Akut Brist PÅ Supermoto Åkare!!!!!

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Stora Motordagen på Ticksta Motorstadion 23 okt
Vi kör en tävling i quadrace och vill ha supermoto åkare solo också, vi har under en längre tid försökt att hitta några åkare till banan för att se vad ni tycker, men förgäves! Banan är nu godkänd för 2/3 och 4 hjuliga mc
så det är bara att köra tävlingar. Till denna tävling har vi blivit lovade minst 10 åkare men nu har vi bara en entusiast från göteborg, Michael kallies all ära åt honom!
Jag tycker det är för jävligt att ingen vill komma och åka en uppvisningstävling med publik, träning, kval, final helt gratis och en blombukett till alla åkare som tack för visat intresse.
Så vi vet om ni vill köra under -05 och träna massor, ska banan byggas om så kommer MK Rimo att backa upp det.
Alla åkare är välkomna, för nu har det annonserats i sista nr av IB och lokalpressen och på orten om detta, så publiken lär bli väldigt besviken!

Nästa år blir det nog utan publik, och jag kommer att efter detta fiasko lägga ner idén om solo supermoto på Ticksta. IB kommer att vara på plats och titta. Jag som arrangör har lagt ner hundratals timmar på detta och är djupt besviken.
Om någon vill åka ring eller maila info@glennocklundbygg.se 0705-610 500

Mvh Glenn Ocklund

Ja det är väl trist om folk inte visar intresse, men enl. vad jag hörde när det började bli tal om att åka på er bana, så sa dom som varit där och kollat, att det var alldeles för mkt grus och att det var livsfarliga räcken längs banan.
Dvs det var inte tal om att bygga en riktig Supermotardbana utan det skulle även i fortsättningen vara en rallycrossbana. Men att man nu även var intresserade av att låta Supermotardförare köra där.
Är det inte så? Har fel information kommit ut? Är ni intresserade av att bygga om banan så det blir en "riktig" bana för Supermotarder? Dvs mer asfalt än grus och kanske då endast ett grusparti?
Skulle ju vara väldigt trist om ni har kämpat för en fin supermotardbana och alla har trott att ni bara viljat låta supermotardförare träna på en rallycrossbana.
Vad menar du med solo supermoto? solo vad?

420 skrev:
Ja det är väl trist om folk inte visar intresse, men enl. vad jag hörde när det började bli tal om att åka på er bana, så sa dom som varit där och kollat, att det var alldeles för mkt grus och att det var livsfarliga räcken längs banan.
Dvs det var inte tal om att bygga en riktig Supermotardbana utan det skulle även i fortsättningen vara en rallycrossbana. Men att man nu även var intresserade av att låta Supermotardförare köra där.
Är det inte så? Har fel information kommit ut? Är ni intresserade av att bygga om banan så det blir en "riktig" bana för Supermotarder? Dvs mer asfalt än grus och kanske då endast ett grusparti?
Skulle ju vara väldigt trist om ni har kämpat för en fin supermotardbana och alla har trott att ni bara viljat låta supermotardförare träna på en rallycrossbana.
Vad menar du med solo supermoto? solo vad?

För att hålla isär dom olika grenarna så kallar jag Quadrace supermotard då det finns Quadrace cross också. Solo är 2 hjul.
Helt rätt att detta är en rallycross bana från början, med 60/40 asfalt/grus, som nu har blivit gogkännd av M Holm för Supermotard 2/4 hjul och räcken som är omgjorda. Bana är kuperad med 2 snabba delar och knixiga delar, något långsammare än Strängnäs men fruktansvärt rolig att köra på. asfalt i alla kurvor, men vist är det säker för många övergångar men det är upp till er att komma med förslag på ev ändringar. Men det förutsätter att någon provkör först, enl B Högberg så gillar han detta upplägg men smaken är som baken. Då klubben inte kör rallycross så är det fritt fram att göra något kul av den, men vist kan vi låta banan stå, mig spelar det faktiskt inte så stor roll.
Glenn Ocklund

Har i en annan tråd pejlat intresse om att träna motard på en bana i södra Sverige och har hittills fått 6 svar. Nu är väl iofs inte Brömsebro någon metropol men lite större intresse hade jag nog väntat mig, iaf från förare som kan tänka sig åka nångång ibland.

Det snackas mycket i MC media om hur populärt motard är och det finns ju en hel del folk här på forumet men när det är träning eller tävling i organiserad form verkar intresset mindre. Jag var tex i somras på Linköpings bana och tränade. Detta var då Sveriges enda bana som var godkänd av svemo för sm träning och vi var fyra (4!) som åkte på denna kalasbana. Ett senare exempel ser ni ovan i denna tråd. En förare anmäld till en uppvisningstävling som är gratis och saknar licenskrav.

Om vi ska kunna få fler träningsmöjligheter så måste vi visa att det finns folk som vill träna och kan vara med och bära de kostnader det medför att ha organiserad träning (enl svemo) och hålla en bana i acceptabelt skick. Om det är 3st motardåkare som åker medans 25 RR/Go-kart/bilar står och väntar så blir det nog svårt att motivera träningstillfällen för de få banor som finns.

Är det så att intresset för supermotard som sport överskattat? Är det roligare att åka på bakhjulet framför korvkiosken än på bana?

mvh
Marcus

Jättekul att ni båda gör ert bästa för att ordna banor som vi kan åka på :tummenupp :Bugar
Men ni har nog tyvärr lite rätt i att folk här på sporthoj hellre snackar skit och åker på bakhjulet framför korvmojjen än åker aktivt på bana. Tyvärr... :(
Så det är nog inte rätt forum att ragga folk på och sedan utgå ifrån att resultatet här representerar dom aktiva motardförarna i Sverige.
Tror att de flesta seriösa förarna inte orkar med den låga nivån i forum som detta, och kanske inte är vana anv. av internet. Så det är nog bättre att ni försöker ta hjälp av dom mest aktiva, för att nå ut till övriga aktiva. Och sen är det nog också så att när banorna väl är klara så kommer dom aktiva för dom är vana, och har råd, att röra på sig för att kunna träna.
Tråkigt om ni ger upp, men tyvärr är det nog många som är för fega för att köra på bana och en hel del som inte vill skita ner sin hoj.
Men jag vill ändå tro att när banorna väl är klara och folk har vant sig vid att det är lite folk som kör på dom så kommer det komma fler och fler.
Själv bor jag inte kvar i Sthlm så Ticksta är inte direkt aktuell som träningsbana men Brömsebro kommer jag åka till så ofta jag kan och har råd.
OCh det finns ju en hel del förare i skåne och småland så det kommer nog bli åka av där :tummenupp

/Stefan

Ytterligare en teori om varför det är svårt att locka tävlande till en tävling den 23/10 är tidpunkten. Är det inte så att dom flesta elitförarna sålt eller försöker sälja sina hojar, och -05 hojarna är inte levererade än? Gäller ju inte bara elitförarna förståss.
Jag tror oxå att många, speciellt dom mindre erfarna, inte vill köra i regn & kallt väder.

Otroligt trist att intresset är så lågt och jag hoppas det löser sig tillslut.
Men om det inte gör det denna gång, ger ni upp så lätt? Lägg en tävling i Maj innan SM-serien drar igång -05, och du ska se att det kommer folk! :tummenupp

Jag tror att det finns lite av moment 22 i det här också. Vi är nog en hel del [grus]rookies härute som gärna vill åka bana och inte är rädda för att skita ner oss och hojen och...... Men, att premiäråka bana med både asfalt och grus under tävlingsformer är kanske inte det man drömmer om direkt.

Jag vågar nog drista mig till att påstå att om banan gjordes i ordning (vad som nu måste göras, om det är något) så kommer också folk att köra. Se bara hur det brukar se ut på Rörken, fullsmetat med folk. Och kan man ta sig till Rörken (avståndsmässigt nu alltså) så kan man ju lika väl ta sig till Ticksta.

Det är väl som vanligt med såna här saker, det krävs ett par eldsjälar som orkar dra igång en verksamhet och som har kunnandet och kontakterna för att fixa det. Så ge inte upp redan utan kämpa på. :tummenupp Jag tror du kommer att ha många tacksamma och lyckliga motardåkare på din bana när du är klar.

Sen vad gäller det här forumet och vilka som håller till här så är det nog mest korvkiosk-/industriområdesåkare. Inget fel i det, alla får använda sin hoj på det vis dom själva tycker ger mest, men som raggningsställe för banåkare så.... tveksamt. Det gäller nog att göra som 420 föreslår, att ragga via kända banåkare och hoppas att ringar-på-vattnet-tricket fungerar.

x

Glenn, om ni skall annordna något så måste man ha lite framförhållning.
Jag fick reda på detta via supermotardklubbens informationskanaler, typ i går.
Att ha en vecka som framförhållning innan tävling, då får man räkna med att intresset är lågt.

Jag är själv grymt sugen på att köra. Men då min hoj inte är klar föränn till helgen och jag har annat inbokat sen i Maj just den dagen så kan jag inte komma.

Så mitt tips är att annonsera i IB samt kontakta ordöfrande i Supermotardklubben (lindhracing@telia.com) två månader innan tävlingen, så lovar jag dig att ni kommer få ett stort startfält! Kontrollera också att det inte krockar med andra stora tävlingar, som nu i helgen ex. krockar det med Ränneslätt (En va de tre stora endurotävlingar med över 1000 deltagare).

Att det finns en bana där vi kan träna/tävla inom rimligt avstånd från Stockholm skulle vara ett enormt lyft för sporten. Det finns många som tävlar i Stockholm och norr om Stockholm som är beredda att köra en bit.
Om ni bara går ut med att ni har träningsdagar till våren så är jag säker på att ni kommer få många AKTIVA medlemmar till er klubb.

Last edited:
Skulle gärna köra, men min båge ligger isärplockad, dessutom har jag redan bokat upp mig i helgen. Lite längre framförhållning vore inte fel.

Synd att det ska bli såhär när någon äntligen tar tag i det...

- Johan

Med god framförhållning och datum som inte krockar med stora offroad- och supermoto-evenemang, så brukar det gå att dra ihop mycket folk. Det har tävlingarna i Eskilstuna, Strängnäs m.fl. visat, liksom träningsläger som anordnats (bl.a. dem på Åland). Detta även på banor som inte varit idealiska vad gäller asfalt/grus-förhållanden och avåkningszoner m.m.

Jag brukar inte själv tävla, men åker gärna och tränar/leker på olika banor och om möjligheten finns på andra tider så är det faktiskt ett överkomligt avstånd från hemmet. Nu är det dock så långt gånget in på höstsäsongen att vinterutrustningen åkt på hojen och den 23:e ska jag ut och busa i skogen med grabben (som fått sin första cross).

Håller med om det som 420 har skrivit. De som köper motardhojar nu för tiden vill mest prova på samt dekaltrimma sina moppar med diverse onödiga saker. Det handlar mer om att hojen ska se så raceklar som möjligt ute på stan när man kommer med den mm. Många kanske dra sig för att pröva sin hoj på bana då de kanske tänker, om de åker omkull och då förlorar den sitt värde enl vissa som skriver i sina annonser "aldrig vurpad" när det är dax att sälja hojen :va Det är ju bättre att köra av sig på bana istället för på gatan + att plast är inte så dyr på vissa märken om nu olyckan skulle vara framme. Är man inte riktig van vid blandning av asfalt och grus så får man ta det lite lugnare de första gångerna. Visst jag själv hade inte mina motardhojar så länge men jag hade mina skäl de som känner mig. Nä ge inte upp ännu, det finns nog många som skulle vilja pröva men vågar inte riktigt. En riktig motardbana behövs verkligen i närheten av stockholm om dessa posers motardister vågar pröva på nåt nytt nån gång samt andra som är nyfikna på en riktig bana.

Keep up the spirit! :tummenupp

motardnisse skrev:
De som köper motardhojar nu för tiden vill mest prova på samt dekaltrimma sina moppar med diverse onödiga saker. Det handlar mer om att hojen ska se så raceklar som möjligt ute på stan när man kommer med den mm.

Det finns fullt tillräckligt med folk som vill träna/tävla nu. En del av "dekaltrimmarna" kommer säkert börja träna på bana när de inser hur kul det är. :)

jb skrev:
Det finns fullt tillräckligt med folk som vill träna/tävla nu. En del av "dekaltrimmarna" kommer säkert börja träna på bana när de inser hur kul det är. :)

Japp! :tummenupp

"spam"
Gud vad roligt vi hade på åland under de gånger jag hade hoj.

Last edited:
min motardsäsong tog slut efter tävlingen i örebro, cross och enduro är roligare på hösten.
risken att det är 5 plus och regn är helt enkelt för stor...och det är inte kul varesig i Ticksta, Strängnäs eller Mettet.

Tävling 23 okt!

Nu har jag fått massor av svar på mail, kul att så många har en åsikt. Jag har fått nog med svar och visat intresse för att diskutera vidare detta under -05. Det känns som eran vilja finns att komma och provåka och utvärder banan. Det är bara så synd att jag förlitade mig på en kontakt som skulle fixa åkare till denna första tävling för bara mc, men nu har vi lärt att för 4 veckor sedan skulle vi pratat med andra kontakter så hade denna tävling blivit en fullträff.

Idag så har vi 3 st åkare som vill komma, det är ju lite för få men hoppas att det kommer 7 st till från gud eller något liknade, Quadrace åkare har anmält sig riktigt många men dom har haft lång tid på sig. Jag får lära av detta misstag till nästa gång, lita bara på dig själv! Tack till alla som har gjort allt dom kan för att hjälpa oss i denna stund.

Mvh Glenn Ocklund MK Rimo
info@glennocklundbygg.se
Tel 0705-610 500

:tummenupp Glenn,
Skönt att du inte tappade sugen. Som förare är man glad för varje bana som eldsjälar som du orkar jobba fram.
Hoppas det blir en lyckad satsning till 05.

:tummenupp Glen :tummenupp

Bra jobbat. Ligg i och ge inte upp.

Jag hade jättehjärna kommit och lekt lite om jag fått min nya hoj lite tidigare även med den korta tiden man fick höra om detta.

Mycket bra Glenn! Jag hoppas på att ni kan få till något till nästa år!
Då skall det blå åka av på allvar. :)

Kanon Glenn! :tummenupp

Ingen som kanske har lagt ut en intresseanmälan på Svenska Supermotardklubbens forum? Kommer tyvärr inte in där pga glömt lösenordet. Visst det är lite försent men det kanske finns någon som inte ska åka på diverse andra tävlingar nu i helgen!
Rensade mitt inlägg då jag fick syn på Farmerlip,s tråd om denna tävling. Om man nu skulle åka upp och titta lite!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...