Akut Hjälp. Spricka i ramen. Ktm 640-03

j-eke

Medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
Ktm 640
Hej! Skulle ge mig ut för att köra men märkte att Hojen hade läckt en massa olja i garaget, Upptäckte en spricka i ramen strax ovanför oljefiltrer i en svettsfog. Jag har ringt till ktm sverige för att kolla om det fann någon garanti för detta men inte på -03:an. Han Sa att svettsa ramen är ett alternativ (ny ram skulle kosta 10900kr). Så nu söker jag hjälp i sthlm området för svettsning. Ingen mcverkstad verkar vilja ta på sig detta arbetet för de säger att det är ett komplicerat arbete då oljan ligger i sprickan.

Jag är nyinflyttad till sthlm och har ingen kännedom av några bra svettsare, företag, verkstäder. Så jag söker efter all hjälp jag kan få tag i.

Mvh Jonny

Tack på förhand

Bifogat

• IMG_4370.JPG
    IMG_4370.JPG
    132.5 KB · Visningar: 166
Om det är en stål eller aluminium ram kan jag hjälpa dig om du vill.
Det jobbiga är ju som sagt att strippa hojen.

Hur pass mycke måste jag strippa hojen?? Motor och allt? Hur pass komplicerat kan det vara.... kanske är lätt att få bort allt men sen ska ju skiten dit igen,,,, hehehe

Ta en bild från lite längre håll så man kan få en uppfattning hur illa till sprickan är.

Mvh

Matte

Här kommer ett kort på lite längre avstånd. Såå tråkigt att detta inträffar nu i början av sesongen... Grrrrr :-)

Bifogat

• förminskning.jpg
    förminskning.jpg
    85.7 KB · Visningar: 186
Ring och fråga om hela hojen kan tas in i lokalen och om han har nån maskin som är såpass smidig att han kan slipa rent där han ska svetsa.Det är ju det som är kruxet just med svets att få området rent så det fäster.

good luck

Finns det ingen anna som haft något liknande problem? De på ktm hade inte varit med om det innan.. Skumt... Jaja,,, hoppas bara att jag kan ha den fixad innan sommaren är slut :-) vill ju ut och köra... :)

Går bra med motorn i ramen om du tar bort avgas och annat som ær i vægen, tappar ur oljan, lægger cykeln på sidan, slipar rent och værmer ordentligt med gassvets så all olja trængs ur sprickan och sen tiggar

Dom dær har væl stålram, eller ære de moly? :va

rugga upp ramen lite runt sprickan och använd läcktätare eller kemisk metall, enkelt billigt alternativ. men svetsa är best.

rugga upp ramen lite runt sprickan och använd läcktätare eller kemisk metall, enkelt billigt alternativ. men svetsa är best.

OBS. andvänd inte kemisk metall då detta är mycket sprödare det kommer ej att hålla då ramen är en bärande del. hadde gärna kunnat svetsa detta åt dig men får tyvär inte in hojjen i verkstaden:3freak

OBS. andvänd inte kemisk metall då detta är mycket sprödare det kommer ej att hålla då ramen är en bärande del. hadde gärna kunnat svetsa detta åt dig men får tyvär inte in hojjen i verkstaden:3freak

helt riktigt men det ska inte ersätta ramen det ska läggas utanpå för att täta sprickan.
men sprickan kan ju växa och det hindrar ju inte spaklet.

rugga upp = slipa bort färg och bearbeta med grovt papper eller dylikt så att spaklet fäster odentligt

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back