Akut kvälls packboxbyte problem R6:a

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Ska köra bana på torsdag.
Tänkte precis byta packboxar i framgaffeln på min R6:a -00
Vanlig EJ uppsidedown gaffel.
Har bytat på min X11:a innan utan bekymmer.
Har öppnat och tagit ur fjäder mm.
Men kan inte lossa botten skruven utan att allt innanmäte snurrar med.
På X11:an lossna allt bara jag skruva ur botten skruven.
Men bottenskruven menar jag den som blir synlig när du tar ut hjulaxeln.

Snälla!!! Någon måste väl ha en hemma patent lösning på detta?
Eller krävs det special verktyg som måste stickas ner inne i glidröret??:död
 
Mutterpicka brukar vara bästa lösningen...

Wrooooom - klart!

/Fredde

p.s Ett alternativ är också att om du har underbenet i ett skruvstäd så drar du innerbenet neråt så mycket du orkar, då brukar friktionen ökas och med lite tur får du loss insexan utan mutterpricka.

p.s2 stoppa inte ner en kofot d.s
 
Du kan ju prova och stoppa in nått ickespecial och låsa det - typ en kofot eller så.

Har du tömmningsbultar monterade på sidan en bit ned kan du ju kanske låsa
med en lämplig lång bult.
 
Mutterpicka brukar vara bästa lösningen...

Wrooooom - klart!

/Fredde

p.s Ett alternativ är också att om du har underbenet i ett skruvstäd så drar du innerbenet neråt så mycket du orkar, då brukar friktionen ökas och med lite tur får du loss insexan utan mutterpricka.

p.s2 stoppa inte ner en kofot d.s

Menar du på insexan så har jag fan inte tillräckligt lång insex som passar på mutterdragaren..:huvet
Men ska gå ut o prova att dra den ner allt vad jag förmår...:yoparty

Oki, tänkte precis fråga om man kunde sticka ner något i innerbenet.
Men då skiter jag i det...
 
Om du inte redan har testat det - stoppa i fjädern och förspänn fullt, då får du iaf lite friktion mellan innanmätet och underbenet. Med lite tur räcker det. Annars är det mutterpicka (eller om du har tur, pulsa med skruvdragare tills du har skakat loss skruven).
 
Menar du på insexan så har jag fan inte tillräckligt lång insex som passar på mutterdragaren..:huvet
Men ska gå ut o prova att dra den ner allt vad jag förmår...:yoparty
Du får nog satsa på att hitta en

Till nästa gång: Lossa Alltid bottenpluggen först :)
 
Du får nog satsa på att hitta en

Till nästa gång: Lossa Alltid bottenpluggen först :)

Provade det på det andra benet, men det bara snurrar där med:huvet
 
Har du mutterpicka men ingen insexa så kan du kapa den du har och stoppa den i en passande hylsa.

Eller gå loss med svetsen!

Ofta så KAN man hålla emot på insidan med det kräver något som ser ut som en en pinne med en stor mutter i änden, lys ner med en ficklampa. Men risken att du har något som passar är nog ganska liten.

/Fredde
 
Har du mutterpicka men ingen insexa så kan du kapa den du har och stoppa den i en passande hylsa.

Eller gå loss med svetsen!

Ofta så KAN man hålla emot på insidan med det kräver något som ser ut som en en pinne med en stor mutter i änden, lys ner med en ficklampa. Men risken att du har något som passar är nog ganska liten.

/Fredde

Tur att det finns folk som tänker åt en där ute ibland.:krama
Fungerar det inte att dra så får jag kapa o svetsa helt enkelt...
Ja enkelt o enkelt, hade bara skitn lossnat direkt hade det varit enklast.:D
Återkommer om en stund...
 
Har du mutterpicka men ingen insexa så kan du kapa den du har och stoppa den i en passande hylsa.

Eller gå loss med svetsen!

Ofta så KAN man hålla emot på insidan med det kräver något som ser ut som en en pinne med en stor mutter i änden, lys ner med en ficklampa. Men risken att du har något som passar är nog ganska liten.

/Fredde
har kört med en träskruv o skruvat i den i pack boxen sen bara och dra ur den , glöm el lås clipsen, då behövs ev separera gafflen
 
har med framgång slagit i en skruvmejsel i backboxen o brutit upp den (nån mm från ytterkant ej nära gaffelbenet med mejseln ),bara lossa o dra ner hela hela gaffeln ur kronorna (lossa oken)upp med skrapskyddet loss med låsringen o brickan ur med p box i med ny ,10min fix ofärdig (ps måste kunna få upp framändan så rören går ur kronorna . Funkar förmig iaf
 
Tur att det finns folk som tänker åt en där ute ibland.:krama
Fungerar det inte att dra så får jag kapa o svetsa helt enkelt...
Ja enkelt o enkelt, hade bara skitn lossnat direkt hade det varit enklast.:D
Återkommer om en stund...

Ha ha nej nej jag menade att gå loss med svetsen och svetsa fast en mutter på en sexkant-skruv så har du en lång insexa! :)

Kapa inte :D

Precis som tipset ovan så kan du gräva upp p-boxen på olika sätt men bäst att ta isär det snyggt och prydligt.

/Fredde
 
Ha ha nej nej jag menade att gå loss med svetsen och svetsa fast en mutter på en sexkant-skruv så har du en lång insexa! :)

Kapa inte :D

Precis som tipset ovan så kan du gräva upp p-boxen på olika sätt men bäst att ta isär det snyggt och prydligt.

/Fredde

Man kan ju kapa en längre "hand-insex" och sätta i en hylsa på mutterdragaren. Fast visst blir det bättre med en riktig insex-krafthylsa...
 
Man kan ju kapa en längre "hand-insex" och sätta i en hylsa på mutterdragaren. Fast visst blir det bättre med en riktig insex-krafthylsa...

som jag skrev en bit upp. ;)

Visst blir det bäst med en riktig hylsa men killen är ju i panik! :D

Ibland hjälper det ju att "snärta" lite med t-handtaget när man lossar också.

TS, Hur går det?

/Fredde
 
I botten av gaffelbenet är det en invändig spline som man skall köra ner
Yamahas dyra specialverktyg i och hålla fast inkråmet med.

En klassiker i detta fall är att i stället köra ned ett kvastskaft!. :näsblod

En mindre brutal variant är att (som jag gjorde på min Diversion) är att
sätta en mutter med utsida för 24mm nyckel (M20 tror jag det var.) i
ändan av en stång. Jag tog en M10 gängstång och klämde M20'n mellan
två M10 muttrar. Var tvungen att borra in ett stift den nedre annars
gängade den loss. Sedan funkade det kanonbra. Tyvärr ligger detta
utmärkta specialverktyg i fel del av Sverige.

/e

EDIT=>
Om du kör kvastattacken, kolla av delarna lite extra innan
återmontage så att du inte bygger in eventuellt träflis. :D
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top