Akrapovic råd

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Tryckte in gummipluggen i avgasröret och får inte ur det om ja inte plockar ner röret.

Är det på något sätt farligt att köra, även om ja inte fått upp den??
Tacksam för svar....
 

Bifogat

  • Screenshot_20210329-163320_Video Player.jpg
    Screenshot_20210329-163320_Video Player.jpg
    651.8 KB · Visningar: 116
  • 20210328_084828.jpg
    20210328_084828.jpg
    753.8 KB · Visningar: 114

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tryckte in gummipluggen i avgasröret och får inte ur det om ja inte plockar ner röret.

Är det på något sätt farligt att köra, även om ja inte fått upp den??
Tacksam för svar....
Lossa en skruv, möjligen ett par fjädrar och lossa dämparen. Kör inte hojen!
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Bra att du frågade iaf!

Det kan förresten vara två skruvar, en till fästet och en runt röret.
Försökte med att lossa röret själv men ju mer ja skruva ner, så upptäckte jag att d hade blivit för mycket jobb med det pga en plastplugg.

Får test köra lite å se om det händer något överhuvudtaget, men känslan är ju att tillverkaren borde va vana vid att sådant händer därav en plastplugg som ej gör skada?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack för svar :)e ny på att meka m hojen så därav frågan...
Mecka? Kan du skriva inlägg på sporthoj vet du ju hur man läser manualer! Ger man sig den på att lära sig mecka (dvs följa manualens instruktioner och fråga här vid tveksamheter) och inte bara tro hur man ska göra blir det väldigt enkelt och billigt.

KÖR INTE EN METER INNAN DU FÅTT BORT PLUGGEN!
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Med lite tryck i avgaserna så lär väl gummipluggen fara bakåt och täppa till mynningshålet och därmed kväva motorn.
Inte lönt att köra förrän problemet är fixat.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Förresten, om det är ett helt rakt blås invändigt så bör ju pluggen kunna tas ut via främre hålet av ljuddämparen.
Jag antar att det är ett ”boll-on” (påbultat med en fläns) eller ett ”slip-on” (träs en bit över avgasröret och spänns fast med en rörklämma).
Även om pluggen inte far längst bak så kan den ju antändas av hettan, och en brand är ju knappast bra för kolfiberdämparen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det verkligen risky? Satte själv medvetet in en aluminium vinkel (2mm gods) i utblåset på min 1100 och åkte ca fem mil.
Hojen fullständigt förintade den. Vart inget kvar mer än smårester av den del som satt vid själva skruven för monteringen. Minskade utblåset för besiktningens skull. Det fungerade. Men när jag kom hem var delen bara bråkdelen så stor.
Är det så kinkigt pga att det är den hojen eller vad är skälet egentligen.? Gummipluppen ser ju inte så stor ut av hålet att döma ivf. Och hade en gummiplupp åkt in i det avgasröret på min hoj så hade hojen gjort processen kort med den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad hindrar ?
Vad tråkigt kan hända om man startar hojen och ser vad som händer ?
1) Gummipluppen kommer utfarande
2) Motorn stannar, stopp i avgasröret. (Jag då är det bara plocka av ljuddämparen och banka ur gummipluppen bakifrån och framåt.)
3) Inget alls händer. Gummipluppen smälter ner och kanske förkolnas. Inne i ljuddämparen.
Och där finns ingen kolfiber. Bara stålrör.
Stå dock INTE och spana in i hålet bakom ljuddämparen. Otrevligt få gummipluppen i ögat.
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Mecka? Kan du skriva inlägg på sporthoj vet du ju hur man läser manualer! Ger man sig den på att lära sig mecka (dvs följa manualens instruktioner och fråga här vid tveksamheter) och inte bara tro hur man ska göra blir det väldigt enkelt och billigt.

KÖR INTE EN METER INNAN DU FÅTT BORT PLUGGEN!
Ja, ska kolla upp det därför ja frågar så det inte blir fel!
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Gummipluggen är väl bara där för att det inte skall komma in skit på skruven (som sitter där innanför) för db-killern. Låt den ligga kvar där den ligger och köp en ny gummiplugg eller kör utan gummiplugg. Även om du tar loss ljuddämparen så kan du väl ändå inte få ut den utan att borra ur popnitarna och lossa bakdelen på ljuddämparen. Mycket jobb för en 100:- gummiplugg.
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Vad hindrar ?
Vad tråkigt kan hända om man startar hojen och ser vad som händer ?
1) Gummipluppen kommer utfarande
2) Motorn stannar, stopp i avgasröret. (Jag då är det bara plocka av ljuddämparen och banka ur gummipluppen bakifrån och framåt.)
3) Inget alls händer. Gummipluppen smälter ner och kanske förkolnas. Inne i ljuddämparen.
Och där finns ingen kolfiber. Bara stålrör.
Stå dock INTE och spana in i hålet bakom ljuddämparen. Otrevligt få gummipluppen i ögat.
Tar det säkra iaf å testkör inte...
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Gummipluggen är väl bara där för att det inte skall komma in skit på skruven (som sitter där innanför) för db-killern. Låt den ligga kvar där den ligger och köp en ny gummiplugg eller kör utan gummiplugg. Även om du tar loss ljuddämparen så kan du väl ändå inte få ut den utan att borra ur popnitarna och lossa bakdelen på ljuddämparen. Mycket jobb för en 100:- gummiplugg.
Exakt det ja märkte när ja försökte lossa röret, ställde därför frågan men får blandade svar.

Har beställt en ny gummiplugg dock, men har inte vågat köra den innan ja fick klarhet i problemet...känns som du säger mycket jobb för den gummipluppen
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Lossa en skruv, möjligen ett par fjädrar och lossa dämparen. Kör inte hojen!
Gjorde som du sa och kom till fjädrarna men dom sitter som berg hur gör jag för å lossa dom på lättast sätt. Gick å vrida på dämparen så jag e rätt säker det går å göra på det sättet som du beskrev!

Är 2 fjädrar ja behöver få loss...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjorde som du sa och kom till fjädrarna men dom sitter som berg hur gör jag för å lossa dom på lättast sätt. Gick å vrida på dämparen så jag e rätt säker det går å göra på det sättet som du beskrev!

Är 2 fjädrar ja behöver få loss...
Kan det vara att ett sådant här underlättar ?
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/fjaderkrok-mc-2000020755
Till sist, har själv Acra men när jag köpte mina fanns inga gummipluggar och det går bra ändå !
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Gjorde som du sa och kom till fjädrarna men dom sitter som berg hur gör jag för å lossa dom på lättast sätt. Gick å vrida på dämparen så jag e rätt säker det går å göra på det sättet som du beskrev!

Är 2 fjädrar ja behöver få loss...

Kan det vara att ett sådant här underlättar ?
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/fjaderkrok-mc-2000020755
Till sist, har själv Acra men när jag köpte mina fanns inga gummipluggar och det går bra ändå !
Japp,va precis å inhandla kroken löste problemet å även pillet m att få ur pluggen:)

Tacksam för hjälpen jag fått då detta var mitt första inlägg...
 

Bifogat

  • 20210330_130922.jpg
    20210330_130922.jpg
    1.8 MB · Visningar: 38
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top