Jag har ett problem med slip-on:et till min R6:a. När hojen kommer upp i varv (5k och uppåt) börjar det smattra tråkigt från avgasröret (inget bludder alltså utan ett högfrekvent smatter). Efter att ha frågat fackmän och folk här på forumet kom jag fram till att det måste vara förgasarna som behöver justeras.
Följdaktligen beställde jag tid hos en mc-firma i Borås för just förgasarjustering. Idag körde jag ner den (3 mil i ösregn) till Borås och väntade tills de hade mekat klart med den. Döm om min förvåning när hojen fortfarande smattrade på högvarv (dock inte lika mycket som tidigare). Verkstadskillen förstod nog inte riktigt vad jag syftade på, och när han plötsligt förstod(?) så sa han att "så ska det vara". Jag godtog detta och tänkte att jag skulle köra lite och se hur det funkar.
På vägen hem (3 mil i ösregn) drog jag lite och märkte att den verkar gå sämre än med originalsystemet. I och för sig inte så konstigt om den inte går rent. I ett sista desperat försök att få ordning på problemet stack jag upp till Jan Greven (superbikeförare) som har sin verkstad i mina trakter. Han lyssnade på hojen och ställde diagnosen att den förmodligen får för lite bränsle, och att andra munstycken borde fixa problemet. Dock hade han inte tid att fixa den innan han går på semester så där sprack den lösningen.
Det bästa är säkert att åka tillbaks till firman i Borås och reklamera arbetet. Jag lämnade ju trots allt in den för att få problemet fixat och som det är nu så verkar det som allt jag fick var en förgasarsynkronisering (för det är väl inte samma sak som en förgasarjustering?) som inte eliminerade smattret helt och hållet (det hörs fortfarande mycket tydligt när man drar iväg).
Vad tror ni att problemet är? Har Jan Greven rätt när han påstår att det behövs större munstycken?
/Fredrik
Följdaktligen beställde jag tid hos en mc-firma i Borås för just förgasarjustering. Idag körde jag ner den (3 mil i ösregn) till Borås och väntade tills de hade mekat klart med den. Döm om min förvåning när hojen fortfarande smattrade på högvarv (dock inte lika mycket som tidigare). Verkstadskillen förstod nog inte riktigt vad jag syftade på, och när han plötsligt förstod(?) så sa han att "så ska det vara". Jag godtog detta och tänkte att jag skulle köra lite och se hur det funkar.
På vägen hem (3 mil i ösregn) drog jag lite och märkte att den verkar gå sämre än med originalsystemet. I och för sig inte så konstigt om den inte går rent. I ett sista desperat försök att få ordning på problemet stack jag upp till Jan Greven (superbikeförare) som har sin verkstad i mina trakter. Han lyssnade på hojen och ställde diagnosen att den förmodligen får för lite bränsle, och att andra munstycken borde fixa problemet. Dock hade han inte tid att fixa den innan han går på semester så där sprack den lösningen.
Det bästa är säkert att åka tillbaks till firman i Borås och reklamera arbetet. Jag lämnade ju trots allt in den för att få problemet fixat och som det är nu så verkar det som allt jag fick var en förgasarsynkronisering (för det är väl inte samma sak som en förgasarjustering?) som inte eliminerade smattret helt och hållet (det hörs fortfarande mycket tydligt när man drar iväg).
Vad tror ni att problemet är? Har Jan Greven rätt när han påstår att det behövs större munstycken?
/Fredrik
Last edited: