AKUT: Fråga till alla aprilia experter!!!!

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Jag provade en Aprilia RSV-R Mille idag och jag kunde inte få i neutralen när jag körde/stog stilla. Men när stödet är nerfällt går det lätt. Ska de vara så???

Jag glömde fråga handlaren om det men glömde av det innan jag körde hem. Jag har fått ett bra pris och vill ha den men vill veta hur det ska va...

Jag vet inte vilken årsmodell du pratar om, men på min -02:a så kunde det ibland vara svårt att få i friläge när motorn var igång och man stod stilla. Det berodde antagligen på att kopplingen inte kopplade ur helt utan drev på lite lätt även när man höll in handtaget. Det minsta jag rullade framåt så fungerade det finfint. D

Det du beskriver skulle kunna vara ungefär samma problem kanske? Stödet har åtminstone ingen mekanisk koppling till friläget om du trodde det. I så fall är något fel.

Hade en 04 fabrikare förut. Hade också problem att få in friläge. Man blev van av att få in den innan man stannade :gnissla

Jag vet inte vilken årsmodell du pratar om, men på min -02:a så kunde det ibland vara svårt att få i friläge när motorn var igång och man stod stilla. Det berodde antagligen på att kopplingen inte kopplade ur helt utan drev på lite lätt även när man höll in handtaget. Det minsta jag rullade framåt så fungerade det finfint. D

Det du beskriver skulle kunna vara ungefär samma problem kanske? Stödet har åtminstone ingen mekanisk koppling till friläget om du trodde det. I så fall är något fel.

Ok, tack för det. Det är en 00:a Troy Corser Edition.

Hade en 04 fabrikare förut. Hade också problem att få in friläge. Man blev van av att få in den innan man stannade :gnissla

Ok, jag stod stilla när jag provade. Då är det alltså något man får leva med...

Last edited:
Min erfarenhet av RSV:n är att neutralen är jävligt knepig att få i från ettan, men lättare att få i från tvåan. Testa.

Ok, skall göra det. Är detta något som går att fixa till, typ någon justering på koppling eller växellåda?

Dom är ju lite kinkiga för vilken olja man kör med, i kopplingen alltså. Ingen risk för haveri med "fel" olja vad jag vet, men känslan och bettet i kopplingen beror mycket på vilken olja man använder. Jag har för mej att jag använde Motul 5100 i min och det fungerade mycket bra. Minns jag rätt så testade jag även med Biltemas MC-olja (helsyntet) nån gång och den fungerade också bra.

Lycka till!

När du försökte få i friläget, var oljan varm eller kall?

Är oljan kall kan det vara betydligt svårare att få i friläget.

Har ägt en likadan men hade inte dessa problem. Tipset de flesta är inne på (som jag delar) är att byta olja. Personligen rekommenderar jag BelRays mineralolja till Millen. Håller också med om att det gick lättare från 2an men min låda var silkeslen i övrigt. Du bör prova motorbromstricket (gasa upp hojen i bra fart och motorbromsa hårt på varje växel) för att se att tidigare ägare inte gått hårt åt lådan. Om växlarna inte hoppar ur så är det en indikation på att allt är bra.

Det finns en Troy Corser edition i Sverige som AVA MC var första ägare på. Den "kördes in" genom att sträckköras hit från Italien. Tror knappast detta påverkar lådan men det är nog ingen ideal inkörning...

Har ägt en likadan men hade inte dessa problem. Tipset de flesta är inne på (som jag delar) är att byta olja. Personligen rekommenderar jag BelRays mineralolja till Millen. Håller också med om att det gick lättare från 2an men min låda var silkeslen i övrigt. Du bör prova motorbromstricket (gasa upp hojen i bra fart och motorbromsa hårt på varje växel) för att se att tidigare ägare inte gått hårt åt lådan. Om växlarna inte hoppar ur så är det en indikation på att allt är bra.

Det finns en Troy Corser edition i Sverige som AVA MC var första ägare på. Den "kördes in" genom att sträckköras hit från Italien. Tror knappast detta påverkar lådan men det är nog ingen ideal inkörning...

Detta exet är köpt ny på Oves motor i olofström (nr 24 av 24). Jag ska prova det "tricket" nästa gång då jag provar den och för hoppningsvis köper den...

Inga som helst konstigheter att få i neutral när som på min. Då har jag dessutom styggat till kopplingen med styvare fjädrar. MEN! du bör ju fråga om de uppgraderat kopplingen på den till nyare modellen. Slir på högre växlar är rätt förekommande om man har den gamla tryckplattan. Sen vete... om 69papp är rimligt men men...

Inga som helst konstigheter att få i neutral när som på min. Då har jag dessutom styggat till kopplingen med styvare fjädrar. MEN! du bör ju fråga om de uppgraderat kopplingen på den till nyare modellen. Slir på högre växlar är rätt förekommande om man har den gamla tryckplattan. Sen vete... om 69papp är rimligt men men...

Ska fråga det oxå.

Vem har pratat om 69 papp???? Inte jag i alla fall....

Min RSV-06 går även den till neutral lättare från tvåan, men det är ändå mycket kruxigt att inte få i ettan. Däremot så om jag ahr ett minimalt tryck på växelföraren när jag stänger av hojjen hoppar den i direkt utan några problemos! Fördelen är väl att du inte råkar peta i neutral när du ska från ettan till tvåan för att man mesar i växlingarna, inte allt för ovanligt annars.

Troy Corser Edition

Det är den, men jag ska inte betala några 69 tusen. Skall göra affär i morgon, kan återkomma med resultatet...

Troy Corser Edition tror jag är ett påhitt utav Skandinaviska/Svenska importören, såvitt jag förstod så för ett år sedan när jag letade Aprillia så framkom att detta är en "R" version. Enda skillnaden är en decal på framskärmen! Förde en dialog med tidigare ägare (nr24) men köpte en annan mille istället.

Men det spelar ju egentligen ingen roll, det är en välutrustad maskin som ser ut som Troy corser design. Är det någon med annan information om denna serie med 24 ex dela då med er utav er kunskap. Jag är nyfiken cykelsamlare. Det finns ju 23 till någonstans. Toyman.

Bifogat

• Aprilia RSV MILLE R  Troy Corser 24 1.JPG
    Aprilia RSV MILLE R Troy Corser 24 1.JPG
    70.7 KB · Visningar: 168
  • Aprilia RSV MILLE R  Troy Corser 24 2.jpg
    Aprilia RSV MILLE R Troy Corser 24 2.jpg
    68.8 KB · Visningar: 144
Hög tomgång?

Jag har höjt tomgången på min för att få bort lite motorbroms, detta har medfört att det varit lite knepigare att lägga i neutralen. Testa att sänka tomgången en aning vid nästa provkörning.

/A

Vad jag tror mig känna till såldes 24st RSV-R årsmod. 2000 i sverige. Vart "Troy Corser" kommer ifrån är högst oklart... Märkligt om man sålde samma antal troy corser som R. Samma hojar? Årsmod 2002 har det nämts om Troy Corser edition i UK, men detta är inget jag kan bekräfta som "officiell" eller "generalagentspåhitt".

Det är den, men jag ska inte betala några 69 tusen. Skall göra affär i morgon, kan återkomma med resultatet...

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Troy Corser Edition tror jag är ett påhitt utav Skandinaviska/Svenska importören, såvitt jag förstod så för ett år sedan när jag letade Aprillia så framkom att detta är en "R" version. Enda skillnaden är en decal på framskärmen! Förde en dialog med tidigare ägare (nr24) men köpte en annan mille istället.

Men det spelar ju egentligen ingen roll, det är en välutrustad maskin som ser ut som Troy corser design. Är det någon med annan information om denna serie med 24 ex dela då med er utav er kunskap. Jag är nyfiken cykelsamlare. Det finns ju 23 till någonstans. Toyman.

För mig spelar det faktiskt inte så stor roll om det är ett påhit eller inte, den e snygg å låter gött, men en till fråga dyker upp i huvud. Är det det en "äkta" R. Enligt försäkringsbolaget går den som RSV 1000 ME, dvs. jag får en billig försäkring.

Så du har varit spekulant på denna båge. Varför köpte inte du den? Du kanske vet något om den som inte jag vet...

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...