Akut hjälp önskas, GSXR1000 K7 beter sig illa

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

En väns gixxer ville inte starta efter en åktur, han försökte med startknappen men det verkade som att batteriet var drainad/tömd.

Han fick i alla fall knuffa hem hojen en bra bit i helställ och fullt skyddsutr. :p
Väl hemma så visar det sig att batteriet var urladdad när han kopplade den till Ctec laddaren.

Är det bara att byta regulatorn eller kan det vara nåt säkring som har gått?

Vad ska man börja med?
Jag lyfte ur batteriet och spårade serienumret, den är 3 år gammal. Kan vara kass batteri med.

Men annars måste det vara att bara byta regulatorn?
För den startar som den ska och beter sig fint i motorn o.s.v. När man laddat upp batteriet lite, och är det fel på batteriet då hade Ctecs laddare reagerat.
Vad får man räkna i kostnad för regulatorn om jag byter den själv. Hittar inget svensk hemsida med reservdelar till hans Suzuki (jag kör Yamaha)

All hjälp är vi tacksamma för
Må väl, ta hand om er och kör försiktigt

/Kristijan
 

Bifogat

  • IMG_9031.jpg
    IMG_9031.jpg
    66.8 KB · Visningar: 50
Det ka varit bara ett batteri som dött.
Det lättaste sättet att kolla är att starta hojen och mätta polspänningen på batteriet på tomgång, och när du varvar. Den ska aldrig gå över 14.4V, och gärna inte under 13.8V på tomgång heller men det är inte helt ovanligt att hojar laddar lite sådär på tomgång, men det ska inte vara nere på 12V iaf.
Om volten drar iväg över 14.4 med ökat varv så är regulatorn kass, om det laddar dåligt eller inget kan det vara kass regulator, brända kablar, bränd koppling eller dålig generator.
 
Man ska börja med att ladda batteriet.
Startar hojen efter det grattis, då är batteriet OK. Men har inte mått bra av att laddas ur, livslängden minskar.
Nästa steg är att kolla generatorn för att utesluta att den är bränd utan det är regulatorn som är kass.
Men som Ulvhamne skriver, går motorn igång med laddat batteri.
Mät spänningen över batteriet med tänt halvljus.
Den bör ligga omkring 14,3 Volt med tänt ljus.
För på min GSX1300R -08 ligger den på 14,3 Volt med motorn på tomgång och med tänt halvljus.

Är spänningen under 14,1 Volt eller över 14,5 Volt så är det nått fel.
Över 14,5 Volt => kass regulator.
Under 14,1 Volt => kass regulator eller kass generator (eller båda kassa)
För att eliminera generatorn.

Med stoppad motor.
Koppla loss de tre gula sladdarna från generator till regulatorn från regulatorn.
Mät motståndet mellan varje sladd och - (minus) på batteriet. Ska vara högt, över 100000 Ohm
Är motståndet högt så är generatorn inte bränd.
Är motståndet lågt => bränd generator. En ny "stator" behövs.

Ta sedan och starta hojen och mät växelspänningen mellan de tre gula sladdarna när motorn blivit lite varm och du höjer varvtalet till 4000RPM
Växelspänningen ska vid alla 3 mätningarna ligga på ca 70 VAC. Gör växelspänningen detta vid 4000RPM så är det troligen inte avbrott i generatorn.
Ett bättre test mot avbrott (för dagens Voltmetrar drar så lite ström att de inte behöver märka dålig kontakt är att använda en 24V H4 lampa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-24V-7570W-STANDARD-ECE-R37-2000032136/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ysning-ovrigt/Glodlampsanslutning-2000033973/
Där man ansluter till halv och helljus stiften, det blir en 48Volt lampa.
Den ska lysa lika mycket ansluten till vart och ett av de tre paren sladdar.
För att glödtråden ska glöda räcker faktiskt med 1/3 av spänningen dvs 16 Volt. Så redan på tomgång ska den lysa.
Varför 24V H4?
För med en vanlig 12 Volt strålkastarlampa är det goda chanser elda av glödtråden i samma ögonblick lampan ansluts. Med motorn igång.
Och ser man inte när lamptråden brinner av blir slutsatsen, lampan lyser inte generatorn kass.
När generatorn i själva verket ger mer än vad lampan tål.

Blir generatorn OK så är det regulatorn som är kass (som den var på min SV650S)
Och man köper lämpligen en sk MOSFET regulatorn från ebay.
Eller en ny regulator från din lokale Suzukihandlare !
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top