Akut kåtslag av husbil

Nu kanske det inte spelar någon större roll när det gäller så liten last som en husvagn på bilen och det faktum att man inte kör trailer, men som kuriosa.
Under den kommande vintern, kolla på vilka lastbilar som kör fast eller hamnar i diket. Det är till 95% bilar med enkelaxel. Bilar med boggi/dubbelaxel bak klarar sig bättre i vårat klimat med dåliga vägförhållanden.
Standard i Sverige är dubbla axlar bak och standard nere i Europa är enkelaxel bak. Så när Europeiska bilar kör i våra växlande vägförhållanden så blir resultatet så som det kommer se ut kommande vinter och vintrarna innan det.

Men svenska dragbilar är ju ofta 6×2. Andra bakaxeln är väl bara bäraxel och inte drivande. Fällknivseffekten kommer väl också av längden på dragaren.

Riktigt svenska ekipage är väl 25,25 meter? Alltså c-bil med skåp, dolly och trailer?

Bäst vore så klart om vi bättre utnyttjade våra långa och effektiva lastbilar bättre. Men nu är det ju lägst pris oavsett konsekvens som gäller.

Ofta man ser Österrikare och tyskar komma med den här typen på väg upp mot Nordkap, totalt meningslöst häruppe men säkert kommer något användbart tillfälle mot/bortom Uralbergen eller i Afrika.
Ja helt onödigt kanske. Men främst är det väl iden med en lagom stor husvagn monterad på ett flak. Blir ju husbil med gott om plats med hög förbrukning. Motsvarande vanliga husbil kommer ju vara mycket dyrare i inköp.
Sett ett o annat husbilsbygge på denna, euro 6, 24 växlar o.s.v.:

Allt relativt nytt är ju svindyrt. Därför överskott är aktuellt. Även om nytt så klart är bättre.
Ja, skatten är ju säkert en betungande del när den drar 2-4l diesel per mil :hihi

Jag vill verkligen ha en TGB13, gärna en 1313, som skulle bli ombyggd till husbil, för dom där vildmarksutflykterna, och då menar jag inte asfalterade vägar till en camping bredvid Siljan, utan risiga grusvägar. Det var bara det där med pengar, tid, tillstånd från regeringen och plats, i ungefär den ordningen :gnissla
Bygg bara! Du kommer tjäna pengar på den när den är uthyrd!

Ja, skatten är ju säkert en betungande del när den drar 2-4l diesel per mil :hihi

Jag vill verkligen ha en TGB13, gärna en 1313, som skulle bli ombyggd till husbil, för dom där vildmarksutflykterna, och då menar jag inte asfalterade vägar till en camping bredvid Siljan, utan risiga grusvägar. Det var bara det där med pengar, tid, tillstånd från regeringen och plats, i ungefär den ordningen :gnissla

Var med tanke på förslaget om en nya/bekvämare lastväxlarbil som är betungad med både skatt och vägavgift. För en bil man använder till 3-4 utflykter om året suger det att betala vägavgift på 12000 om året.

Fanns tgb30 med dubbelhytt?

Fanns tgb30 med dubbelhytt?
Japp. Definitivt som Slunga 77 och eventuellt på kronans flygplatsräddningsbilar samt räddningsverkets bilar även om jag är osäker på om de två sistnämda kanske enbart var tgb40.

Vägavgift betalar man väl bara om man har trafiktillsstånd? Och den kommer ju vara avställd mest hela tiden.

Personligen hoppas jag på avståndsbaserad gps-kontrollerad avgift med kraftig regional diffrentiering.

Relativt säker. Läser en del remisser gällande tung godstrafik på väg, och jag har tidigare undrat om veteranbilar även om de kan betala dagsavgifter.

En 13-bil är nog lite overkill för risiga grusvägar :) Den tar sig ju fram ofantligt bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman