Akut hjälp/tips behövs!

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Tjena, installerade 25kws strypning på hojen för ngra dagar, tog ut den för att testköra den idag för att kolla om allt va okey men icke! vi snabba acc dör hojen runt 4 tusen varv och blir ganska svår startad, fick upp den i 90 efter en lång sträcka med LÅG acc. misstänker efter rådfrågning med andra att det kan vara soppablandningen som blir för fet, hojen har sedan tidigare ett dynaojetkit(stavning) i så kankse det som orsakar det. (strypt med brickor i insuget) kanske finns andra anledningar?

Hojen ska registreringsbesiktas imorgon så min akuta fråga är kan man fixa detta på något sett utan att behöva byta tillbaka till orginal(ej dynaojet) eller ska man bara köra lungt till registreringsbesiktningen,kmr de testköra den och se att den kronglar? eller hur går det till?

men den har gått perfa innan strypningen så fattar inte varför tändstiften skulle fukka pga ngra brickor i insuget..

Det blir nog rejält galet att srypa en dynad hoj med insugs brickor. Du får nog bestycka ner ganska bra.....

ja du får byta huvudmunstye till skitlitet... Ex nerstrypt hond xr650 med sådan bricka,,,, org munstyck 180 nerstrypt 110!! Vet ju inte vad du har nu men om du skulle ha 130?? så måste du säker ner till 80 -100 någonstans....

Eftersom du sänkt arean i insuget så har du även höjt hastigheten på luften i förgasarna var vid dina munstycken nu har lättare att leverera bensin! du måste bestycka ner massor!

vadå? fattar inte riktigt vad du menar med:

"installerade 25kws strypning på hojen för ngra dagar, tog ut den för att testköra den idag för att kolla om allt va okey men icke!" :va

tog du bara ut hojen för en provkörningen eller tog du bort strypningarna när du provkörde?

låter på ditt beskrivande av felen att strypningarna sitter kvar och då är det inte konstigt att den går som skit, specielt inte när den är fel bestyckad :)

Om du ska köra många mil med strypningarna i så gör du bäst i att bestycka om, om du bara ska besiktiga den med strypningarna så låt den va som den är och plocka sedan bort dem:tummenupp

ahh, ska ta och ta av kitet nu och minska insprutnings ventilerna. för övrigt lyckades jag få hojen godkänd, de provkörde aldrig hojen så jag är ganska nöjd.

man behöver väll inte byta förgasarnålarna när man byter insprutningsventilerna?
och behöver man ha tjockare soppablandning om man kör med slipon (D&D)?

tack för tipsen ;)

Insprutningsventiler ??? Var vänlig förklara vad du menar ?
så vitt jag vet så sitter det förgasare på din maskin, vad har du bytt egentligen ?
Och ja, att feta på blandingen lite är inte fel, men sa du inte att den var dynojettad ? med originalpipa då eller vad ?

asså kanske sa helt fel, vet inte direkt va man kallar det lilla munstycket man byter heter. Ja det är förgasare. Det jag undrar är för att inte få för mkt soppa så att den dör när man vrider på ordentligt räcker det med att byta tillbaka till orginal "munstyckerna" (main jet, eller va fan det kallas). eller måste man byta förgasar nålarna också? kanske inte spelar ngn roll?

Den är dynaojettad med sliponet, hade orginal på vid regbesiktningen. Kanske går bättre om jag bara byter till det andra röret eller?

jag är inte världens snille på motorer, än. så ni behöver inte påpeka om jag skulle ställa självklara frågor. ;)

asså kanske sa helt fel, vet inte direkt va man kallar det lilla munstycket man byter heter. Ja det är förgasare. Det jag undrar är för att inte få för mkt soppa så att den dör när man vrider på ordentligt räcker det med att byta tillbaka till orginal "munstyckerna" (main jet, eller va fan det kallas). eller måste man byta förgasar nålarna också? kanske inte spelar ngn roll?

Den är dynaojettad med sliponet, hade orginal på vid regbesiktningen. Kanske går bättre om jag bara byter till det andra röret eller?

jag är inte världens snille på motorer, än. så ni behöver inte påpeka om jag skulle ställa självklara frågor. ;)

Ja det räcker säkert med endast mindre högfartsmustycke. men hur mycket mindre??????? ev 5 steg typ som jag sa från 130 till 80-90 .. Om du har snortur så fungerar den skapligt då:tummenupp Jo ha org dämparen på då!!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN