Akut: Import från tyskland, men det är strejk där nere!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är så att jag och en kompis flyger från Arlanda till Hamburg ikväll klockan 21:00 och väl framme tar vi in på ett hotell.
Dagen efter, imorgon, ska vi möta upp en kille i Bremen som är ägare till en Mercedes slk 230 som min kompis ska köpa. Affären är redan bestämd, tid och plats så gott som klart. Flygbiljetterna betalade jag igår kväll.
MEN tydligen så strejkar det tyska vägverket, de som skriver ut exportskyltarna! Ett rykte säger att de endast skriver ut ett fåtal nu i dagarna och att folk hade köat från klockan 3 på natten nu i natt för att få komma in och få export-skyltarna klara.

OM vi inte lyckas få några skyltar, kan man då fara hemåt och lösa det i efterhand på något vis? En idé var ju att lämna kvar Farzugbrief till den nuvarande ägaren så han kan lösa ut skyltarna när strejken är över och på så vis skicka dem och farzugbrief till honom?
Eller kan man kanske lösa det hemifrån på egen hand efteråt?
Grönskylt hörde jag var en ide, att man kunde köra på den från tyska gränsen och hem, men fortfarande kvarstår ju nästa problem, bilen ska ju skrivas om för export...

Någon som har nån idé?

Även tips på ett vettigt hotell nära Hamburg flygplats önskas...

Jag hämtade en båge en gång och var tvungen att åka hem på en söndag så jag lämnade briefet och plåtarna hos säljaren som gick till exportstället på måndag för att sedan fedexa upp briefet till mig. Vet inte om det var så smart att göra så igentligen, men som tur är var säljaren ärlig. Jag körde iofs bågen i en minibuss. Ska du köra bilen hem får du antingen göra det utan plåtar eller ta med dig ett på plåtar ner till en annan bil och hoppas att ingen kollar dig... Grönplåten gör bara avställda bilar påställda, du måste fortfarande ha nummerplåtar på bilen och den måste vara besiktigad, dvs. ej körförbud.

Lycka till

För att kunna köra bilen hem måste ni har skyltar (exportskyltar, dom röda).. En lösning är att få låna säljarens skyltar och sen skicka tillbaka dom med post, då slipper ni skyltavgiften på ca 1700kr... Dock brukar dom inte vara så sugna på att låna ut skyltarna då dom är personliga.

En annan variant kan ju vara att ta med egna svenska skyltar och skruva på.. Och sen hoppas på att inte farbror blå hälsar på...

Det sket sig, säljaren lyckades inte avregistrera bilen igår. Han ville inte låna ut sina skyltar dessvärre.
Nu bokade jag om flygbiljetterna 2 timmar innan avgång så vi drar ner på måndag istället och hoppas på att det går att lösa tills dess.
Förbannade tyskjävlar, varför kan de inte finna sig i det hela och ge fan i att strejka :mad: De har viktigare saker att göra, tex jobba bort hockeyfrillan, batik-skjortorna och de stentvättade jeansen med resår :huvet

Jompa73 skrev:
2170808
En annan variant kan ju vara att ta med egna svenska skyltar och skruva på.. Och sen hoppas på att inte farbror blå hälsar på...

Funkar bra, kör som folk hem bara.

Dee_cati skrev:
2171103 Det sket sig, säljaren lyckades inte avregistrera bilen igår. Han ville inte låna ut sina skyltar dessvärre.
Nu bokade jag om flygbiljetterna 2 timmar innan avgång så vi drar ner på måndag istället och hoppas på att det går att lösa tills dess.
Förbannade tyskjävlar, varför kan de inte finna sig i det hela och ge fan i att strejka :mad: De har viktigare saker att göra, tex jobba bort hockeyfrillan, batik-skjortorna och de stentvättade jeansen med resår :huvet

Köp nån gammalt volvo i Sverige då så slipper du dom djävla tyskarna. :tomten

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...