Det finns akupunktur och akupunktur. Akupunktur som i "måste balansera KRAFTFLÖDENA och få YIN och YANG i HARMONI! Köp lite HOMEOPATISKA TABLETTER och RÖKELSE också!" är rent jävla bondfångeri och borde förmodligen inte vara tillåtet.
Medicinsk akupunktur är däremot något riktigt jäkla bra mot en hel del saker. Farsan är läkare och utbildad på akupunktur. Själv är jag en riktig klantskalle. Kombinationen har lett till att jag har varit försöksobjekt en ofantlig massa gånger.
För småskador, saker som håller på att läka, sträckningar och stelhet är det suveränt. Ofta när man har något sådant spänner man sig. Akupunktur kan göra att man slappnar av bättre, vilket ökar blodgenomströmningen och gör underverk både för hur det känns och läkningen. Stukade fötter, trasiga muskler och sträckningar har det fungerat fantastiskt bra på för mig.
Mot vissa sorters huvudvärk är det bra, men akupressur av rätt punkter fungerar minst lika bra för mig.
Jag har fått hjälp av akupunktur när jag varit smådeppig också, samt när jag haft svårt att sova.
Däremot hjälper det inte mot allt.
Man skall inte hålla på och labba heller, det kan ha rätt oväntade effekter. En gång fick jag en nål i en punkt som, förutom att fixa ont i axeln, kan ge blodtrycksfall. Det gjorde det, och jag slocknade totalt. Obehagligt, men det var det värt.
Bikerbitch skrev:
Stack du nålar i din egen hund?
Han skulle ge sig på grannens, men spikpistolen var trasig... ?