Akrapovic-dämpare ställer till problem (snälla, ställ diagnos).

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har ett problem med slip-on:et till min R6:a. När hojen kommer upp i varv (5k och uppåt) börjar det smattra tråkigt från avgasröret (inget bludder alltså utan ett högfrekvent smatter). Efter att ha frågat fackmän och folk här på forumet kom jag fram till att det måste vara förgasarna som behöver justeras.

Följdaktligen beställde jag tid hos en mc-firma i Borås för just förgasarjustering. Idag körde jag ner den (3 mil i ösregn) till Borås och väntade tills de hade mekat klart med den. Döm om min förvåning när hojen fortfarande smattrade på högvarv (dock inte lika mycket som tidigare). Verkstadskillen förstod nog inte riktigt vad jag syftade på, och när han plötsligt förstod(?) så sa han att "så ska det vara". Jag godtog detta och tänkte att jag skulle köra lite och se hur det funkar.

På vägen hem (3 mil i ösregn) drog jag lite och märkte att den verkar gå sämre än med originalsystemet. I och för sig inte så konstigt om den inte går rent. I ett sista desperat försök att få ordning på problemet stack jag upp till Jan Greven (superbikeförare) som har sin verkstad i mina trakter. Han lyssnade på hojen och ställde diagnosen att den förmodligen får för lite bränsle, och att andra munstycken borde fixa problemet. Dock hade han inte tid att fixa den innan han går på semester så där sprack den lösningen.

Det bästa är säkert att åka tillbaks till firman i Borås och reklamera arbetet. Jag lämnade ju trots allt in den för att få problemet fixat och som det är nu så verkar det som allt jag fick var en förgasarsynkronisering (för det är väl inte samma sak som en förgasarjustering?) som inte eliminerade smattret helt och hållet (det hörs fortfarande mycket tydligt när man drar iväg).

Vad tror ni att problemet är? Har Jan Greven rätt när han påstår att det behövs större munstycken?

/Fredrik

Last edited:
Steg ett: åk tillbaks till firman i Borås, kräv pengarna tillbaks eftersom det arbete de uförde inte har åtgärdat problemet. Hota med konsumentverket om de blir griniga.

Steg två: åk ner till RG Engineering i Falkenberg och justera in hojen i bänk. Rickard som har stället är Gud.

Lustigt att du nämner RG Engineering. Jan Greven tipsade nämligen också om det, med motiveringen att han var "bäst":). Du har händelsevis inte numret dit, nummerupplysningen kunde nämligen inte hjälpa mig med det, konstigt nog.

Hur är det med reklamation av arbete? Hojen blev ju något bättre när mekanikern hade pillat på den även om problemet fortfarande finns kvar. Har jag då rätt att få tillbaka en summa pengar, eller har jag bara rätt att kräva att de fixar till hojen?

fred00 skrev:
1. Lustigt att du nämner RG Engineering. Jan Greven tipsade nämligen också om det, med motiveringen att han var "bäst":). Du har händelsevis inte numret dit, nummerupplysningen kunde nämligen inte hjälpa mig med det, konstigt nog.

2. Hur är det med reklamation av arbete? Hojen blev ju något bättre när mekanikern hade pillat på den även om problemet fortfarande finns kvar. Har jag då rätt att få tillbaka en summa pengar, eller har jag bara rätt att kräva att de fixar till hojen?

1. Förstår att Greven tipsade om RG, då han har ett väldigt gott rykte och fungerar som "hovtrimmare" åt i stort sett alla RR-tomtar på västkusten. Fråga Xeno om han är nöjd. :)

Telnr: 0346-58628

2. Som sagt, hota med konsumentverket om de börjar gnälla. Du åkte dit för att få ett fel åtgärdat men de lyckades inte.

Tackar för numret!

Det är väl lika bra att lämna den till R G då, så vet man att hojen ger allt den har efter hans intrimning. Ska bara försöka få jobbet reklamerat nu då. Jag hatar och tjafsa med folk bara (för tjafs lär det bli).

En fråga bara:
Förgasarjustering innebär väl även byte av munstycken i den mån det behövs? Det står förgasarjustering på kvittot nämligen, så det är nog ganska uteslutet att han missuppfattat mig och bara gjort en synkronisering.

Edit: Helvete! Snackade precis med R G och han kan inte ta hojen förrän om tre veckor. Känns mycket tråkigt när jag redan väntat två veckor på att firman i Borås ska ta det.

Last edited:
Läste lite på ett amerikanskt R6-forum. Där säger de saker i stil med "Jag hade i alla fall inte ändrat något i förgasarna utan att först köra hojen i bänk". Är det verkligen så känsligt? Man borde väl kunna testa att succesivt gå upp lite i storlek på munstyckena och stanna när man känner att hojen går fint. Givetvis får man inte ut det mesta av motorn på detta vis men det borde väl vara fullt tillräckligt för vanlig gatkörning, och för att få en hoj som går rent på alla varvtal, och vars motor inte tar skada. Eller har jag helt fel?

K-Micke skrev:
Det är lika viktigt att få det rätt för gatkörning, kanske ännu viktigare än vid bankörning eftersom man vill ha en hoj som går bra på alla varvtal och med olika gaspådrag.

Ska man vara noggrann så ska man förstås bänka hojen, men det jag ville ha sagt var att det finns många som redan har gjort just det och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jo, det är sant, men nu är ju detta ett slip-on, vilket egentligen inte ska behöva någon justering överhuvudtaget för att fungera tillfredställande. Då tycker man att man med ganska enkelt borde kunna justera in den så att den fungerar fint. Den fungerar bättre efter justeringen/synkroniseringen än den gjorde innan, så det känns inte som om det skulle behövas så jättemycket för att få den att gå bra nu.

Det verkar vara svårt att få tag på info på internet angående hur man ska ställa in förgasarna med slip-on. Det beror nog till största del på att de flesta hojar går problemfritt efter montering av slip-on.

Funderar på att belasta Motoman med mitt problem. Han har ju hållt på en del med R6-trimning, och dessutom brukar han använda Yoshimura och Akrapovic. Han om någon borde veta råd.

Last edited:
Åk upp till Snus i Borås och ta ett snack med honom, jag tror inte att han har en bänk men han kan ju alltid titta på det i alla fall och han vet vad han håller på med.

Mc-teknik tror jag firman heter, den ligger på "svampen" innan Trandared om du vet vart det är.

Vad är Snus jämfört med Rickard på RG? Ingenting... :fakta

Nej, vänta du i tre veckor och få det ordentligt gjort. Det är i stort sett omöjligt att justera förgasarna exakt utan att köra hojen i bänk.

McB skrev:
Vad är Snus jämfört med Rickard på RG? Ingenting... :fakta

Nej, vänta du i tre veckor och få det ordentligt gjort. Det är i stort sett omöjligt att justera förgasarna exakt utan att köra hojen i bänk.

Ne det vet jag, men jag tänkte bara ifall han inte ville vänta i 3 veckor så är ju snus ett alternativ.
Han är ju bra mycket bättre än lugnets i alla fall (om det nu var där han va.).

Nu har jag skickat mail till Motoman. Han kan väl inte göra så mycket utan att se/höra hojen i verkligheten, men det kan vara roligt och se vad han säger om det hela. Det är ju, som sagt, inte så vanligt att det jävlas om man bara monterar ett slip-on.

Jag bestämmer mig för hur jag ska göra i morgon. Blir förmodligen R G, men det känns lite tråkigt att vänta tre veckor till. Samtidigt vill man ju få det riktigt gjort. Jag får väl montera av systemet så länge, för hojen är ju inte tråkig att köra utan heller.

Är det någon som vet ungefär vad en sådan justering inklusive bänkkörning/bänkkörningar skulle gå på hos R G.

Edit på alla mina inlägg: justering heter det och inte sjustering. Sorry...:)

Last edited:
Tänkte bara berätta att allt verkar löst sig rätt bra nu. Firman i Borås gick med på att lämna tillbaka halva beloppet (250 kr), och det nöjer jag mig med. Fanns inte en chans att jag skulle få tillbaka alla pengarna. Inte för att jag frågade, men samtidigt som jag anser att de har gjort ett otillräckligt jobb, så anser de själva att arbetet är korrekt utfört. Det verkar som det blev ett litet missförstånd enligt killen jag pratade med. Hur det kunde bli det förstår jag inte, då jag tyckte att jag uttryckte mig ganska tydligt. När jag beställde tid i verkstaden beskrev jag problemet för mekanikern, som ansåg att en förgasarjustering borde råda bot på saken. Nu anser verkstaden att de har gjort vad de ska. De har gjort en förgasarinställning (eller närmare bestämt en synkroniserning) och problemet är inte riktigt lika tydligt längre. Anledningen till att jag lämnade hojen till verkstaden var ju dock för att bli av med smattret (vilket jag, som sagt, beskrev för mekanikern) och detta misslyckades de med. Jag har ju ingen större användning av deras justering då hojen fortfarande går orent och måste lämnas in en gång till. Tilläggas bör att jag inte har något mot verkstaden. Alla kan göra fel, och dessutom återbetalade de halva beloppet.

Ännu mer positiva nyheter är att Rickard på R G Engineering ska titta på hojen den nionde Juli, vilket är cirka en vecka tidigare än han sa första gången jag ringde. Bara två veckor kvar. Jippii!

När hojen är bänkad ska jag slänga upp diagrammen så får ni se hur mycket effekt den gav/ger. Bra, eller hur?:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti