Aktuellt tema: -Hur vinterförvarar du?

Jag tycker det är så ascoolt att ha hojjen i lägenheten!:D Såg en R-6 här på SH med lys bakom sig i vardagsrummet, skitsnyggt!:)
Själv kör jag med pallar, oljebyte (tycker det är ett måste, gammalt olja som står, mycket dåligt) drivpaket bort och putsas, tvättar och vaxar, full tank. Inget startas, står i kallgarage med mineralolja från biltema, byter till ordentlig olja+filterbyte före start i vår.
 
Tja. Jag låter hojen stå kvar i garaget där jag alltid har den.
Ser till att tanken är full och helst byter jag olja. (Bättre att ha den stående med ny, ren olja istället för den gamla med en massa slaggprodukter i)
Sen kopplar jag in min Ctec laddare så att batteriet underhållsladdas. Det går utmärkt att göra medan batteriet sitter i hojen.
Däcken får vara som dom är med samma däcktryck. Eventuellt kan jag om jag är ambitiös flytta hojen lite framåt eller bakåt under vintern för att den inte ska stå på samma yta på däcket men jag har faktiskt inte märkt något av några ojämnheter i däcken för att den stått still. Jag kör ändå ganska försiktigt dom första vändorna på våren så.
Orkar jag så drar jag ett kapell över den men det känns inte riktigt nödvändigt eftersom den ändå står i ett garage. risken finns ju att fukt kryper underifrån och hålls kvar under kapellet.

Startar hojen gör jag om jag ska köra. Inte annars.
 
Varför ska man inte starta den då och då?

Jag har hört från vad jag tycker är någorlunda säkra källor här på forumet att det bara är till nackdel att starta hojen om man inte har tänkt köra den ordentligt varm, typ vara ute och köra i minst 20 minuter eller så. Minns inte exakt anledningen dock.
 
Jag har hört från vad jag tycker är någorlunda säkra källor här på forumet att det bara är till nackdel att starta hojen om man inte har tänkt köra den ordentligt varm, typ vara ute och köra i minst 20 minuter eller så. Minns inte exakt anledningen dock.

Jo startar man så ska man låta den gå länge, så att den åtm. blir varm. Int någo 5mins tomgång, det är bara till mera skada än nytta.
 
Parkerar i garaget i källaren i huset mitt. Juckar på fjädringen fram/bak ca 1gång/mån, startar upp och låter bågen gå riktigt varm (varvar och donar lite) ca 2-3ggr/vinter. Laddar om batteriet är slut när jag skall starta...
 
Jag har en fundering angående vinterförvaring, vad är egentligen anledningen till att den bör stå inne?

Den borde väl tåla kyla i princip lika bra som en bil?
 
Jag har gjort som DEZ förespråkade på sidan 1 med samtliga mina hojar och har aldrig haft problem. Nu är inte vinterdvalan inte så lång i Skåne men det borde funka även in Norr.
 
Själv så har jag cirka 3-4 liter bensin (v-power) i hojjen. Hört av en mc-mekaniker att man inte ska tömma tanken helt p.g.a. att packningarna torkar ut. O så kryddar ja tanken med lite STP Injection Clean, låter motorn gå nåra minuter innan förvaring i ett VARMT garage :tummenupp

..och sedan..
* bytt olja
* oljefilter
* bromsvätska
* smörjt kedjan
* putsat rent däcken
* vaxduk på lacken
* depåstöd fram och bak
* batteriet plockas bort o laddas med ctek i hemmet
* kapell över hojjen
 
Hur långt söderut måsta man flytta för att slippa?

Dvs hur många månader ska den kunna stå utan att man gör ett smack.
 
Hur långt söderut måsta man flytta för att slippa?

Dvs hur många månader ska den kunna stå utan att man gör ett smack.
Varmt eller kallt, förgasare eller insprut? Jag har min i en varm källare och lyfter bara av batterikontakterna. Sen står den från mitten på oktober till mitten på april och startar utan att krångla. Har aldrig varit några problem.
 
Hört av en mc-mekaniker att man inte ska tömma tanken helt p.g.a. att packningarna torkar ut.

Detsamma fick jag påtalat när det gällde förgasare när jag hade min R6a av en mekaniker. Ska den bara stå över vintern är det bättre att det står bensin i förgasaren sa han.......nu kör jag inte förgasarmotor längre så inget problem men varför ger folk olika svar på samma fråga?.

I övrigt har jag aldrig gjort något utom smort kedjan och tvättat någon av mina hojar och dom har alltid stått i kall garage på vintrarna och aldrig haft problem. Följer man sevice intervallerna så bör det vara ok att bara rulla in den och ta ut nyckeln inför vintern därmed inte sagt att det skulle vara fel att folk är noggranna och "beskyddande" mot sina hojar, det är ju superbra.
 
Tömmer tanken
Tvättar (även under kåpan)
Rengör och smörjer kedjan
Vaxar (också fälgarna som jag tvättar med WD40)
Byter givetvis olja så den skitiga inte står över vintern i hojen
Ansluter C tek till varje batteri
Lakan över hojarna
Depåstöd bak

Kör in de i varmgarage där det står ett kylskåp med bärs i samt en najs stereo så man kan sätta sig i soffan med polare dricka bärs och kolla på hojarna under vintern !
 
Last edited:
Tömmer tanken
Tvättar (även under kåpan)
Rengör och smörjer kedjan
Vaxar (också fälgarna som jag tvättar med WD40)
Byter givetvis olja så den skitiga inte står över vintern i hojen
Ansluter C tek till varje batteri
Lakan över hojarna
Depåstöd bak

Kör in de i varmgarage där det står ett kylskåp med bärs i samt en najs stereo så man kan sätta sig i soffan med polare dricka bärs och kolla på hojarna under vintern !

Finns det obegränsat antal öl i kylskåpet?:va
 
När det blir dax att ställa in är det för kallt för att tvätta och vaxa så
in i garaget och på med laddaren .. det blir ändå hojväder i mellandagarna
så varför lägga ner så mycket arbete i onödan ;)
 
Såhär förvarar jag. Just nu isärplockat då visst mek och däcksbyte skall utföras, men annars är det varmgarage och depåstöd som gäller.
 

Bifogat

  • garage.JPG
    garage.JPG
    152.9 KB · Visningar: 77
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top