Aktuellt tema: -Hur vinterförvarar du?

Jag försökte med det förra året men de räknade inte motorcykel som ett nytto fordon..... :va

Väldigt konstigt att det fungerar för mig, har inte haft någon bil under denna säsongen. kört i ur & skur! :näsblod

Makke skrev:
Kan man inte få stilleståndsersättning eller liknande för en hoj ???

Då blir jag rik... :tummenupp
 
Fearless skrev:
Själv säljer man skiten när snön börjar falla och köper nytt då värmen kommer tillbaka, mycket smidigare.

Frågan är om det är så mycket smidigare. Det är dyrt. Man riskerar att bli lurad när man köper nytt osv...
 
I larmat varmgarage. Fastlåst. Stående på depåstöd fram och bak. (Det som inte är gjort på bilden ännu är depåstöden och sidenskynket jag hänger över den....)
 

Bifogat

  • hemma2.jpg
    hemma2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 142
andersbrink skrev:
Vanlig luft fräter mer på aluminium än vad 5-56 gör.

Vakuumförvaring borde vara modellen alltså? Tror inte att jag kan få garaget så tätt tyvärr. :hihi

EDIT: För övrigt står hojen i kallgarage, men jag hoppas på några snöfria dagar i vinter (vilket inte är så ovanligt i Gbg ), så att man kan motionera henne lite då och då. :tummenupp
 
Last edited:
PacMan skrev:
Vakuumförvaring borde vara modellen alltså? Tror inte att jag kan få garaget så tätt tyvärr. :hihi

Bara för att: :D

Även om du skulle kunna få garaget så tätt, kan du ju inte ha hojen där inne, för då är det väl inget vakuum längre? :7peta :whip
 
adrazar skrev:
Bara för att: :D

Även om du skulle kunna få garaget så tätt, kan du ju inte ha hojen där inne, för då är det väl inget vakuum längre? :7peta :whip

Dagens trådlyft!

Vakum är mindre atmosfäriskt tryck än normalt. Vad du sen har i vakumet spelar ju ingen roll.
 
Biturbo skrev:
Dagens trådlyft!

Vakum är mindre atmosfäriskt tryck än normalt. Vad du sen har i vakumet spelar ju ingen roll.

Dagens trådlyft :tummenupp

Nja, kan gå med på att det du säger stämmer till viss del. En vardaglig syn på vakum, ett kraftigt sänkt tryck, används ju ofta inom tillverkning av olika varor och prylar. Men ett riktigt (perfekt) vakum skall per definition inte innehålla någon slags materia alls. :whip
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag brukar köra ut den till garaget och ställa den. Det är väl ungefär min procedur. Ska jag inte köra så startar jag den inte, jag anser att det sliter mer på motorn än det skulle göra nytta. Batteriet laddar jag om jag kommer ihåg det.
Det låter som min procedur. När våren väl kommer byter jag olja efter en kortare uppvärmningstur. Klart.

Trådlyft rockar. :D
 
Min stå i larmat varmgarage, fastlås och larmad. Kom precis in från garaget :) Har bytt olja o filter, bromsolja, kylarvätska och bytt luftfilter... alla hjärtas gubbar, ut o skrubba :hihi
 
sporTlovEr skrev:
Här verkar smaken vara som baken...

Jag har bara tvättat ordentligt och vaxat samt smort kedjan, sen tar jag fram och varmkör några gånger under vintern och motionerar framgaffeln så inte packboxarna torkar!!
Jag hade en läckande kylarvattenslang sist jag varmkörde men det var bara att dra åt slangklämman....... :tummenupp
 
Körde in den i köket i höstas och där står den bra :3freak



(i tusen delar utspridda över hela golvet)
 
Har 2 hojar i glasverandan... o den som inte fick plats där får stå i vardagsrummet. Skulle vara orolig o skämmas hela vintern om de oskyldiga små liven skulle behöva stå kallt.
Fyllda tankar o lika fulla förgasare ( har alltid startat ) , nybytt olja o filter , avtvättade o vaxade , batterier på underhållsladdning , så när våren kommer är det bara att baxa ut dom genom dörren , kicka eller trycka knappen.... o NJUTA ! :)
 
Ställde in hojen i garaget med skynke över i höstas med underhållsladdning av batteriet.

Glömde tvätta den, byta olja och tömma förgasarna...
Startade den i söndags... startade som en klocka :tummenupp

Måste tvätta pärlan nu då den ska bytas in på lördag... blir ny hoj till våren... :yoparty
 
Kör sista repan, tvättar smörjer kedjan och ställer in. Stänger av bensinkranen. Ser till att inte ha full tank några liter kvar bara. Står i varmgarage och myser med lite andra kompisar. Laddar batteriet nån gång under vintern dock.
Vid uppstart i med lite K-sprit i de resterande litrarna bensin tankar fullt och kör en vända på ett par mil. Låter hojen svalna lite och tömmer olja och byter densamma med filter. Funkar kanon hojar är inte så ömtåliga, då skulle de aldrig palla vår behandling av dem !! :D :tummenupp Ha de !
 
Noggrann tvätt, vaxning, service med olje- & filterbyte, dränering av förgasare.
Hojen står sedan utan kåpor med full tank på depåstöd i kallgarage och batteriet står inne på laddning.
Snart dags att börja montera de nypolerade kåporna så man är redo när våren kommer! :banana
 
Körde sista repan, noggrann tvätt, bytte olja och fyllde tanken. Sen har jag ställt in den på sin garage plats som håller runt 15grader kanske och lagt på ett överdrag.

Brukar dock ta ut den nån gång och rulla den lite eftersom den står på sidostödet.
 
Verkar vara ett skapligt gäng som lyfter in kärleken i lägenheten.
Finns inte risken att man får lite skäll pga detta?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top