Akrapovic ljuddämpare, misständnig eller ok?

Vi hinner också skrapa knäpuckarna mot betongplattorna utanför Alko, eftersom smaksatt Koskenkorva står högt på inköpslistan.
Och @bosse-l ..... du har ju turbo - coolaste gubbjäveln på båda sidor om älven! :krama
Lonkisar måste köpas. Och hederlig KOFF långburk.

Vad skall det stå på hoodiesarna?
 
Vi hinner också skrapa knäpuckarna mot betongplattorna utanför Alko, eftersom smaksatt Koskenkorva står högt på inköpslistan.
Och @bosse-l ..... du har ju turbo - coolaste gubbjäveln på båda sidor om älven! :krama

Nja, ingen turbo är nog klar till sommaren men jag har ju kompressor och den har ju redan tidigare gjort succé i Finland😉 Fil och betongplattor funkar säkert😉

Jag har också TOR dämpare på Thruxtonen så den låter i alla fall lite mer än original, dock är SAI systemet bortplockat och är den är mappad så den smäller inte på avslag.
 
Om man köper en powercommander så brukar de följa med en rel bra mapp som gör att snålsmallarna försvinner och den får mer rätt lambdavärde på gaspådrag också så man kan få några hk till i stora delar av registret. Om den skulle smälla ändå vid avslag lägger man bara på mer o mer bränsle på 0-5% gaspådrag på de varvtal som smäller de krävs ingen bromsbänk för det.
Nja alltså om hojen har PAIR eller något liknande som dumpar färskluft in i avgaserna så lär det smälla mer om man gör blandningen fetare. Inte mindre. Det är ju restkolväten som smäller i avgaseriet (by design).
 
Ja de får ju inte dumpas ut någ luft via sas tror jag Ktm kallar det men med tätt avgasrör så får man i regel bort snålsmällar med fetare bränsleblandning.
 
Det trådstartaren måste göra är

1) ta reda på om hojen är de-cattad eller bara har försetts med en eftermarknads ljuddämpare.

2) ta reda på om hojen har någon slags system för ”färskluft till avgas”.

3) ta reda på om hojen har en bränslemapp för avgassystemet eller inte.

Om svaret på 1) är att hojen är de-cattad och svaret på 2) är att hojen pumpar luft från luftburken till avgassystemet så bör detta system pluggas eller inaktiveras, annars kommer hojen att leva rövare på gasavslag oavsett svaret på 3).

Om svaret på 1) är att hojen har katalysator så får 2) absolut inte pluggas eller inaktiveras, då förstörs katalysatorn på nolltid.

När 1) och 2) sedan är utredda och korrekta så är 3) alltid att rekommendera. Knappast nödvändigt och knappast en förbättring om hojen fortfarande har katalysator, men inte heller fel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top