Akut fråga: "Tvätta" Mc stövlar

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Har ett par Supertech R stövlar som jag använde idag när jag körde och har ett annat par sidi som jag körde med förra veckan, de är lite skitiga med salt nu ( inte spec smutsiga) tänkte bara få bort allt salt så jag

tänkte kolla om det går bra att dusha de med vatten i dushen???

Dränk dom i 5-56 och torka av med en trasa istället.
Eller wd-40.
Eller skokräm.
Eller läderfett.

Sadeltvål är grejen när det kommer till att tvätta skinnprylar. Köp sadeltvål hos din lokala hästhandlare samt plocka upp en burk läderfett/balsam hos skomakarn och sen är det bara att tvätta, fetta, tvätta, fetta. Samma kur funkar på skinnstället.

Jag kör enbart vatten och en skurborste på mina. För att lösa smutsen (smuts + salt) fungerar yes utmärkt skulle jag tro. Smörj sedan in dem med läderfett eller liknande så bör de bli som nya.

Tack för svaren.. drog mina gamla dojjer i dushen och spruta på med vatten.. de verkar fortfarande ok :p

Supertech R skorna tog jag bara en sån här borste med vatten och skrubbade av lite och sen pluggade i i sån där skovärmare och verkar ok de också :) ville bara få bort lite salt

Tack för svaren.. drog mina gamla dojjer i dushen och spruta på med vatten.. de verkar fortfarande ok :p

Supertech R skorna tog jag bara en sån här borste med vatten och skrubbade av lite och sen pluggade i i sån där skovärmare och verkar ok de också :) ville bara få bort lite salt

Det är ju inte speciellt mycket skinn i supertechen, så ljummmet vatten och en diskborste. Lite vanlig handtvå om det inte blir rent.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra