Akut!! Problem med att kalibrera Koso db-01r hastighetsmätare

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

Har väldiga problem med att kalibrera hastighetsmätaren. allt annat funkar som de ska men inte detta. Vet inte om storlek på däcken spelar roll men har iaf 180/55/17. Så om mina uträkningar stämmer så är det alltså: 17"*2,54= 43,18 cm i diameter och 21.59cm i radie. så 21.59*21.59*3,14=1464 cm i rullomkrets. detta stämmer väl? Jag har satt givaren på bakhjulet och har då 5 magneter i bromskivan, vilket jag har valt i instrumenthuset. så det ska stämma. Men ändå så diffar hastighetsmätaren nästan 505 för lite. vad gör jag för fel?

Då jag har uppkörning nästa vecka så är det lite akut med att få detta problemet fixat. Så är oerhört tacksam för hjälp

17" är väl fälgens storlek, du måste nog räkna med däcket också.. (+203mm på diametern om jag inte räknat fel)

har räknat ut de nu och kom fram till att jag har 1977mm i rullomkrets så ska åka ner till garaget senare och testa och hoppas på att det funkar nu då. återkommer med svar sen ikväll. tack för riktigt snabba svar

kollade på den sidan som du länka till och mycket riktigt så står det 1903. Men sen testade jag även denna sidan: http://www.tacomaworld.com/forum/tirecalc.php?tires=180-55r17 så fick jag fram att det ska vara 1978mm. är ju lite skillnad. så kan/orkar någon räkna ut vad det faktiskt ska vara så vore jag väldigt tacksam.
Olika däck, med samma mått, har olika profiler och olika omkrets, så det blir en mer eller mindre bra gissning oavsett, om du inte mäter omkretsen själv. Men är du riktigt noga så får du ju mäta om när däcket har blivit plattslitet, och välja en hastighet när hastighetsmätaren ska visa exakt, eftersom däcket slungas ut när du kör fortare.

Blev det enklare nu? :D

Prova och skriv in 1977 mm , provkör och använd en gps som referens
//Håkan

Olika däck, med samma mått, har olika profiler och olika omkrets, så det blir en mer eller mindre bra gissning oavsett, om du inte mäter omkretsen själv. Men är du riktigt noga så får du ju mäta om när däcket har blivit plattslitet, och välja en hastighet när hastighetsmätaren ska visa exakt, eftersom däcket slungas ut när du kör fortare.

Blev det enklare nu? :D

haha verkligen. men återkommer ikväll så får man hoppas att man har löst problemet=)

Som nämnt redan i tråden. Ska du få med profil o gummislitage och hela den där biten, kör måttband så blir det rätt.

Alternativt märkning på däcket, markera start o slut på marken då det rullar ett varv och mät det.

Eller, lär dig hur mkt det diffar, så är det inget problem för uppkörningen. Dom skiter i vad det står på din mätare, så länge du håller rätt hastighet.

Så. Har varit ute och kört nu och har valt att man har 5 magneter(punkter) och 1977mm i rullomkrets men problemet är att det fortfarande diffar 50%. Va gör man för fel?

kom och tänka på de. är det någon som vet om sensitive Points innebär hur många magneter man använder? det står under tire circumference 3-2 i ena manualen

Så. Har varit ute och kört nu och har valt att man har 5 magneter(punkter) och 1977mm i rullomkrets men problemet är att det fortfarande diffar 50%. Va gör man för fel?

Det är inte så att du ställt in den så den visar engelska miles istället för km? Det borde ju få den effekten ungefär.
Vet inte om detta ens är möjligt, men det kanske kan vara en koll.

Märk upp ditt däck med en penna eller tejpbit lägst ner, märk ut på gatan där däcket står, rulla däcket ett varv och mät med ett måttband mellan de två punkterna och se vad du får för rullomkrets.
Mätaren måste veta hur många magneter som sitter på skivan och de måste sitta med jämna mellanrum, har du tex två magneter måste de sitta mitt emot varandra.
vad är det för modell på Koso-mätare du har?

Märk upp ditt däck med en penna eller tejpbit lägst ner, märk ut på gatan där däcket står, rulla däcket ett varv och mät med ett måttband mellan de två punkterna och se vad du får för rullomkrets.
Mätaren måste veta hur många magneter som sitter på skivan och de måste sitta med jämna mellanrum, har du tex två magneter måste de sitta mitt emot varandra.
vad är det för modell på Koso-mätare du har?

har satt magneterna i bultarna i bromsskivan bak och har slått in på mätaren att jag använder 5 st magneter.ska gå på givaren imorn och se om det hjälper annars vet jag inte vad jag ska göra. har räknat ut att mitt bakhjul (inkl däcket) har en rullomkrets på 1977mm

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!