Akut förgasarhjälp!!

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Har en Yamaha DT125R -1990. Tror att den har en 28 m.m. mikuni förgasare.

Jag tog av förgasaren och rengjorde den, och blåste i alla hål med tryckluft. Allt såg bra ut, och flottören fungerade perfekt och alla packningar var fina.

När jag sedan satt ihop den igen och startar så är tomgången på ca 4000rpm, och går ej att sänka. Själva motorgången verkar bra, men bensinen pissar ut från förgasaren, som om flödaren inte funkar. Jag måste också ha choken på, stänger jag choken så stendör den omedelbart. Det hörs också ett tydligt pysande ljud från chokspaken (eller i närheten) som ej hördes innan.

Kan jag ha blåst i sönder nån slags packning eller så i chok-systemet?

Alla tips och råd tages tacksamt emot!!

Har en Yamaha DT125R -1990. Tror att den har en 28 m.m. mikuni förgasare.

Jag tog av förgasaren och rengjorde den, och blåste i alla hål med tryckluft. Allt såg bra ut, och flottören fungerade perfekt och alla packningar var fina.

När jag sedan satt ihop den igen och startar så är tomgången på ca 4000rpm, och går ej att sänka. Själva motorgången verkar bra, men bensinen pissar ut från förgasaren, som om flödaren inte funkar. Jag måste också ha choken på, stänger jag choken så stendör den omedelbart. Det hörs också ett tydligt pysande ljud från chokspaken (eller i närheten) som ej hördes innan.

Kan jag ha blåst i sönder nån slags packning eller så i chok-systemet?

Alla tips och råd tages tacksamt emot!!

Den drar nog tjuvluft ngnstans. Detta gör så att blandningen magrar ur så mycket att det krävs choke för att hålla igång motorn. Väsandet kommer sannolikt från sugläckan.

Men jag kan ha fel. Bensinläckaget förklaras ju inte med min gissning tex.

Mvh
Jörgen

Japp, vajern sitter rätt. Min första tanke var också tjuvluft, men det sitter helt nya och rejäla slangklämmor på.

Jag kollade snabbt innan, och det ser ut som om bensinen rinner ut från skarven mellan flottörhuset (koppen undertill) och själva förgasaren. Detta tyder ju på att det är nått vajsing med packningen där. Om det varit flottören som hängt sig så borde väl bensinen komma genom det hål som det är tänkt.

Jag får nog riva av den imorgon, och se så inte gasvajern har hängt sig på nått sätt. Får också inspektera skarven. Kom just på en sak jag lärde mig i Fordonsskolan (hallelulia), att hålla en liten bit tunt toapapper där det pyser, och se om det fladdrar. Gäller bara att det är vindstilla ute, frugan lär inte godkänna en skitig motorcykel på tomgång inne i huset...:yoparty

Annars är ju startspray en annan klassiker.:tummenupp

Låt motorn gå och spraya lite här och var (t.ex där det pyser :rolleyes:) och se ifall motorn varvar upp. Där du sprayar när motorn ökar i varv har du en läcka.

Hittade felen nu...

Slangklämman runt insugsgummit satt snett, så när jag spände den så slet den hål i insugsgummit, därav pysljud och chok-tvång.

Och, förgasaren läcker/flödar inte. Det var en liten jävla reva i bensinslangen precis vid anslutningen till förgasaren. När det läckte så såg det ut som om det läckte från flottörhuset.

Nån som vet var man kan hitta nytt/beg insugsgummi?

Förresten, hojen skall säljas, finns i NV skåne...

Ett trasigt (trasigt på rätt sätt) insugsgummi kan lagas med Casco's Liquisole som finns att köpa på ICA. Det härdar av luftens fuktighet på 24 timmar. Man kan behövs lägga på flera tunna lager iom att det rinner av väldigt lätt. Avfetta och rugga upp gummiytan du ska laga.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg