Akrapovic, ta bort pipen?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Fick hem ett akrapovicslipon idag, såg att det sitter en smal "pipa" längst ut. Ska man ta bort den? Den borde ju funka som en strypning eftersom den är smalare än resten? Den pipen finns ju tex inte på helsystemet?

Edit: Gick ut och ryckte dän skiten, om ingen vet om det finns en bra anledning till att låta den sitta så får den vara väck. Ser bättre ut iaf... :squid

Bifogat

• akra.JPG
    akra.JPG
    21.5 KB · Visningar: 117
Last edited:
Suomalainen skrev:
Fick hem ett akrapovicslipon idag, såg att det sitter en smal "pipa" längst ut. Ska man ta bort den? Den borde ju funka som en strypning eftersom den är smalare än resten? Den pipen finns ju tex inte på helsystemet?

Edit: Gick ut och ryckte dän skiten, om ingen vet om det finns en bra anledning till att låta den sitta så får den vara väck. Ser bättre ut iaf... :squid

Låter mindre med pipen i. Så det bör ju vara en slags DB killer.

Suomalainen skrev:

jo den finns på helsystemet oxå (iaf d jag fick)
har dock bara kört utan "pipen", annars försvinner väl hela ideén med öppet system? :va jag snackade även med en kille på lelles som menade att man fick lite mer vrid på botten om man hade den kvar.
men halva grejen med att köra med akrapovic öppet är ju just ljudet! :) :banana

Kan vara bra att ha om man vill åka på
banor med bullerrestriktioner :tummenupp
Och till besiktning så klart :D

.

Suomalainen skrev:

Pa mitt laser duo-sound far man med tva olika pipor. En rak som kopplar in sig direkt mot ingaende roret fran motorn, och en bojd som tvingar luften att virvla runt i bakre delen av ljuddamparen innan den kan slingra sig ut genom den bojda pipen.

Risken ar man att utan den raka pipen kan fa nagon negativ turbulens i ljuddamparen?

Jag provade att slänga på db-killern i morse och faktum är att hojen går bättre på så sätt att går jämnare + det blir inga avgasknallar vid gasavdrag, iaf med min bestyckning som är den rekommenderade enl manual + ngt större huvudmunstycke. Sen lät den väl lite mesigt på tomgång men när man kör så var det rätt ok. Vad gäller effekt så märkte jag ingen skillnad alls, iaf inte vid låg och mellanregistret. Kanske man tappar ngt på topp men det vet jag inget om då jag undviker att varva för mkt (inkörning pågår).

Sen är det ju så att visst är det kul när hojen låter gött men det går inte att komma ifrån att det medför negativa konsekvenser, i synnerhet för de av oss som vill försöka få till träningstillfällen på permanenta banor.

Finns väl ingen anledning att köpa dyr Akrapovic ljuddämpare och sen köra omkring med strypningen i.Bort med skiten,annars kan ju lika gärna originaldämparen sitta kvar..... :3freak

Busaberg skrev:
Finns väl ingen anledning att köpa dyr Akrapovic ljuddämpare och sen köra omkring med strypningen i.Bort med skiten,annars kan ju lika gärna originaldämparen sitta kvar..... :3freak

Ungefär så jag tänkte också... Man får väl ta med den om man ska på nån bankörning lr så, ifall de gnäller. Men vafan vem gnäller på så härlig sång!!? :banana

Lägre ljud behöver inte alltid innebära sämre effekt. Nu har jag inte sett några bänkpapper på just Akradämparen men om man tex tittar på KTM's egna SXC och HXC dämpare så får man mer effekt på låg/mellan registret med SXC medans HXC tydligen ger mer på topp (och högre ljud). Högt ljud = högre effekt - ja oftast, men frågan är om effekten blir högre där man vill ha/behöver den.

OK, vid närmare eftertanke (läs på hemvägen) så var den väl tyst, lite symaskinsvarning ibland. Dock kvarstår intrycket att effekten inte förändras (iaf på låg/mellanregistret)

mada skrev:
Jag provade att slänga på db-killern i morse och faktum är att hojen går bättre på så sätt att går jämnare + det blir inga avgasknallar vid gasavdrag, iaf med min bestyckning som är den rekommenderade enl manual + ngt större huvudmunstycke. Sen lät den väl lite mesigt på tomgång men när man kör så var det rätt ok. Vad gäller effekt så märkte jag ingen skillnad alls, iaf inte vid låg och mellanregistret. Kanske man tappar ngt på topp men det vet jag inget om då jag undviker att varva för mkt (inkörning pågår).

Sen är det ju så att visst är det kul när hojen låter gött men det går inte att komma ifrån att det medför negativa konsekvenser, i synnerhet för de av oss som vill försöka få till träningstillfällen på permanenta banor.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman