18 cm i diameter och 21.59cm i radie. så 21.59*21.59*3,14=1464 cm i rullomkrets. detta stämmer väl?

Såg inte om nån nämnt det, men där räknar du ut arean på en cirkel med 17" diameter.

r * r * pi = area
d * pi (eller 2 * r * pi) = omkrets

Kan ju vara bra att veta vilken miss man gjort.

fick reda på att man ska räkna så här (om det inte är så du menar):17"(hjulet)* 25.4= 431,8mm 170(bredden)* 0,6 (profil 60)=102mm * 2= 204mm 431,8+204= 635,8*3,14= 1996mm i rullomkrets

Hur får manen ens mätaren att fungera?. Har tre magneter i fram. 2mm mellan givare och magnet.
Spelar inger roll vad vi gör så visar bara mätaren 0 :huvet:va

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back