Akrapovic Evolution till R1-07

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Har ett nytt Akrapovic evolution helsystem till racehojen (R1-07)
Pga rådande bullerkrav funderar jag om systemet kommer klara kraven?

Det finns tyvärr inga passande db-killers från Akrapovic att sätta i detta systemet,
har varit i kontakt med Allright....

Har förstått att Akrapovic generellt är ganska så tyst, men känns som att man behöver en backup fall i fall:gnissla

Hur har ni andra med samma system å hoj gjort?

M V H Linus
 
Man bygger egna dB-killers eller så transplanterar man dit andra mer restriktiva dämpare....
 
Släng upp en bild på systemet är du snäll.

Jag letade DB-killers till mitt Akra titansystem (från 07) och All-wrong kunde inte hitta det då heller. Jag fick leta upp artikelnumret åt dom...

Så, släng upp en bild så ska vi se om inte jag kan hjälpa dig.
¨
/ Jens
 
Har du kvar lådan det kom i eller nått papper som följt med? Kan hända att det står där om vilken "serie" eller db-tal den är klassad för.

Är den köpt i Sverige så är den förhoppningsvist gjord för 102db. Men har du köpt den från tex Tyskland kan den vara gjord för 107db.
 
Kan garantera att det inte klarar kraven utan en rejäl db-killer, och knappt då heller.
 
Acra

Jag har kört mina i två sesonger utan Db-killers på Anderstorp utan några problem. Min e tystare med Acra än med orginal.
 
Kan garantera att det inte klarar kraven utan en rejäl db-killer, och knappt då heller.

Det sa du om min hoj innan B-racet med. Med DB-killers tror jag att jag var på 89 på eran skala när jag frågade era funktionärer.

Släng upp en bild nu då så jag kan hjälpa dig!

/ Jens
 
Det sa du om min hoj innan B-racet med. Med DB-killers tror jag att jag var på 89 på eran skala när jag frågade era funktionärer.

Släng upp en bild nu då så jag kan hjälpa dig!

/ Jens

När jag var i kontakt med Allright så sa dom att det fanns två olika Evolution-system, en med db-killer å en utan (den jag har, utan hål för infästning av db-killers)!

Tänkte att då är det väl bara att beställa db-killers från det andra evolution-systemet, tyvärr var det inte samma demension:huvet

Killen som hade hojen innan körde dom flesta SM/SO tävlingarna helt öppet denna säsongen, samt sydskånes bandagar (dom mäter alla hojar) å han hade aldrig några problem....

Dock körde han inga bandagar/träningar på Anderstorp...
 
Lite tråkigt att ha denna diskussionen redan nu. Jag har kört R1 -07 i 3 säsonger nu. Utan db-killer är det omöjligt att klara 95 db förbifart. Med en bra db-killer går det, jag har själv devilpipor med db-killer på vår racehoj och ligger på 90 db förbifart. Tar jag bort db-killern ligger jag på strax under 100 db.

Frågan är om man ska rekommendera nån att chansa, för att sedan stoppa personen på träningen? Det som då händer är att våra vänner på Bygg o Miljö stoppar verksamheten för oss, och alla blir förbannade för att man inte får köra.

Varför ska det vara så viktigt att byta bort det avstämda rör man får med sin hoj när man köper den, för att montera på ett system som ger problem, inte bara för dej själv utan för banägare, bandagsarrangörer, tävlingsarrangörer? Vilka bra argument kan man tänkas komma på som leder fram till beslutet att lägga x antal av sina surt förvärvade slantar på ett avgassystem som med stor sannolikhet inte kommer att ge mer än bekymmer tillbaka? Jag kan inte komma på ett enda bra skäl! Enda anledningen till att vi har devilpipor på är att......... Skalman ville testa! Efter att vi ljudmätt och bänkat konstaterade vi att den andra hojen vi hade, med originalsystem och öppnad katalysator, gav mer effekt och lägre ljud än den med devilpiporna.

Långt inlägg, och jag inser också att ingen kommer att lyssna på mina argument, men man kan ju alltid hoppas att nån inser att det ger mer att köpa däck och bensin för pengarna än att skaffa sej ett bullerproblem. Ingen ska känna sej påhopppad av detta, det är inte riktat till någon speciell, men man blir aningen trött på att stoppa folk från att köra med bullersystem, bara för att få höra när man stoppar dom att dom har original med sej men ville testa om det gick bra att köra med sitt dyra helsystem.

Det sa du om min hoj innan B-racet med. Med DB-killers tror jag att jag var på 89 på eran skala när jag frågade era funktionärer.

Släng upp en bild nu då så jag kan hjälpa dig!

/ Jens

Vilken ljudnivå blev du uppmätt till innan du monterade dina db-killers?

När jag var i kontakt med Allright så sa dom att det fanns två olika Evolution-system, en med db-killer å en utan (den jag har, utan hål för infästning av db-killers)!

Tänkte att då är det väl bara att beställa db-killers från det andra evolution-systemet, tyvärr var det inte samma demension:huvet

Killen som hade hojen innan körde dom flesta SM/SO tävlingarna helt öppet denna säsongen, samt sydskånes bandagar (dom mäter alla hojar) å han hade aldrig några problem....

Dock körde han inga bandagar/träningar på Anderstorp...

Vems hoj är det du köpt?

Notera att inför årets SM/SO-tävlingar kommer man att vara betydligt tuffare på tillämpningen av 95 db(A) förbifart. Det betyder att det som funkade förra året inte med nödvändighet funkar 2010.
 
Last edited:
När jag var i kontakt med Allright så sa dom att det fanns två olika Evolution-system, en med db-killer å en utan (den jag har, utan hål för infästning av db-killers)!

Tänkte att då är det väl bara att beställa db-killers från det andra evolution-systemet, tyvärr var det inte samma demension:huvet

Killen som hade hojen innan körde dom flesta SM/SO tävlingarna helt öppet denna säsongen, samt sydskånes bandagar (dom mäter alla hojar) å han hade aldrig några problem....

Dock körde han inga bandagar/träningar på Anderstorp...

Lägg upp en bild på systemet säger jag! All-wrong har inte alltid koll på vad man kan göra. Är det ett hexagonalt system så finns det gatvariant med Db-killer i "paketet" och ett "race" som inte är förberett för db-killers. Jag har racevarianten och jag löste det med detektivarbete!

/ Jens

Vilken ljudnivå blev du uppmätt till innan du monterade dina db-killers?

Jag blev inte uppmätt innan, men du garanterade och "lovade" att det inte skulle funka utan, så jag satte självklart i dom från början.

På Sviestad har jag bett om att bli mätt 3ggr under året och utan Db-killers i har jag kommit upp till 93dB som mest. Men det är Sviestad.

/ Jens
 
Last edited:
Lägg upp en bild på systemet säger jag! All-wrong har inte alltid koll på vad man kan göra. Är det ett hexagonalt system så finns det gatvariant med Db-killer i "paketet" och ett "race" som inte är förberett för db-killers. Jag har racevarianten och jag löste det med detektivarbete!

/ Jens



Ska fixa en bild i kväll:)

/Linus
 
Håller för en gångs skull med Nr:18, yamahas originalburkar är billiga, lätta, snygga och jävligt bra!
Fattar inte varför inte fler kör med dom!?

Någon som har ett gäng till salu förresten? Jag har en förmåga att trassla till dom allt för ofta.
 
Håller för en gångs skull med Nr:18, yamahas originalburkar är billiga, lätta, snygga och jävligt bra!
Fattar inte varför inte fler kör med dom!?

Någon som har ett gäng till salu förresten? Jag har en förmåga att trassla till dom allt för ofta.

Amatör :p

Hur är det med nacken förresten?

/ Jens
 
Självklart är det bästa om alla hade kört omkring med original blås!

Men fakta kvarstår, många kör med helsystem å klarar ljudkraven gång på gång!

Om man får med ett helsystem när man köper hoj vill i alla fall jag försöka använda det om det är möjligt vill säga:)

Sen måste det väl skilja en hel del på hur mycket det "brötar" beroende på
Fabrikat på hoj, farikat på helsystem eller?

Har sett en hel del R1:or med just Akrapovic helsystem ute på banorna,
så jag undrar kort och gott hur "dom" gjort för att klara det så jag slipper
chansa:tummenupp



/Linus
 
Här kommer bilderna Jens:)
Hoppas dom duger, mobilkamera:rolleyes:

/Linus
 

Bifogat

  • R1 Akra.jpg
    R1 Akra.jpg
    226 KB · Visningar: 96
  • R1 Akra2.jpg
    R1 Akra2.jpg
    225.6 KB · Visningar: 82
Här kommer bilderna Jens:)
Hoppas dom duger, mobilkamera:rolleyes:

/Linus

God kväll.

Jag tror mig veta att du skall göra som jag gjorde när jag 'blev med db-killers'. Köp till gatsystemet och sedan får du borra hål så det passar hyfsat. I racesystemen så finns nämligen ingen förberedelse för db-killers.

Så handla, borra och kör! Jag förlorade ingen effekt alls på min hoj.

/ Jens (skrivet på mobilen)
 
God kväll.

Jag tror mig veta att du skall göra som jag gjorde när jag 'blev med db-killers'. Köp till gatsystemet och sedan får du borra hål så det passar hyfsat. I racesystemen så finns nämligen ingen förberedelse för db-killers.

Så handla, borra och kör! Jag förlorade ingen effekt alls på min hoj.

/ Jens (skrivet på mobilen)

Japp, så får det bli:tummenupp

Tack för hjälpen Jens!

/Linus
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top