Akut hjälp sökes: tre dagar kvar!

undrar bara vad det kan vara ifall det inte skulle vara nån tändspole..
den tömde ju flottörhusen för två år sen och betedde sig ungefär likadant
fast då gick den att köra en längre sträcka innan den dog
då krävdes tydligen en förgasarrengöring.. jaja det visar sig, snart hoppas jag
 
Mell skrev:
Jag sätter två öl på deltaträffen på att det är laddregulatorn som gett upp.
Tändningen är väldigt känslig vad gäller volt. Då får du precis det fenomenet du har att den går sämre och sämre, väldigt likt soppabekymmer.
Mät på batteriet när du har motorn igång, varvar du lite grann ska du ha ca 14 volt. En felande regulator kan ge lite laddning vid låga varv men ladda mindre vid högre varv, så varva den ordentligt.

Tändspolar går nästan aldrig sönder i vårt solsystem, två spolar samtidigt händer ännu mer sällan.
jag märkte faktiskt en sak igår... när hojen gick på tomgång så fladdrade lyset starkt/svagare men när jag varvade upp så var det konstant svagare?!
det verkade lite skummt, för det ska väl vara tvärtom...
om du har rätt får du fyra bärs å en Billy´s på Delta :tummenupp
 
Tankavluftning? Skulle kunna vara det oxå! När den är död efter lite körning prova att öppna tanklocket! Vild chansning men enkelt att prova!
 
Mell skrev:
Jag sätter två öl på deltaträffen på att det är laddregulatorn som gett upp.
Tändningen är väldigt känslig vad gäller volt. Då får du precis det fenomenet du har att den går sämre och sämre, väldigt likt soppabekymmer.
Mät på batteriet när du har motorn igång, varvar du lite grann ska du ha ca 14 volt. En felande regulator kan ge lite laddning vid låga varv men ladda mindre vid högre varv, så varva den ordentligt.

Tändspolar går nästan aldrig sönder i vårt solsystem, två spolar samtidigt händer ännu mer sällan.

Jag håller också på laddning och batteri.
Minsta tvekan ang batteriet så byt det, är det halvsegt så byt i alla fall.
Om du får den att gå dåligt, koppla till en batteriladdare och se om det blir någon skillnad.

/fredde

p.s Tror helt klart på batteriet...
 
Annars får väl jag bjuda dig på två öl. Ska faktiskt inhandla en regulator själv idag. Men jag kör Honda och dom har riktigt kassa regulatorer.
Jag kommer att ha en riktigt snorgrön hatt på mig på Delta, du får väl hojta om du ser mig. :tummenupp :fyllisar
 
Ok Mell!

jag var nyss ute å mätte laddströmmen:
14.0 V vid tomgång
12.6 V vid ca 4-5000 varv

säg nu snällt att det ÄR laddregulatorn som orsakat mitt helvete! :pannkyss

EDIT: på Deltat kommer jag nog ha en skjorta me flames å en SWE-hatt
 
Last edited:
hopp... blir nog inge jävla delta för mig, var å köpte en laddregg nu och bultade dit och det var samma sak med den skiten.. 900 pix åt skogen
jaja, life is a bitch, get used to it!
 
Ta dina gammla stift. Dra igång hojen med alla nya stift i men utan en tändhatt som du monterat ett gammalt stift på. Kolla så att du har gnista, fortsätt lika dant med resterande cylindrar. Om du har gnista forstätt med att kolla förknasarna. Montera dän soppaslangen slå på tändningen. Nu ska det flöda bensin. Dränera ur alla förkasare kolla om det är skit med i soppan.

Föresten kolla så att alla slangar sitter fast på luftburken. Hopar dom dän slutar hojen (min Honda) att gå ordenkligt på högre varv.

björn
 
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv så nu
imorrn ska den lämnas in... lär väl gå på minst 2000, och således
är semesterkassan slut och får stanna hemma i vilket fall som helst
det blir bara piss hur det än går och jag är så less på den där hojen nu att
jag funderar på å dumpa den i havet

kan säga att den är billig nu iallafall... om någon vill ha ett objekt
 
Corbalin skrev:
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv...

Då kanske den får för mycket bensin istället? Du skrev ju att den går fint igen när den fått stå ett tag och när du hade lös slangar m.m på bensin/luftsidan. Sen så skriver du att stiften är blöta efter att den stannat. Det tyder ju på att den inte förbränner soppan. Alltså får den för mycket soppa? :confused:
 
Corbalin skrev:
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv så nu
imorrn ska den lämnas in... lär väl gå på minst 2000, och således
är semesterkassan slut och får stanna hemma i vilket fall som helst
det blir bara piss hur det än går och jag är så less på den där hojen nu att
jag funderar på å dumpa den i havet

kan säga att den är billig nu iallafall... om någon vill ha ett objekt

Kollat kontakterna till boxen att det inte är vatten, fukt eller ärj där?
Har iof en -00.. Men fick samma syndrom efter en tvättning nämligen.
Hade då en kabel från powercomandern som ledde ner vatten i ena kontakten.
Kolla det så det är torrt och rent där.
Räckte för mig. Sen va det full fart igen.. :)

:martialar
 
taskig gång..

Tjena slit väck lufthistorien så du kan känna med fingret att varje trottel går ända upp,min gsx r 1100 betedde sig väldigt mysko idag men jag fan felet..3:ans förgasare hade på någe vis släppt fjädern i locket så den stoppade trotteln från att gå upp mer än c:a en 1/4 del.
Vet inte kanske kör du RS gasare isåfall glöm mitt inlägg och släng men om vacuum kolla upp verkar som det händer ibland att fjädern släpper och lägger sig bredvid i locket.

Håller tummarna för att vi ses på Deltaträffen..

Pär i Bushmenriders
 
Kolla upp batteriet säger jag med...
Kasst batteri kan ställa till med liknande fel.
Det måste ju inte ha ett samband med fukten.
//Tobbe
 
sweden123 skrev:
Tjena slit väck lufthistorien så du kan känna med fingret att varje trottel går ända upp,min gsx r 1100 betedde sig väldigt mysko idag men jag fan felet..3:ans förgasare hade på någe vis släppt fjädern i locket så den stoppade trotteln från att gå upp mer än c:a en 1/4 del.
Vet inte kanske kör du RS gasare isåfall glöm mitt inlägg och släng men om vacuum kolla upp verkar som det händer ibland att fjädern släpper och lägger sig bredvid i locket.

Håller tummarna för att vi ses på Deltaträffen..

Pär i Bushmenriders

Han lär ju få leta efter förgasarna ganska länge då, eftersom det är insprut på gixxrarna från -96 :hihi

Kontakterna som jag skrev eller just batteriet kan jag va med o buda om.. :)

:martialar
 
Legenden skrev:
Han lär ju få leta efter förgasarna ganska länge då, eftersom det är insprut på gixxrarna från -96 :hihi

Kontakterna som jag skrev eller just batteriet kan jag va med o buda om.. :)

:martialar
Nej men från -98(på 750)
 
jo jag har allt förgasare...
jag är väldans tacksam för alla idéer och kan meddela
att i morse körde jag ner den till verkstaden så nu får
Roland kolla på den

Nu ringde han faktiskt från verkstade i skrivandets stund och sa:
Vi måste riva förgasarbryggan och rengöra förgasarna och sen tanken
åsså hade han bytt olja, filter, stift... om han nu hade frågat mig först
så hade jag 4 liter ny olja och ett filter hemma, och dom nya stiften ligger
i kutsen.... suck.. dessa mekaniker, känns som dom bara vill ha pengar ibland
jag frågade vad rengöringen skulle gå på.. ett par tusen sa han!
gissa vem som får dricka regnvatten på Delta då, semesterkassan
åt helvete..

hoppas nästan att hojen sprängs vid provstart.. :död
 
Hm, låter jättedumt !

* Luft - blandas i given mängd med
* Bränsle - som antänds av en
* Gnista - alstrad av ett stift.
... är grundläggande i en förbränningsmotor.

(Verkstaden byter ojla, filter & stift ? Vad lämnade du in den för !?)

Enklast först:
Du hade alltså gnista på alla stift = inget fel på batteri, tändning eller stift.
( i startskede ) Kom ihåg att det heter startbatteri, normalt försörjer generatorn alla förbrukare direkt OCH laddar upp batteriet efter start.

Du fick igenom bensin till alla cylindrar ? Stiften var blöta av bensin och det luktade bensinmack i ljuddämparen (?) = inget fel på vaccum till bränslekran,
soppafilter, eller tank.

Luft ? Provstarta alltid utan filter och testa att ersätta ev. soppabrist med startgas.

Fel ute - jag vet. Hojen går ju, men som en kratta. Fortfarande är principen den grundläggande, även på toppvarv.

Hojen går av och till, går dåligt och har ingen effekt.

Du måste alltså ha problem med elektronik. På en förgasarhoj kan inte
bränsle eller luft "komma och gå". Det är som nämnt sällan fel på spolar och styrdon i sig självt.

Jag förutsätter nedan att ovan kontrollerats på systematiskt sätt.

Således sätter jag en back finöl på jordfel, kontaktsvårigheter, cellavbrott.
(möljigen mekaniskt fel i förgasarbrygga)

Återkom med vad som var fel, ifrågasätt verkstaden om räkningen blir hög.
Varför byta olja när hojen går på 2-4 cylindrar? Med filter och byte ligger det 1000 spänn bara där.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top