Akut hjälp - 37mb kvar på C.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Vad tusan ska jag göra? Datorn håller på att kollapsa, jag kan i princip inte ta bort några program för det finns nästan inga, men hur gör jag för att tömma alla tillfälliga mappar osv? Under 200 mb varnar normalt sett datorn själv och en liten ikon poppar ut. Trycker man där förbereder den diskrensing och sedan tömmer den själv massa tillfälliga mappar osv, men det fungerar inte längre. Vad glra?

vad är det som tar all plats får du ju kolla först. sök på filer över 100mb och kolla

lorkan skrev:
2631988 Vad tusan ska jag göra? Datorn håller på att kollapsa, jag kan i princip inte ta bort några program för det finns nästan inga, men hur gör jag för att tömma alla tillfälliga mappar osv? Under 200 mb varnar normalt sett datorn själv och en liten ikon poppar ut. Trycker man där förbereder den diskrensing och sedan tömmer den själv massa tillfälliga mappar osv, men det fungerar inte längre. Vad glra?
ladda ner crapcleaner och kör det så bör du spara några gig om du aldrig har gjort det :P dock är det kanske lite svårt om du inte har utrymme till det :brynad

ta bort några hundra mb porr? :va

Jag vet att det känns tungt, men om det är akut så... :tummenupp

Sorry, har ingen porr. Otroligt roligt att detta händer nu. Min ena hårddisk verkade ge upp nu också, kommer inte in i den längre. Och Chårddisken har som sagt 30mb kvar i ledig plats och det finns inget att ta bort..

Till råga på allt ska mitt vetenskapliga arbete i samhällskunskap vara inlämnat imorgon och gissa var den filen låg någonstans. Jo på D: (hårddisken som har gett upp)

:yoparty

Ibland är livet härligt.

lorkan skrev:
2632031 Sorry, har ingen porr. Otroligt roligt att detta händer nu. Min ena hårddisk verkade ge upp nu också, kommer inte in i den längre. Och Chårddisken har som sagt 30mb kvar i ledig plats och det finns inget att ta bort..

Till råga på allt ska mitt vetenskapliga arbete i samhällskunskap vara inlämnat imorgon och gissa var den filen låg någonstans. Jo på D: (hårddisken som har gett upp)

:yoparty

Ibland är livet härligt.

aj då... har du verkligen ingenting som kan tas bort? Typ något spel eller Acrobat Reader?

mini-knutten skrev:
2632043 aj då... har du verkligen ingenting som kan tas bort? Typ något spel eller Acrobat Reader?

Kanske ska nämna nu att hårddisken som jag har XP installerat på, och där finns i princip bara XP, är från -98 och således typ 3 gig stor..

Tror jag måste fixa en ny hårddisk imorn å installera om XP å skriva om arbetet å hinna skicka in det innan dagen i slut imorgon. :D

Har man en 3gb stor systemdisk får man skylla sig själv att datorn går segt och att man får lite utrymme kvar.

Xyron skrev:
2632110 Har man en 3gb stor systemdisk får man skylla sig själv att datorn går segt och att man får lite utrymme kvar.

Det har funkat prima förr, det var idag den fick akutslag och flera 100 mb löstes upp i tomma intet, jag har inte laddat hem ngt eller liknande och ändå är uttrymmet borta. :va

startmenyn->program->tillbehör->systemverktyg->diskrensning
välj disken du vill kolla igenom
sen väljer du fliken: "fler alternativ"
längst ner står det "systemåterställning" tryck på "rensa"knappen i den rutan .. systemåterställningspunkter tar massa plats

Windows-Break -> Systemåterställning -> Inaktivera Systemsåterställning. Kör sen diskrensaren och välj "rensa systemåterställning". Gå sen in i C:\WINDOWS katalogen och plocka bort alla jämra $hf_mig och $ntunstall bibliotek.

Följd fråga varför i helvete tvångsmata den med xp? Linux hade vart smartare på en så gammal hög, dsl får ju plats på en miniräknare så.. (har jag fått berättat för mig :hihi

TinyXP_Beast_Edition_(eXPerience)_06.06.06

Windows Performance Info...
Operating System RAM Memory Usage = 42Mb
WINDOWS Folder = 321.6 Mb
Running Processes on First Install = 13
Install Time for Windows = Seven Minutes

prulle skrev:
2632285 Följd fråga varför i helvete tvångsmata den med xp? Linux hade vart smartare på en så gammal hög, dsl får ju plats på en miniräknare så.. (har jag fått berättat för mig :hihi
nja dsl är jäkligt tveksamt, men en moddad version av knoppix gör det nog :)

1. Flytta windows-swap-fil till en annan partition (om du har någon?)
2. Minska papperskorgutrymmet. (Default 10%) Ställ ner till 1% eller inget alls och starta om datorn så frigörs mycket utrymme på hårddisken.
3. Ladda ner ex. Surfsecret Privacy protector och klicka i "allt" och rensa. Då får du garanterat minst 100MB extra ledigt utrymme.

Det kanske är självklart men se till att tömma temporary internet files först av allt. Det är snabbt gjort och frigör ofta MYCKET utrymme. Speciellt om man streamar en del på dagarna....

andersbrink skrev:
2632222 Windows-Break -> Systemåterställning -> Inaktivera Systemsåterställning. Kör sen diskrensaren och välj "rensa systemåterställning". Gå sen in i C:\WINDOWS katalogen och plocka bort alla jämra $hf_mig och $ntunstall bibliotek.

Det där var nytt för mig, jag fick 4 GB extra utrymme genom att ta bort $hf_mig & $NtUninstall. Tack för den Andersbrink :D :tummenupp

Dalafalo skrev:
2632581 Det där var nytt för mig, jag fick 4 GB extra utrymme genom att ta bort $hf_mig & $NtUninstall. ...

Vad är det för filer egentligen och vad innebär det för risker att ta bort dem??

Chrille skrev:
2632671 Vad är det för filer egentligen och vad innebär det för risker att ta bort dem??
Är inte det återställningspunkter? Används av operativet om man vill avinstallera uppdateringar från windows update?

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...