*AKUT HJÄLP SÖKES* Svetsa svänghjul lördag i sthlm?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
När halva sporthoj.com är på gotland står jag hemma i garaget, jag borde också vara där!!!

Svänghjulet på min hoj har pajjat opch det fuckar ju upp tändningen så nu tänkte jag om jag kan göra en nödlösning och svetsa det. Någon som vet vem/var/hur jag kan göra??? Vill kunna åka ikväll till gotland.

Bilder kommer snart!

Vill inte vara tråkig men ska du svetsa i ett svänghjul som varvar femsiffrigt?
Jag hoppas att det är nån liten detalj du ska svetsa så att det inte är nåt som är absolut avgörande för hållbarheten. Man ska ha respekt för centrifugalkraften. Övriga naturkrafter också för den delen.

Robban_C skrev:
Vill inte vara tråkig men ska du svetsa i ett svänghjul som varvar femsiffrigt?
Jag hoppas att det är nån liten detalj du ska svetsa så att det inte är nåt som är absolut avgörande för hållbarheten. Man ska ha respekt för centrifugalkraften. Övriga naturkrafter också för den delen.
Vadå? kollar du på bilden så ser du ju att det bara är en liten spricka. :3freak

Det var detta jag trodde, men fråga kostar ju inget. Nu vet jag.

Jag får beställa ett nytt helt enkelt. Dessutom måste jag köpa ett verktyg, några hundralappar till...

product_hrc_flywheel_puller.jpg

Fy vad trist :(
Men som Robban säger, inget jag skulle svetsa.
Man kan ju tänka sig vilka kul extrahål du får i motorn om det bestämmer sig för att inte hålla ihop strax innan rött på varvräknaren :gnissla
Lider med dig, det finns ingen chans att låna ihop prylar då?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Fy vad trist :(
Men som Robban säger, inget jag skulle svetsa.
Man kan ju tänka sig vilka kul extrahål du får i motorn om det bestämmer sig för att inte hålla ihop strax innan rött på varvräknaren :gnissla
Lider med dig, det finns ingen chans att låna ihop prylar då?
//Tobbe
Jag ringer min japanske vän och ber honom skicka över ett nytt svänghjul :)

Tyvärr finns det ingen att låna ifrån i detta land. Nackdelarna med att ha en ovanlig hoj gör sig påminda.

Bodoe skrev:
Jag ringer min japanske vän och ber honom skicka över ett nytt svänghjul :)

Tyvärr finns det ingen att låna ifrån i detta land. Nackdelarna med att ha en ovanlig hoj gör sig påminda.
Be honom köra express dIrECkT! :tungan
Hur som helst är det ju trist att det händer precis innan man ska iväg, kan ingen skjuta Murphy!?
//Tobbe

Har tittat på bilden och det där skulle jag absolut inte svetsa. Nu har ju iofs du redan backat ur på det men här kommer ändå en binge orsaker om nu nån annan skulle komma på samma idé:
*Vid svetsningen finns det stor risk att svänghjulet slår sig och blir i obalans. Då sitter du sen på en 150(?) kg massageapparat! :rofl
*Jag var tidigare i tråden inne på det där med hållfastheten. Som Tobbe skrev, när svänghjulet spricker så blir det STORA skador i puffran. Och ditt vänstra (antar jag) ben är i skottlinjen. Roterande saker ska man ha respekt för. Jag har sett bilder där ett svänghjul till en amerikansk bil för dragracing exploderat utan sprängmatta. Iofs tyngre och större svänghjul men också lägre varvtal. Bilen såg ut som om en handgranat haft party i kardantunneln. Föraren klarade sig men det får anses som tur. Se till att du inte blir statistik.
*Jag utgår från att svänghjulet innehåller magneter. Detta innebär två saker:
1. Magnetfälten stör ljusbågen från svetsen och gör att det blir ännu svårare att svetsa.
2. Magneterna tål inte värmen. Om magneterna håller så gör i alla fall inte limningen av dom det.

Beklagar. Säger som Tobbe: Fy vad trist. Hoppas du kan åka med den andra knarren i alla fall.

Ja fy F*N, en sån bild har jag med sett på en dragbil.
Kanske samma bild vi sett, men jag var övertygad om att den som satt i tvärdog.
På hoj blir det inte riktigt så dramatiskt, men tillräckligt för en repa till sjuksyrran om man har oflyt.
//Tobbe

Den andra knarren går men med blanka däck och ett riktigt slut drivpaket så är det inte värt att chansa. Jag får köra nån annan gång helt enkelt.

Men vad kan ha åstadkommit att svänghjulet spruckit på detta viset? Första gången jag upptäckte symptomen med extremt ryckig tomgång (även i hela registret) var efter att jag vurpat med hojen. Dock var det ingen större smäll då hojen landade på min rygg :3freak

Trodde först på att cdi-boxen fått fnatt då höljet spruckigt något men sedan efter en tid (utan att jag gjort något speciellt) så försvann problemet.
På fredagen sedan regnade det och hojen gick stundvis på en cylinder främst pga en trasig tändhatt skulle jag tro. Men efter att ha kört en stund kom problemet med ojämn gång. Eftersom tändningen blivit ojämn hoppas jag inte kolven tagit skada av förtidig tändning. Är det viberationer som orsakar sprickor? För kraftigt gasande? :rolleyes:

Bodoe skrev:
Den andra knarren går men med blanka däck och ett riktigt slut drivpaket så är det inte värt att chansa. Jag får köra nån annan gång helt enkelt.

Men vad kan ha åstadkommit att svänghjulet spruckit på detta viset? Första gången jag upptäckte symptomen med extremt ryckig tomgång (även i hela registret) var efter att jag vurpat med hojen. Dock var det ingen större smäll då hojen landade på min rygg :3freak

Trodde först på att cdi-boxen fått fnatt då höljet spruckigt något men sedan efter en tid (utan att jag gjort något speciellt) så försvann problemet.
På fredagen sedan regnade det och hojen gick stundvis på en cylinder främst pga en trasig tändhatt skulle jag tro. Men efter att ha kört en stund kom problemet med ojämn gång. Eftersom tändningen blivit ojämn hoppas jag inte kolven tagit skada av förtidig tändning. Är det viberationer som orsakar sprickor? För kraftigt gasande? :rolleyes:

Kanske har ngn tidigare ägare ( eller du :tungan ) använt en avdragare som frestat matrialet på "fel sätt".
Det kanske tom blivit obalans i det och då gissar jag att det inte tar allt för lång tid innan liknande fenomen uppträder.
Som sagt blir det ju lite påfrestningar vid dom varv som din maskin varvar.
Bara en gissning.
//Tobbe

Jag har då inte rört svänghjulet tidigare. Möjligt som du säger att det kan vara tidigare ägare, han (en av dem) klagade på att nicasilet var slitet vid avgasporten vilket inte är konstigt då man har vänt kolven åt fel håll...har man ingen koll på detta är det möjligt att man sabbar andra saker också tänkte jag.

Är det ovanligt att det vid vurpa blir sprickor i delar som svänghjulet? Det var ju då felet först uppstog (utan att jag visste att det var just svänghjulet). Vid vurpan slog hojen över.

Jag har för vana att läsa på/försöka lära mig så mkt som möjligt om det jag sysslar med innan jag gör större ingrepp.

Jag är dock lite orolig vad gäller svänghjulet för jag har sett en bild på en annan NSR i sverige som det har pajjat för. Dock gick själva axeln till svänghjulet av helt (lägger upp en bild imorgon).

Nu kan jag ju dock kanske ta en "vanlig" avdragare för att få bort skiten då det redan är pajj. Ersätter med detta tror jag. 20 % lättare :)

TPER0008.jpg

Last edited:
Bodoe skrev:
... Är det ovanligt att det vid vurpa blir sprickor i delar som svänghjulet? ...
Mig veterligt finns inga samband så länge man inte slår hål på kåpan runt svänghjulet, dvs så länge man inte fysiskt klappar till svänghjulet så brukar det inte vara några problem. Iofs skulle man kunna tänka sig att en extremt hård landning vid rundslag skulle kunna göra att massan i svänghjulet så att säga gör att svänghjulet "slår sönder sig självt" men jag har då aldrig hört talas om det i något annat sammanhang.
Däremot att nån som Tobbe föreslog drar sönder svänghjul genom att använda fel avdragare får väl anses som synnerligen vanligt förekommande.
Och för den som tror att såna fel är nåt nytt så kan jag säga att det förekom även för 25 år sen. Mina polare som jag åkte moppe med brukade kunna paja allt. Some things never change :D.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra