Akut hjälp!!!!!

allebaric

Medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Yamaha yzf r6 -03
Vart sitter tändstiften på en yamaha r6 2003? Jag har försökt ta hjälp av service manualen och den säger att man skall ta bort tanken och luftfilter hållaren sen skall man komma åt tändstiften men jag ser inte ett piss.
Kanske är det nån som kan hjälpa mig:confused:

De sitter lite lutade framåt, ner i varsitt hål. Du måste alltså ha en lång hylas med förlängare eller org tändstiffts nyckel.

///Micke

På min r1 -03 sitter det lite plast och en stjärtig gummilapp ivägen också.

Så här ser det ut, skall jag skruva nåt mer???

Bifogat

• n1037088717_64229_5532.jpg
    n1037088717_64229_5532.jpg
    62.6 KB · Visningar: 211
Så här ser det ut, skall jag skruva nåt mer???

I ovankant på bilden under plasten sitter dem :)

Gör dig själv en tjänst och täck över det 4'a öppna gluggarna innan du tappar ner något där.

Vad du gör - ta inte bort gummilappen!

Den stora? Den vek åtminstone jag bort för att komma åt tändstiften. Inte så att jag tog loss den och hojen har inte skurit ihop än.

Last edited:
Sitter det inne i den gula locket????

Bifogat

• n1037088717_64230_9310.jpg
    n1037088717_64230_9310.jpg
    43.3 KB · Visningar: 151
Sitter det inne i den gula locket????

Det där är en tändspole, den drar du upp och under där sitter your precious.

Var lite varlig när du tar loss dem bara, de sitter ganska hårt men rätt vad det är säger det "flopp" och då lossnar de snabbt.

edit: Alltså, hetsmek har aldrig varit något som funkat vidare bra. Hejda dig lite, ta det metodiskt och lugnt innan du drar en gängpaj, tappar ner något i motorn eller liknande. :)

Last edited:
I ovankant på bilden under plasten sitter dem :)

Gör dig själv en tjänst och täck över det 4'a öppna gluggarna innan du tappar ner något där.

Den stora? Den vek åtminstone jag bort för att komma åt tändstiften. Inte så att jag tog loss den och hojen har inte skurit ihop än.

:D haha , nej, alltså, själklart måste man vika undan den vid arbete, det jag menade var: demontera den inte för gott, som vissa gör.
Den har en viktig uppgift.

:D haha , nej, alltså, själklart måste man vika undan den vid arbete, det jag menade var: demontera den inte för gott, som vissa gör.
Den har en viktig uppgift.

Solklart, du har så rätt .. Det mesta tenderar att sitta där av en anledning :)

ja en 10hästars gummi lapp! det vill jag veta hur det funkar :)

och finns dom at köpa löst :D

Jepp, reapris för dig kompis!
3000:- stycket. Köp så många du vill, och addera bara ihop antalet hästar!
Vem vet - du kanske blir först med 1000 hästar i sverige? ;)

Nej, saken är den, att de håller borta överskottsvärme som kommer från grenrör och kylare, och som annars, om den tillåts passera upp mot förgasare/insprutare bara messar upp bränsleblandningen på massa olika sätt.
Alltifrån lokal kokning i bränsleledningar/flottörhus/spridare och det kan ge alltifrån mager till fet blandning (beroende på system) till att de mer aktiva reglersystemen känner av felaktig lambda och fetar på ytterligare, vilket resulterar i att motorn surar ner sig och tappar effekt.
Och vid körning så pressas ännu mer hetluft upp över motorn av fartvinden och problemet förvärras.

Så även om man får hojen rätt i bänk är det inte säkert att detta gäller "irl"
Eller vice versa.

Värme ÄR ett verkligt problem i bränslesystem, och precis som d1ce sa: - Den sitter väl där av en anledning.

Dock oftast okänt av de flesta varför.
Iaf av att döma när man ser roadracinghojar i depåerna där dessa dukar/plastkåpor allt som oftast saknas av rena åtkomlighetsskäl så det underlättar mekning osv.

Last edited:
Många racehojar på 80-talet hade förgasarna framför motorn (mellan motor och framgaffel) just för att komma undan värmeproblemet och vinna lite effect med hjälp av kallare luft.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis