Akut Hjälp! Yamaha R6 Olja

Ozzian skrev:
2268553 Att köra helt utan olja är nog inte möjligt för då borde din motor skurit vid det här laget, oljelampan styrs av en nivåvakt och inte på oljetryck så om lampan just har tänts så är det ingen fara men du ska givetvis fylla på olja.

Om du kör del eller helsyntet har egentligen inte så stor betydelse om du inte kör väldigt hårt med hojen.

Det du måste tänka på är att den måste vara JASO-godkänd för att du ska vara säker på att din våtlamell inte tar skada.
Oftast så står det att oljan är speciellt för fyrtakts MC-motorer :tummenupp

Shell:
4-TAKTSMOTORER
Krav på API SG, JASO MA
* Advance Ultra 4 10W-40 (helsyntetisk)
* Advance Ultra 4 15W-50 (helsyntetisk)
* Advance VSX 4 10W-40 (delsyntetisk)
* Advance VSX 4 15W-50 (delsyntetisk)

För sommarbruk väljer du med fördel någon av 15W-50 oljorna.

Preem kunde jag inte hitta några produktbeskrivningar hos(?) Vill de inte sälja sånt??

Så du rekommenderar 15w-50 oljan. Går och köper sån snart!
Ska man köpa Helsyntetisk eller delsytetisk?
Jag vet inte ens skillnaden! tack!

Lugn skrev:
2268626 Jag vet inte hur ny du är på hojar, men... Är du säker på att du gjort rätt när du läst av oljenivån?

Jag tror jag läste rätt! Jag tog ut oljestickan, tog papper och torkade av. La tillbaks oljestickan och kollade nivån och det såg tomt ut.

Så jag antar att det håller på ta slut! Men vad mer kan det vara som tickar?

Vishy skrev:
2268665 Så du rekommenderar 15w-50 oljan. Går och köper sån snart!

Jag tror jag läste rätt! Jag tog ut oljestickan, tog papper och torkade av. La tillbaks oljestickan och kollade nivån och det såg tomt ut.

du kan inte kolla oljenivån när den står på sidostödet.. Då lägger sig all olja på fel sida. Du måste sitta på den och kolla oljan. Prova de och se om du har nån olja.

Vishy skrev:

du ska ha hojen upprätt när du kollar skruva ur stickan stoppa tillbax men skruva inte ::. och låt den stå en stund om du nyss åkt
annars ta bort oljepluggen låt det rinna ut om det finns nåt
köp både olja och filter om du inte vet vad så ska det va en helsyntetisk)
iallafall prata med närmsta mc handlare bra att bytta olja själv
när man köpt en hoj då vet du när det e gjort

man kan se i manualen vilken olja den vill ha köp den bästa om du tanker köra hårt :tummenupp

Vishy skrev:

Det beror egentligen på vad du har haft för olja innan, helst ska du ju slå i samma sort eftersom det säkert finns en hel del kvar i motorn.

Ärligt talat så klarar de flesta sej alldeles utmärkt på en delsyntets märkesolja, kör du väldigt hårt så kan det vara motiverat med helsyntet, det är dock min åsikt, "Dr Bike" har skrivit två intressanta trådar om det här med oljor, läs dem vid tillfälle och bilda dej en uppfattning :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Vishy skrev:
Så R6 har oljesticka? R1 har ett fönster som man ska läsa av med hojen upprättstående, gör du rätt?

Edit: Jahopp där ser man :)

förutom att den ska va rak så bara för att de inte syns på stickan är den inte tom, stickan går inte hela vägen ner.

rogga R6 skrev:
2268698 du ska ha hojen upprätt när du kollar skruva ur stickan stoppa tillbax men skruva inte ::. och låt den stå en stund om du nyss åkt
annars ta bort oljepluggen låt det rinna ut om det finns nåt
köp både olja och filter om du inte vet vad så ska det va en helsyntetisk)
iallafall prata med närmsta mc handlare bra att bytta olja själv
när man köpt en hoj då vet du när det e gjort

man kan se i manualen vilken olja den vill ha köp den bästa om du tanker köra hårt :tummenupp

Men jag vill endast fylla på olja, ägaren innan sa att han byte oljefilter)köpte den i maj och har ej kört något sen igår.
Ska ner igen lite senare och se! Men det ska alltid vara helsyntetisk e när man köper motorolja till r6:an?

Last edited:
Gulleplutt skrev:
2268545 köp billigaste oljan på biltema, det är samma sak

Fan heller, köper du billigaste MC-oljan på BT så får du någon sunkig mineralolja.
Däremot har dom "racingolja" för MC som kostar 69:- litern. Den hade jag i min 6:a och den funkade fint.

Vishy skrev:
2268716 Men jag vill endast fylla på olja, ägaren innan sa att han byte oljefilter.
Ska ner igen lite senare och se! Men det ska alltid vara helsyntetisk e när man köper motorolja till r6:an?
Har du gjort som rogga sa än eller? Hojen ska stå rakt, ut med oljestickan, torka av och stoppa in den igen (skruva inte), och dra ut igen. Jag tror knappast att du åkt utan olja i motorn eftersom R6:an har oljenivåmätare som hade varnat isf.
Men byt olja + filter ändå, det är det första jag gör när jag köper ny hoj, även om säljaren säger att han just gjort det.

Vishy skrev:
2268716 Men jag vill endast fylla på olja, ägaren innan sa att han byte oljefilter.

ja helsyntetisk rekommenderad motorolja api service se sf sg eller högre
oljekvantetiteter utan oljefiltersatsbyte 2,4 L

det bästa e nog att bytta all olja i motorn töm det som finns i
häll i ca. 2.4 då får du samma olja i motorn en del oljor gillar inte när dom blir
blandade om du inte vet vad som e i

Vishy skrev:
2268529 Hej,
Sitter på jobbet och har en akut fråga!
Jag har ingen olja alls i hojen och märkte det nu. Jag har kört ca. 150 km sen igår helt utan olja!

Nu vet jag inte vad det är för olja som ska in i hojen, och var även vid shell maken och de hade ingen anning.

Nu vill jag veta vad det är för olja som ska in i hojen,Det är en Yamaha r6-rj03 årsmodell 99.

Finns det motorolja för r6:an hos shell eller preem?

Tacksam för svar då jag vet inte hur jag ska hem annars?

Jag körde på Castrol Superbike R4!!

Ozzian skrev:
2268712 Det beror egentligen på vad du har haft för olja innan, helst ska du ju slå i samma sort eftersom det säkert finns en hel del kvar i motorn.

Ärligt talat så klarar de flesta sej alldeles utmärkt på en delsyntets märkesolja, kör du väldigt hårt så kan det vara motiverat med helsyntet, det är dock min åsikt, "Dr Bike" har skrivit två intressanta trådar om det här med oljor, läs dem vid tillfälle och bilda dej en uppfattning :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Så R6 har oljesticka? R1 har ett fönster som man ska läsa av med hojen upprättstående, gör du rätt?

Edit: Jahopp där ser man :)

Mycket information där!
Jag har tyvärr inte just någon tid att gå igenom den mil långa inlägg som Dr Bike har skrivit. Behöver lite snabb info vad det är för olja som ska in i den! då jag hemskt gärna vill köra hem den ikväll när jag slutar vid 23.00

Men 15W-50 rekomemnderade du, jag tror att ägaren innan la in Muton olja i den. MEn har ingen anning vilken sort.

Men ska det vara helsyntetiskt eller del?
Måste man tömma oljan eller räcker det med att fylla på olja utan att den klagar?

tack på förhand

Last edited:
jag vet faktiskt inte ens hur man tömmer? :hihi

filter, finns det på samma ställe som olja [ok, statoil, preem, biltema, etc]?

Jonthe skrev:
2268896 jag vet faktiskt inte ens hur man tömmer? :hihi

filter, finns det på samma ställe som olja [ok, statoil, preem, biltema, etc]?

Nej du får gå till mc-handlarn å köpa filter.

J.Andersson skrev:
2268913 Så läs här å skriv inte förns du kan allt http://www.yzf-r6.net/ =)
:hihi :hihi är du sur j
hehe andvänd det på söndag :tummenupp

:pannkyss

rogga R6 skrev:
2268783 just de de e så den heter :tummenupp kom inte ihåg vilken jag använde :D
den skulle vara bra
Fan Roger jag trodde jag hade svarat redan i den här tråden men kom inte ihåg att jag gjort det.
Sen såg jag att du valt samma avatar.
Blev lite orolig att man blivit gammal och senil :hihi

Vishy skrev:

Motul har en jäkla massa oljor till 4-Taktshoj så en gissning är bara att glömma, hehe
http://www.boove.se/main.html?&sid_id=1907&prodkate=1017#prodtarget

Jag skulle göra så här (förutsatt att du har dåligt med olja):
Det är bara att bita i det sura äpplet:
Eftersom vi inte vet vad det är för olja i nu (och jag antar att du inte kan fråga tidigare ägaren heller?) så köp en billigare delsyntet för MC, skitsamma vilken viskositet bara den är lite billigare och se till att du får upp nivån rätt.
Och så behöver du inte köra "fan" med hojen.

Sedan skaffar du nytt filter och olja och byter det snarast du kan.
Dels för att det är blandat och dels för att du ska kunna börja på "ny kula" :)

Oljesort väljer du sedan efter behov, men om du tar stryptag på mej och kräver ett svar så säger jag att du ska välja en dyr helsyntet, då kan det inte gå fel (men blir dyrt).

Jag kör castrol R4 (kom på att det är 10W-50 i visk..område) men på förra hojen hade jag deras delsyntet och då slirade kopplingen(?), det slutade med att jag bytte till Q8 SBK.. någonting, kostade 120:- litern och den gick att få tag på när som helst, det har sina fördelar det också.

Hitecfrollo skrev:
2268943 :hihi :hihi är du sur j
hehe andvänd det på söndag :tummenupp

:pannkyss

Fan Roger jag trodde jag hade svarat redan i den här tråden men kom inte ihåg att jag gjort det.
Sen såg jag att du valt samma avatar.
Blev lite orolig att man blivit gammal och senil :hihi

hahha kul :banana

jo snodde den från dig :D hade ingen bra

Last edited:
inte riktigt till ämnet, men är det ngn som har koll?

Ska r6an årsmodell 2000 servas vid 2000 mil?
enligt min servicebok står det "every 24000 km" för årsmodellerna 99 + 00.

sen för 01 står det every 20000 km.

hur är det egentligen ? :va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back