AKUT. Kopplings hjälp önskas

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Felet gäller en Ducati Monster 900 -99

Igår plockades kopplingen ihop med nytt lamellkitt
Har sedan tidigare i vinter satt i lättad korg, tryckplatta, fjädrar osv
Lamellerna är i satta enligt instruktioner som följde med

Nu när den skulle provköras så tar inte kopplingen
Lägger i växel men när jag släpper på handtaget för att köra iväg så blir det inget driv så att säga.

Hojen ska köras hem nu idag så snabb hjälp önskas

Har ingen bild på det, men det finns ett märke på kopplingskorgen och ett motsvarande på tryckplattan som ska stå mitt för varandra.
Kolla det.
Har du köpt en Zeke-korg?
Det gjorde jag och i den monterades 1198-lameller.
Minns inte om det var samma som dina original, dock.

Som sportbike säger så finns det ett körnslag nånnstanns på tryckplattan.

Dvs endast 1 korrekt monteringsläge.
För att få dit skruvarna till plattan så måste du hålla tryckplattan "intryckt" annars är skruvarna "för korta" så att säga.

Hoppas du förstår vad jag menar...............

Pricken på tryckplattan och strecket på kopplingshubben sitter som de ska
Är det alltså en speciell märkning på korgen också som ska linjeras upp?

är lösa delar som jag köpt på alienmoto, från mpl tuning om jag inte minns fel.

Pricken på tryckplattan och strecket på kopplingshubben sitter som de ska
Är det alltså en speciell märkning på korgen också som ska linjeras upp?

är lösa delar som jag köpt på alienmoto, från mpl tuning om jag inte minns fel.

Om kopplingen inte "tar" så antar jag att du menar att den inte driver, eller menar du att du inte har något motstånd i handtaget?
Man brukar få med små brickor till tryckplattan så man kan shimsa upp fjädrarna korrekt.
Beskriv hur den uppför sig.

Precis, den driver inte
Jag lägger i växel och när man kopplar ur för att köra iväg så driver den inte utan står bara och snurrar på som vanligt oavsett om man har växel i eller ej.

Om kopplingen inte "tar" så antar jag att du menar att den inte driver, eller menar du att du inte har något motstånd i handtaget?
Man brukar få med små brickor till tryckplattan så man kan shimsa upp fjädrarna korrekt.
Beskriv hur den uppför sig.

Precis, den driver inte
Jag lägger i växel och när man kopplar ur för att köra iväg så driver den inte utan står bara och snurrar på som vanligt oavsett om man har växel i eller ej.

Kolla så att lamellerna verkligen ligger tight ihop så att ingen har missat i ingrepp.
Lossa tryckplattan ock kolla så att du fått dit plaststyrningen korrekt i centrum.
Kolla så att tryckplattan verkligen går i botten, orkar du inte trycka in den i botten med handkraft så kan du lossa slavcylindern för att slippa motstånd från den, när du testar.
Kolla också att tryckplattan inte tar emot någon av stolparna som skruvarna sitter i.
Börja där och tänk logiskt.

Jag har far i garaget och så sitter jag här och söker svar

Han har precis monterat isär kopplingen igen och lamellerna ligger i rätt ordning, tryckplattan tar ej emot "stolparna".

Jag fick med en beskrivning på monteringsordningen av lammeler/stålsivor, fanns två beskrivningar: Slipper och standard, vi monterade standard.
Det blev då en lamell över, men iom att kittet passar till båda sorterna av kopplingar så ska den bli över så vitt vi kunde se.

Kan slavcylindern ha fastnat i något felaktigt läge?
Vi lossar nu på den och monterar ihop allt på nytt

Jag har far i garaget och så sitter jag här och söker svar

Han har precis monterat isär kopplingen igen och lamellerna ligger i rätt ordning, tryckplattan tar ej emot "stolparna".

Jag fick med en beskrivning på monteringsordningen av lammeler/stålsivor, fanns två beskrivningar: Slipper och standard, vi monterade standard.
Det blev då en lamell över, men iom att kittet passar till båda sorterna av kopplingar så ska den bli över så vitt vi kunde se.

Kan slavcylindern ha fastnat i något felaktigt läge?
Vi lossar nu på den och monterar ihop allt på nytt

Fastnat låter inte troligt, får den sista lamellen verkligen inte plats?

Enligt monteringsordningen som följde med så skulle det bara vara 7 lameller i, 8 följde med.
Monteringsordningen var helt olika beroende på slipper/standard.

Det är vanlig standard torrkoppling på den, kan man prova att montera som om det vore en slipper eller blir det bara helt fel.

Fastnat låter inte troligt, får den sista lamellen verkligen inte plats?

Lägger man den återstående lamellen längst ut på lamellpaketet så greppar kopplingen som den ska.
Så den ska in bland de andra, frågan är bara vart?

Ordningen borde inte vara någon skillnad från olika märken av kopplingar eller olika lamellpaket?
Om det är så, är det någon som har en monteringsanvisning eller vet vart man kan surfa hem en?

Kopplar den ur när du trycker in handtaget?

Kan du lägga i en växel (utan att hojen dör)... men sen så slirar det bara när du ska iväg lr?

Lägger man den återstående lamellen längst ut på lamellpaketet så greppar kopplingen som den ska.
Så den ska in bland de andra, frågan är bara vart?

Ordningen borde inte vara någon skillnad från olika märken av kopplingar eller olika lamellpaket?
Om det är så, är det någon som har en monteringsanvisning eller vet vart man kan surfa hem en?

Har ingen betydelse om du börjar med en stålskiva eller lamell. Viktigast är att du slutar med en stålskiva, och att varje lamell har en stålskiva på var sida om sig.

Har du ngn stålskiva i paketet som är konisk?

Last edited:
Jag kan lägga i växel utan att den dör även släppa på kopplingshandtaget med växel i utan att den dör eller driver.

Kopplar den ur när du trycker in handtaget?

Kan du lägga i en växel (utan att hojen dör)... men sen så slirar det bara när du ska iväg lr?

Okej, paketet börjar nämligen med en tjockare stålskiva och sen en stålskiva till, kan vi lägga till den återstående lamellen där i mellan?

Har ingen betydelse om du börjar med en stålskiva eller lamell. Viktigast är att du slutar med en stålskiva.

Last edited:
Då tycker jag att du slänger i alla 8 lamellerna. Har du 9 stålringar så börjar och slutar du med en sådan. Har du bara 8st stålskivor, så börjar du med en lamell.

Sen är det bara o köra :tummenupp

ja du kan lägga lamellen mellan dom stålskivorna!

Last edited:
börja med den tjocka stålskivan, sen lamell,stålskiva osv, avsluta med stålskiva.

Ska väl vara ett visst mått på alla lameller och stålskivor tillsammans, mät detta och kolla vad du ska ha enligt spec för din hoj. Finns vad jag vet tjockare stålskivor att slänga i.
Talar inte av erfarenhet eller expertis i området men kanske en god gissning :va

La in den sista lamellskivan och det fungerade på en gång.
Stort tack för alla svar!

Tog en sväng ner till macken och tankade, fungerade felfritt.
Nu blir det lite mat sen körs den ner till Malmö :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back