Akut problem läckande tank

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Har kolfibertank på min gsxr 1000 -03. Och varje gång ja hade mer än halvfull tank så läckte de ut mycket soppa vid tanklocket.
Vid närmare koll så sippra de upp vid skruvarna till "kransen" man sätter locket i. Fast vid inbromsningar och så så rann det ut över i stort sett hela framdelen av tanken.

Tog isär det och såg att de var 8 skruv 8 muttrar 9 brickor. Den 9:e brickan låg mellan 2 skruvar så de va inte konstigt att det läckte där. Gjorde rent allt och drog på packning på tub på den befintliga packningen. Vips så slutade det läcka.

TILLS IDAG då det har spruckit upp 2 små knappnåls stora hål i underkant av tanken där den är ihopsatt.Soppan sprutade ut i form av en jätte fin stråle.

Fråga 1 vad ska jag laga det med? är jätte små hål går de köpa glasfiber eller liknande å dra på?

Fråga 2 hur ska jag lösa problemet med tanklocket? Vart det för tätt med packning på tub är de bara byta den befintliga packningen? eller hur funkar det?

Så fort ja tog bort tanklocket slutade strålen under tanken och övergick till någon droppe i bland bara. Men tanklocket nästan flög upp när ja tog bort det.

Brickan har tidigare ägare troligtvis lagt där då han haft samma problem?
men kan ju inte åka runt me läckande tanklock.

Pendlar med den till jobbet så de måste återgärdas så fort som möjligt helst igår.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    57.2 KB · Visningar: 94
Missade att skriva de, Självklart e de övertryck i tanken så tanklocket nästan flög upp när ja skruva bort det.

Men hur kan de komma sig?

Urluftningen sitter i tanklocket? skruva isär tanklocket och göra rent där alltså? Något kanal som sattit igen där kanske?

Du har ju en dräneringsslang som går under tanken. Den kanske är igenstoppad. Tabort o blås. Men även ett dräneringshåll vid tanklocket som du ser när du skruvat bort de.

Okay ska göra rent slangen under tanken och även tanklocket.
Ide på nånting att täta dem små hålen i tanken med?

Du har ju en dräneringsslang som går under tanken. Den kanske är igenstoppad. Tabort o blås. Men även ett dräneringshåll vid tanklocket som du ser när du skruvat bort de.

Hehe ursäkta men satte du packning på tub i luftningshålet också?

Angående hålen borde det väl gå att lägga på epoxy över? Om jag förstod det hela rätt.

Drog bara packning på tub på båda sidor av den befintliga packningen ingen annan stans:) Packningen som tätar mellan tank och "krans" inte o ringen på tanklocket.

Dock är det ett jävla bonnmeck det killen innan gjort genom att lägga en bricka så de inte blir tätt?

Kollar sprängskiss och de går 2 slangar upp till tanken men man ser inte var dem fäster.

När jag kollar sprängskiss på bränslepumpen under tanken så går dem inte till den som jag trodde.

När jag lyfte på tanken så låg dem löst under tanken.

Sitter det kanske inga anslutningar i denna tank? Ska kolla en gång till under tanken så jag inte missat något.

Men bränslepumpen såg ut som på orginal iallafall å på den finns inga anslutningar till 2 slangar.

Du ska ha en ut från pumpen till insprutsbryggan, en retur från bryggan in i tanken, en avrinning från tanklocket (ev spill när du tankar och regnvatten ska ta den vägen) och en avluftning från tanken. Ser det ut som på tex Gixxer 750 så går avluftningen via tanklocket till nipplar bakpå tanken.

det enda som sitter är soppa slangen från pumpen. och några elkablar sen finns det ingenting mer på hela tanken.

Är det någon B tank eller hur fan är de tänkt?

vad menas med avrinning från tanklocket? tanklocket finns det inget på förut en fjäder någon plast grej som funkar som lås grej och nån bricka och mutter.

ska knäppa ett kort imorn på tanken... kan ju inte åka runt med en bricka under kransen vid tanklocket så de läcker jämt. eller åka runt på reserven hela tiden...

Last edited:
det enda som sitter är soppa slangen från pumpen. och några elkablar sen finns det ingenting mer på hela tanken.

Är det någon B tank eller hur fan är de tänkt?

vad menas med avrinning från tanklocket? tanklocket finns det inget på förut en fjäder någon plast grej som funkar som lås grej och nån bricka och mutter.

ska knäppa ett kort imorn på tanken... kan ju inte åka runt med en bricka under kransen vid tanklocket så de läcker jämt. eller åka runt på reserven hela tiden...
Antagligen så är det en racetank, som ska vara så lätt som möjligt och aldrig kommer att vara fulltankad (15-20 varv á 3km = 4,5-6 mil = 6-7 liter), bara köras korta stunder osv, då kan man hoppa över såna där saker. Men den måste ju av många anledningar ha samma form ändå.

Avrinningen är från gropen i tanken där tanklocket sitter. Regnvatten rinner ju in där, och spiller du när du tankar vill du inte ha kvar det där heller.

Kolla på nåns orginaltank hur det ser ut där! En eftermarknads tank kan ju ha vissa enkla förändringar, tex som en returslang som saknas! Som tidigare nämts så måste det ju sitta nån form av luftning i tanken annars kommer det att skapas tryck eller vakum!

ang hålen så finns det epoxi som funkar bra,kommer inte ihåg vad den heter men det borde en lackerare/plastningsfirma kunna hjälpa dig med...(annars kan jag kolla i garaget på söndag)
glad midsommar!!!:)

Antagligen så är det en racetank, som ska vara så lätt som möjligt och aldrig kommer att vara fulltankad (15-20 varv á 3km = 4,5-6 mil = 6-7 liter), bara köras korta stunder osv, då kan man hoppa över såna där saker. Men den måste ju av många anledningar ha samma form ändå.

Avrinningen är från gropen i tanken där tanklocket sitter. Regnvatten rinner ju in där, och spiller du när du tankar vill du inte ha kvar det där heller.

Hm är troligtvis så som du säger. Sitter inget mer än soppaslangen och tankmätar kablage.

Nån som har en smart ide på ordna det? Borra hål och sätta i en nippel av något slag?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti