Akut - behöver bult till ventilkåpan, nu!

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Det som inte fick hända har hänt!

Skulle dra åt en av bultarna till ventilkåpan som inte satt fast
ordentligt efter att jag hade haft MC:n inne för vintiljustering.

Jag drog och drog (med en liten 10:ans nyckel) men det blev
aldrig det där riktiga motståndet som signalerar att bulten är
i botten, utan i stället sa det "snapp" :skrämd och bulten var av!

Nu är det så att jag skall på MC-semester nästa vecka och det
verkar inte vara någon firma som har en sån bult inne och
inte heller någon som hinner få in innan helgen :3freak

Till min fråga; är det någon i närheten av Sthlm som har en sån
liggade och känner för att sälja av den eller i alla fall låna ut den
en vecka mot att jag betställer en ny?

Cykeln i fråga är en CBR 929 av årgång -00.

Snälla, säg att någon har en liggande. Annars blir jag tvungen att
tillbringa hela min semestervecka i en VW Lupo :eek:

Ps. Jag vet att denhär tråden kanske egentligen borde ligga under "Köpes" men jag ville nå ut till så många som möjligt! Ds.

Last edited:
Går väl att använda vilken bult som helst med rätt dimention och lite packningsmassa tillsvidare.

Tyvärr inte, det är en specialbult med ett stopp för att det skall vara rätt tryck på kåpan och gummipackningen samtidigt som den går i botten (=sitter fast under hela veckan).

Man skulle möjligen kunna bygga nåt genom att trä ett smalt rör i exakt rätt längd utanpå bulten, men något sånt rör har jag inte och det kan ta tid att hitta ett som är exakt.

EBS skrev:
Går väl att använda vilken bult som helst med rätt dimention och lite packningsmassa tillsvidare.

Skruva ur en annan bult och ta en bild, då vet vi hur dom ska se ut. Så kanske någon har eller vet vart man finner. Om inte så skickar du ett Pm till Gsx1100frad och ber väldigt snällt, hoppas att hans semester inte börjat(tror det) och undrar om han kan tillverka en åt dej. Eller så vänder du dej till första bästa mekaniska verkstad med en hel bult i ena handen och en påse bullar i den andra.

Har du fått bort den del av skruven som gick av? Alltså den som sitter kvar i motorn?

Förresten......är inte skruven av stål och gänghålet av aluminium?

Mycket edit nu........hmm

Last edited:
Qwerty skrev:
Skruva ur en annan bult och ta en bild, då vet vi hur dom ska se ut. Så kanske någon har eller vet vart man finner. Om inte så skickar du ett Pm till Gsx1100frad och ber väldigt snällt, hoppas att hans semester inte börjat(tror det) och undrar om han kan tillverka en åt dej. Eller så vänder du dej till första bästa mekaniska verkstad med en hel bult i ena handen och en påse bullar i den andra.

Hans semester har börjat med en motorrenovering efter ett par brända ventiler... Den som antyder att jag ska åka till jobbet för att hjälpa andra under min semester ska dö!
Brukar du betala rörmokarn och elektrikern med bullar också eller? Är det bara mitt yrke som inte är värt mer betalt än en påse bullar i timman?

Last edited:
GSX1100FRAD skrev:
Hans semester har börjat med en motorrenovering efter ett par brända ventiler... Den som antyder att jag ska åka till jobbet för att hjälpa andra under min semester ska dö!
Brukar du betala rörmokarn och elektrikern med bullar också eller? Är det bara mitt yrke som inte är värt mer betalt än en påse bullar i timman?

:D ..

Åh! Du bor i Huddinge också ser jag!

Jag kommer över med bullarna :D

GSX1100FRAD skrev:

GSX1100FRAD skrev:

Hoho,,, helskönt... Äntligen fick förespråkare av "Kanellängdsekonomin" svar på tal :lol

Problemet är löst! :banana

Jag begav mig ut till Lelles i Uppsala trots att de inte hade
en bult med rätt nummer och hittade en med ett annat
nummer, men som var identisk i övrigt :tummenupp

Tysken skrev:
Hoho,,, helskönt... Äntligen fick förespråkare av "Kanellängdsekonomin" svar på tal :lol

Jo, jag blir så less på alla som tror att just verkstädernas ekonomi byggs på bullar och kakor medans alla andra får betalt i kr. Jag har iallafall klart svårt att betala min hojförsäkring med bullar :rolleyes:

Dessutom så funkar det alldeles utmärkt att som temporär lösning använda vilken skruv som helst till ventilkåpan bara man har lite känsla i fingrarna när man drar åt den, annars får man stort hål i ventilkåpan. Vet inte hur många år jag kört med fel skruv i ventilkåpan på dinogixxrarna och fått det att täta.

GSX1100FRAD skrev:

Nej då.
Mest ett uttryck för en ringa summa som man kan göra på sidan om det vanliga arbetet och få en hundring eller vad det är värt i fickan själv, som inte behöver mala igenom administrationens dyra och tungjobbade hjul.

Ska jag dö nu? Så plötsligt, känner mej inte riktigt förberedd, fast det kanske man aldrig är. Kan jag inte få en tur till på gixxern innan? Eller åtminstånde ha lite semester med tanten. Ska döden boka tid eller är det drop in? Har lite jäktigt på jobbet, får jobba denna helg me för att säkra semestern.

Hur går arbetet med hojen?

GSX1100FRAD skrev:
Jo, jag blir så less på alla som tror att just verkstädernas ekonomi byggs på bullar och kakor medans alla andra får betalt i kr.

Med min kroppsform skulle man kunna tro att jag jobbar på verkstad :rolleyes:

Qwerty skrev:
Nej då.
Mest ett uttryck för en ringa summa som man kan göra på sidan om det vanliga arbetet och få en hundring eller vad det är värt i fickan själv, som inte behöver mala igenom administrationens dyra och tungjobbade hjul.

Ska jag dö nu? Så plötsligt, känner mej inte riktigt förberedd, fast det kanske man aldrig är. Kan jag inte få en tur till på gixxern innan? Eller åtminstånde ha lite semester med tanten. Ska döden boka tid eller är det drop in? Har lite jäktigt på jobbet, får jobba denna helg me för att säkra semestern.

Hur går arbetet med hojen?

Om suzuki hade haft bättre reservdelshållning till sina hojar än aprilia eller ducati så hade hojen varit ihopsatt och nya ringarna inkörda nu. Men istället så är det preliminärt 1 vecka kvar innan mina delar dyker upp. ALDRIG mer en sukka ALDRIG !!!! Ska det verkligen vara så att man väntar minst 2 veckor på prylar så fort det inte är tändstift man behöver? När delarna inte dyker upp inom 2 veckor så tar det 2-3 månader istället! FYFAAAN vad jag är less på det här!
Avbryter min semester nu på måndag förresten, kan jag inte åka hoj kan jag lika gärna jobba! DÅrarna på jobbet(cheferna) blir iaf glada vi har hur mycket som helst att göra på jobbet. Som svar på frågan, JA du ska dö, kan dock inte tala om när då det är sekretessbelagt. Inte ens jag vet när...

Tråkigt och höra. Men det känns som om jag hört det där förr :rolleyes:

"Inte ens jag vet när..."
Va fasiken vet inte du allt?

Jobba bara inte för mycket, då slutar du som mej. Ska ner och jobba vidare nu 21 på en lördag :kocko :kocko , va bara ute och käkade lite med gumman.
Så förhoppningsvis så ska jag kunna ta semester redan på måndag, om jag sliter extra hårt i kväll och i morgon.

ALLA jobb på den lokala mekaniska verkstan här betalas med vetebullar och kaffe (sant) :rofl

GSX1100FRAD skrev:
Dessutom så funkar det alldeles utmärkt att som temporär lösning använda vilken skruv som helst till ventilkåpan bara man har lite känsla i fingrarna när man drar åt den, annars får man stort hål i ventilkåpan. Vet inte hur många år jag kört med fel skruv i ventilkåpan på dinogixxrarna och fått det att täta.

Alltså, här snackar vi en ras-Honda och inte nån Suckijucki :arsele

Det står tydligt i manualen att endast orginaldelar får användas :fakta :hihi

Drifter skrev:
Alltså, här snackar vi en ras-Honda och inte nån Suckijucki :arsele

Det står tydligt i manualen att endast orginaldelar får användas :fakta :hihi

Låt mig gissa.... hmmmm. Det står säkert också att den ska lämnas in till den lokala auktoriserade hondahandlaren om det blir fel på den? Eller står det inte ngt sådant? Tur att du inte monterade några kanellängdstillverkade skruvar på din ras hynda då.

Qwerty skrev:
Tråkigt och höra. Men det känns som om jag hört det där förr :rolleyes:

"Inte ens jag vet när..."
Va fasiken vet inte du allt?

Jobba bara inte för mycket, då slutar du som mej. Ska ner och jobba vidare nu 21 på en lördag :kocko :kocko , va bara ute och käkade lite med gumman.
Så förhoppningsvis så ska jag kunna ta semester redan på måndag, om jag sliter extra hårt i kväll och i morgon.

Med tanke på att jag upplyste dig om ditt kommande frånfälle så var det ju lika bra att påpeka att jag inte vet när det sker även om det var klumpigt uttryckt. Vilket fabrikat har bäst reservdelshållning förresten? Snääääälla säg inte honda!!! Jag vill inte gå med i måndagsklubben(firebladeklubben) och köra måndaghelaveckan motorcykel. Ja jag har kört blade nej de är inte roliga.

GSX1100FRAD skrev:
Om suzuki hade haft bättre reservdelshållning till sina hojar än aprilia eller ducati så hade hojen varit ihopsatt och nya ringarna inkörda nu. Men istället så är det preliminärt 1 vecka kvar innan mina delar dyker upp. ALDRIG mer en sukka ALDRIG !!!! Ska det verkligen vara så att man väntar minst 2 veckor på prylar så fort det inte är tändstift man behöver? När delarna inte dyker upp inom 2 veckor så tar det 2-3 månader istället! FYFAAAN vad jag är less på det här!
Avbryter min semester nu på måndag förresten, kan jag inte åka hoj kan jag lika gärna jobba! DÅrarna på jobbet(cheferna) blir iaf glada vi har hur mycket som helst att göra på jobbet. Som svar på frågan, JA du ska dö, kan dock inte tala om när då det är sekretessbelagt. Inte ens jag vet när...

Vilken av hojarna har rasat? 750n?

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...