Akrapovic eller Sebring Factory twin..??

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Akrapovic eller Sebring Factory Replica..??

Planerar å handla ett bra helsystem till min KTM 660. Det ska vara ett riktigt bra system som ger mer på toppen!

Akrapovic titan helsystem verkar vara ett riktigt bra system som gett fina resultat på många 660.

Men är sugen på Sebrings factory replica, den verkar vara ett bra system också men, hur bra är dom jämfört med akrapovic? Är dom bättre eller? Sebring ser mycket rakare ut än akrapovic...

TomK, du har väl en Sebring factoryreplica på din 620, kan du kanske motivera varför du valde just den? gav den ett bättre resultat än din förra sebring twin system?

Last edited:
Jag skrev lite fel..Jag tänkte på den nyare Sebring Hunter factory replica med dubbel avgassystem.

-MLM- skrev:
2662198 Men är sugen på Sebrings factory replica, den verkar vara ett bra system också men, hur bra är dom jämfört med akrapovic? Är dom bättre eller? Sebring ser mycket rakare ut än akrapovic...

TomK, du har väl en Sebring factoryreplica på din 620, kan du kanske motivera varför du valde just den? gav den ett bättre resultat än din förra sebring twin system?
Factory Replica-systemet från Sebring sopar banan med Akras vanliga helsystem och med Hunterdämpare låter det också mindre. Det enda som ligger i samma klass (och eventuellt är bättre i vissa varvtalsområden - men det är bara spekulation från min sida) är Akrapovic dubbelsystem, men så landar priset också på en helt annan nivå.

Att systemen är böjda olika spelar ingen roll. Gaspulserna stryps och hjälps av andra faktorer.

Jag behövde ett system som var tyst (någorlunda) och som dessutom gav mer pulver. Ett nytt dubbelsystem var lösningen och då var det bara att titta på effektkurvor och priser :) Sebring har ett fint utbud och detta var top-of-the-line avsett för en motor som är hårt trimmad. Akrapovic var inte att tänka på med en prisklass en bra bit utanför min nuvarande budget. Jag jämförde även med några tyska system ("hemmabyggen"), men de var något klumpigare/tyngre och med ungefär samma prestanda. Det fanns även modifierade vanliga Sebringsystem.

-MLM- skrev:
2663410 Du har övertygat mig och jag kommer handla ett sådant system inom kort.
Fint! :) Då har du lite modifieringsarbeten att se fram emot också, om du inte lyckas klämma in systemet under bakramen tack vare smalare cylinder och kanske annat fäste för kedjesprängskyddet t.ex. Men det är inget större jobb för någon som kan svetsa och härda på ett hyfsat sätt.

Om du vill kika på de tyska systemen också, så var det bl.a. Frauenschuh som hade lite saker (men du ser vilka bestar till dämpare som de använder :näsblod ):
http://www.frauenschuh-tuning.at/auspuffanlagen/auspuff_sr_lc4.php
http://www.frauenschuh-tuning.at/auspuffanlagen/auspuff_jf.php

Det fanns även några länkar i en tråd om dubbelsystem här på forumet...

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back