AKUT!! - Klona och flytta allt(OS+program m.m.) från instabil HDD till ny HDD

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag sitter med en jobbdator där hårddisken börjar ge upp. Den startar lite när den vill så helpdesk har ordnat fram en ny HDD på garantin.

Jag har dock ingen som helst tid att sitta och installera om alla program och rigga alla de miljöer som jag behöver för att jobba vidare utan vill klona hela min disk och tjånga över till den nya för att komma på banan snabbt igen.

Vad använder jag bäst? Jag fick låna en Win Ultimate Boot -skiva med bl.a. ett program som heter "Roadkil's Disk Image" samt ett annat som heter "DiskTools ImageMaker"

Är något av dessa lämpliga för ändamålet?

Är det bara att brassa igång?

I min tråd fick jag gooa råd, hirensbootcd löste biffen :tummenupp

LÄNK

Vilket program var det sedan du använde för att skapa en Image och sen montera på den nya disken?

DriveImageXML som låg på den där "HirensBootCD" fanns även på den bootskiva som jag har...

räcker väl bara ladda ner driveimagexml och gör en boot-cd och koppla i diskarna samtidigt alt. göra en image till en usb-disk/minne, egentligen ska man betala för driveimage när man använder den kommersiellt

helpdesk har ordnat fram en ny HDD på garantin.

vad har ni för helpdesk tomtar som inte fixar det och har betalda program för att fixa det.

Last edited:
Vilket program var det sedan du använde för att skapa en Image och sen montera på den nya disken?

DriveImageXML som låg på den där "HirensBootCD" fanns även på den bootskiva som jag har...

DriveImageXML:tummenupp

vad har ni för helpdesk tomtar som inte fixar det och har betalda program för att fixa det.

De hjälper mer än gärna till men jag har inte tid att låta min dator vara hos dem en hel dag. Så jag gör det hellre själv nu på kvällstid.

CloneZilla, Acronis True Image etc etc

Acronis är nice. så mkt bättre än gamla betrodda ghost. Känns som kodslavarna bakom ghost rökt på allt hårdare för varje ver de släppt.

Crc fel också. vad trevligt.

Testa med valfritt program. finns fullt med gratis dessutom. sök på "crc rescue file" eller liknande. Tyvärr har jag inget specifikt som favorit.

Personligen hade jag inte velat köra över en kopia med halvkorrupta filer för även om valfritt program lyckas pussla ihop skiten så är väl det inte så troligt att allt kommer att funka klockrent.

Men det beror ju på hur viktigt det är.

Finns firmor som livnär sig på att fixa liknande men räkna med minst 10k.

att frysa ner disken i en påse hjälper flertalet fel. googla på det. Men felen återkommer oftast när disken blir varm igen. haft tur med detta trix själv. Snabb kopia eller "ghost" medan den är kall ;) akta dig för kondens dock. läs på hur du använder påsen runt för att skydda mot kondens.

Får Cyclic Redundancy Check Errors när jag försöker skapa en avbild. Är jag rökt?

Jag har kört CHKDSK /r ....

Last edited:
Efter att ha försökt halva kvällen och till slut hittat ett program (Ghost32) som kunde ignorera felen så hängde sig avbildningen likt förbannat under natten så nu är jag less. Skiten går till skrot. Batteriet är dött det med så efter lite lirkande med min gode chef skall den gamla datorn bytas ut.
Jag får spela words & powerpoint på en lånedator tills den nya kommer så jag kan skicka in utvecklingsmiljöer och verktyg på den.

Efter att ha försökt halva kvällen och till slut hittat ett program (Ghost32) som kunde ignorera felen så hängde sig avbildningen likt förbannat under natten så nu är jag less. Skiten går till skrot. Batteriet är dött det med så efter lite lirkande med min gode chef skall den gamla datorn bytas ut.
Jag får spela words & powerpoint på en lånedator tills den nya kommer så jag kan skicka in utvecklingsmiljöer och verktyg på den.

har man krångliga installationer så är det inte dumt att köra ett image program med jämna mellanrum till extern disk, de flesta går att schemalägga, till nästa gång.....

har man krångliga installationer så är det inte dumt att köra ett image program med jämna mellanrum till extern disk, de flesta går att schemalägga, till nästa gång.....

Ja, det får bli lärdommen denna gång. Nu lär det dessutom bli win 7 så det känns som det blir mer "framtidssäkrat" än min gamla XP-installation. Men i.o.m den så lär jag börja ta lite avbilder. Framförallt nu när jag under en dag kommer sitta med en flång ny installation som är helt obesudlad.

På skivan som det hänvisades till tidigare så finns det en GetDataBackNTFS som funkar bra... Om det är något specifikt dokument/mappsom du vill ha tillbaka men den går inte att använda till att göra en klon av disken

På skivan som det hänvisades till tidigare så finns det en GetDataBackNTFS som funkar bra... Om det är något specifikt dokument/mappsom du vill ha tillbaka men den går inte att använda till att göra en klon av disken

Jag hade redan innan kopierat de flesta filerna som fanns på disken. Filer och mappar i sig har aldrig varit problemet utan det är just det jobbiga i att ominstallera alla verktyg jag använder och sätta upp alla utvecklings & testmiljöer igen samt att installera alla tredjepartskomponenter o.s.v. som måste registreras och inkluderas kors och tvärs.

Nu väntar jag på en ny burk och det blir skönt. Lyckligtvis kan jag jobba med annat de närmsta två-tre dagarna så det borde inte blir så farligt som jag var rädd för.

Ja det var ju tur det...

Lider dock med dig när det gäller just dom där "special" programmen..
Man blir komplett galen när man inser hur mycekt jobb det är att få fart på allting..
Och begära nya aktiverings koder och dylikt är ju ingen höjdare...
Brukar vara lite lätt osmidigt och alla gör på sitt egna lilla sätt.. :(

Som andersbrink tipsade om: Acronis TrueImage. Du kan clona disken med trialversionen och sen återskapa allt. Jag tyckte dock att det var så bra så jag tom köpte en licens!

Eller så går du över till Linux, då är det bara att köra en kopiera rotfilsystemet:
tar cvpzf backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys /

;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...