Akut Hjälp Med Html!!!

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Har megaproblem med min hemsida. Den ska vara klar imorgon!!!

Frågan är: Hur kodar jag PÅ ENKLASTE sätt in så att sidan blir "låst" i en viss storlek? Jag vill alltså att det ska vara omöjligt att IE öppnar min sida i ett pyttepytt fönster där bara en bråkdel av sidan syns.

Kod, nån? Och Var ska koden in? :4skrika

Ska sidan öppnas i ett nytt fönster när du klickar på en länk? I så fall har jag ett Java-script liggande som du kan använda. Annars har jag faktiskt ingen aning, har inte pysslat med html på bra många år... ;)

Jag brukar göra så här:

mellan <HEAD> och </HEAD> pular du in:

<script type="text/javascript" language="javascript">
<!--
function minpopup() {
URL = "http://din sida"
remote=window.open("","","width=1024,height=768,toolbar=no,border=0,menubar=no,scrollbars=yes,resize=no");
remote.location.href =URL;
//remote.opener.name = "opener";
}
//-->
</script>

fetstil ändrar du till vad du vill, rezise=no gör att fönstret inte går att ändra storlek på (i IE)

För att göra en länk till din nya popup eller vad man vill kalla det, skriv en vanlig a href ankare enligt:

<a href="javascript:minpopup()">Klicka här för att öppna ett nytt fönster med coola grejor</a>

Vips! :)

EDIT: Kanske missuppfattade dig. Ifall du vill att ditt aktuella fönster ska ändra storlek vid laddning (och inte fönster du öppnar mha en länk) så skulle jag nosa bland de här träffarna. Själv har jag inte pulat med något sånt...
http://www.google.com/search?client...w+javascript&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

EDIT2: Annars kan du ju göra en startsida till din hemsida som innehåller javascriptet ovan och bara göra en länk typ "Click here to enter". Då öppnas din "riktiga" hemsida i ett nytt ej storleksändringsbart fönster i en fix storlek. Så skulle jag nog gjort för att göra det lite enklare här i livet...

Last edited:
Ok det handlar om Sekunder nu!

Timm: Jag ska testa. INte säker på att du förstått mig dock. Det handlar inte om nått popupfönster utan "hela sidan" ska vara "noresizable" så att säga..a

Fler tips?!?

Spray skrev:
2199890 Ok det handlar om Sekunder nu!

Timm: Jag ska testa. INte säker på att du förstått mig dock. Det handlar inte om nått popupfönster utan "hela sidan" ska vara "noresizable" så att säga..a

Fler tips?!?

Denna kodsnutten ändrar iaf storlek på ett fönster i IE:

<script language="JavaScript">
<!--
// This will resize the window when it is opened or
// refresh/reload is clicked to a width and height of 500 x 500
// with is placed first, height is placed second
window.resizeTo(500,500)
-->
</script>

Hittar inget om att inte kunna ändra storlek....ska kolla vidare lite.

Spray skrev:
2199890 Ok det handlar om Sekunder nu!

Fler tips?!?

Gör ramar runt sidan, sätt huvudramen med ett fast mått, noresize i taggen och låt de andra ramarna runt om vara "flytande" om du förstår vad jag menar (inga pixelmått i de taggarna)...

EDIT: Eller så gör du en table med fasta mått som du lägger hela sidan i, då kommer ju inte sidan att ändra storlek även om själva sidan är större än skärmens upplösning...

EDIT2 :tungan : Vill du ha koder får du säga till, jag gissar på att du kan tillräckligt om html för att förstå hur du ska göra, jag bara ger idéerna... :)

"Gör ramar runt sidan, sätt huvudramen med ett fast mått, noresize i taggen och låt de andra ramarna runt om vara "flytande" om du förstår vad jag menar (inga pixelmått i de taggarna)..."

JA! Hur gör jag detta?!? Nej jag är nybörjare! Shit måste åka om senast 30minuter till skolan! Hur lägger jag en ram runt hela?

Jag har style.css, index.html, (left.html, right.html, top.html)

Koder? Tack för att ni svarar!

Alltså, det enda jag vill är att "huvudfönstret" som sidan ligger i ska vara fixerad vid tex 800x600... att det ska vara så komplicerat :/

@imaster:
Det är en spännande idé! En tabell med fix storlek ser ju likadan ut även om fönstret är för litet!

Hittar inget om att ändra ett fönsters noresizable-status efter att fönstret redan är skapat. Det kanske är så att det helt enkelt inte går att göra. :va

Enklaste fixen om du verkligen inte vill att det ska gå att ändra storleken på fönstret är nog min EDIT2 längre upp.
* Tittaren går in på hemsidan, möts av en "klicka här för att gå vidare"
* När man klickar där kommer (den riktiga) hemsidan upp i ett nytt fönster som du skapar mha javascriptet. Det fönstret kan du då sätta till en spec. storlek och som inte går att ändra.
* När tittaren är trött på sidan så får han vackert stänga ner det fönstret och fortsätta från "klicka här..."-sidan. Jag tror du fattar hur jag menar?

EDIT: Om du kan tänka dig att skita i att om fönstret går att ändra storlek på i efterhand eller inte så kör med det lilla java-scriptet i mitt andra inlägg som ändrar storlek på fönstret - rätt och slätt. 800x600 inga probs! :tummenupp

Last edited:
Timm!!! Ok jag försöker. Hur ser koden ut? Var lägger jag koden? Sorry men är lite stressad..

Jag tror faktiskt, som timm säger, att det inte går att ändra ett redan öppet fönster. Om nån med lägre - eller högre - upplösning än då givna 800x600 går in på sidan så justerar webläsaren automatiskt storleken på fönstret med resultatet på många snålkodade sidor att saker och ting flyttar på sig och jag gissar på att det är det du vill ha bort.

Jag tror att du har gjort frames i din index.html som gör att dina andra tre öppnas automagiskt bredvid varandra. Lättast då så att de inte ändrar storlek även om fönstret gör det är att helt enkelt lägga ytterligare tomma sidor runt dessa och låsa dina tre ramar till en fast storlek. Om du slänger upp koden från index.html så ska vi se om vi kan fixa nåt.

Spray skrev:
2199941 Timm!!! Ok jag försöker. Hur ser koden ut? Var lägger jag koden? Sorry men är lite stressad..

Enklaste, men då går fönstret att ändra i efterhand:

efter <body>
<!--
// refresh/reload is clicked to a width and height of 800 x 600
window.resizeTo(800,600)
-->
</script>

---

Joxigare,

Gör en ny index.html

Innehåller skriptet från mig i tredje inlägget i denna tråden som du lägger i headern (mellan <HEAD> och </HEAD> )

Gör en länk på den sidan, också enligt samma inlägg.

Ändra i skriptet till rätt storlek på fönstret och url.en till din "riktiga" sida.

Timm, tack. Jag körde med denna i index

efter <body>
<!--
window.resizeTo(1024x768)
-->
</script>

Det hindrar ju folk iaf från att starta sidan i ett för litet fönster! Det får nog duga, hinner inte nå mer :(

Spray skrev:
2199960 Timm, tack. Jag körde med denna i index

efter <body>
<!--
window.resizeTo(1024x768)
-->
</script>

Det hindrar ju folk iaf från att starta sidan i ett för litet fönster! Det får nog duga, hinner inte nå mer :(

Gott. Alltid nått som flickan sa... :tungan

Lycka till! Iväg till plugget nu! :)

Läraren gillade inte den där koden eftersom man tydligen måste godkänna (XP) förstoringen varje gång man öppnar sidan. fick dock MVG :banana

tack för hjälpen alla

Spray skrev:
2200590 Läraren gillade inte den där koden eftersom man tydligen måste godkänna (XP) förstoringen varje gång man öppnar sidan. fick dock MVG :banana

tack för hjälpen alla
Gott mos! :yoparty :fyllisar

Sitter även jag och sysslar lite med att bygga hemsida som skolarbete. Har testat att lägga in lite script och så, men de script som länkar någonstans tillexempel det i tredje inlägget ovan, fungerar inte för mig. Eller altså scriptet i sig fungerar men när jag trycker på länken så kommer rutan upp och så står det att sidan inte kan visas. :3freak Har inte sidan upplagd på nätet utan kör den bara på datorn änsålänge, kan det bero på det eller är det nått annat fel?

tacksam för lite hjälp! :yoparty

Nilsson_ skrev:
2204123 Sitter även jag och sysslar lite med att bygga hemsida som skolarbete. Har testat att lägga in lite script och så, men de script som länkar någonstans tillexempel det i tredje inlägget ovan, fungerar inte för mig. Eller altså scriptet i sig fungerar men när jag trycker på länken så kommer rutan upp och så står det att sidan inte kan visas. :3freak Har inte sidan upplagd på nätet utan kör den bara på datorn änsålänge, kan det bero på det eller är det nått annat fel?

tacksam för lite hjälp! :yoparty
Tjena
Värst vad det programmeras i skolorna nu för tiden. Bara som anekdot så fick vi börja med programmering i nian (1992) på nån gammal dator som Televerket utvecklat och som hette "Compis". En polare (som kunde en hel del om datorer) gjorde en programsnutt som spelade en liten trudellutt. Trodde att läraren skulle få nån slags anfall eller nått. :rofl

Nåja, Nilsson... Är du helt bombis på att du skrivit rätt efter "URL=" ?

Jag provade precis att skriva så här:

<!--
function minpopup() {
URL = "test2.html"
remote=window.open("","","width=1024,height=768,toolbar=no,border=0,menubar=no,scrollbars=yes,resize=no");
}
//-->
</script>

Filen "test2.html" ligger i samma katalog som filen med skriptet och detta funkar bra. Du har kanske glömt ta bort "http://" framför ditt filnamn du angett efter "URL="?

timm skrev:
2204762 Tjena
Värst vad det programmeras i skolorna nu för tiden. Bara som anekdot så fick vi börja med programmering i nian (1992) på nån gammal dator som Televerket utvecklat och som hette "Compis". En polare (som kunde en hel del om datorer) gjorde en programsnutt som spelade en liten trudellutt. Trodde att läraren skulle få nån slags anfall eller nått. :rofl

Nåja, Nilsson... Är du helt bombis på att du skrivit rätt efter "URL=" ?

Jag provade precis att skriva så här:

<!--
function minpopup() {
URL = "test2.html"
}
//-->
</script>

Filen "test2.html" ligger i samma katalog som filen med skriptet och detta funkar bra. Du har kanske glömt ta bort "http://" framför ditt filnamn du angett efter "URL="?

Ahhh såklart jag hade ju råkat skriva in hela fil länken altså "E:blabla/blabla.html" ordnade till sig nu! Tackar för hjälpen!!! :fyllisar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg