Akra vs övriga system/slipon?

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Hoj.

På dom flesta KTMer man ser sitter det ju Akrapovic-system eller åtminstone slipon om jag har tolkat saken rätt. Hur ska man ställa sig till att någon har valt en annan tillverkare, när just Akra verkar vara så etablerat?

t.ex:
http://www.blocket.se/ostergotland/KTM_690_SMC_Garanti_kvar_hela_nasta_sommar_29730925.htm?ca=18&w=2

Försökte hitta pris på detta märke (Devil) men utan framgång. Kan man vara lika nöjd med ett sådant som ett Akra, förutom att livslängden kan variera vilket man får räkna med, men ljud och flödesmässigt?

Och ska man låta detta inverka på priset, alltså "pruta extra pga att det _inte_ sitter Akra på" vilket känns konstigt...

Funderingar och reflektioner på mina tankar? :)

MVH

Tror du inte att någon annan tillverkare än just Akrapovic kan sno ihop en dämpare av "raktigenommodell"?

Bara utséende som skiljer i princip... Akra brukar vara dyrast och enligt mig snyggast. Finns dock andra snygga dämpare också så stirra dig inte blind.

Tror du inte att någon annan tillverkare än just Akrapovic kan sno ihop en dämpare av "raktigenommodell"?

Jo det betvivlar jag inte. Frågan var väl snarare (då jag inte har en aning om hur bra en Devil är, kan ju hålla 1 år eller 10 år) om man ska ha med sånt i tankarna när det gäller värdet. Alltså ska jag värdera en akra-utrustat väsentligt mer än icke dito. Jag förmodar att det är strunt samma, men tanken dök upp.

Mest kanske för att akra är dyrare saker = höjer värdet utan tvivel. Samt för att någon kanske hade skrivit att man förstör garantin om man byter ut original mot något annat än akra, men det låter långsökt på ett simpelt slipon?

/noob

Lätt kapning

Är det andra aspekter än optimalt flöde som gäller för ett 4t-system (om vi bortser från bullerdämpning? Jag utgår ifrån att mottryck endast är av ondo till skillnad från 2t.

en ny accra burk till 690 smc kostar ju närmare 7k. man kan få endel rabatt på accrat om man är förste ägaren på hojen och köper den ny vad jag har förstått.

jag skulle aldrig betala 7k för ett slipon. han som säljer hojen köpte väll ett biligare av just den anledningen, samt att det e kul att ha något som inte alla har?

(själv kan jag tänka mig att pynta runt 3k för en wingsburk till 690smcn )

Hittar du en hoj som du är nöjd med pris osv så är det bara att slå till. Att det sitter en burk från Devil spelar nog ingen större roll, ljudet är gött ändå. Klart det ska bröööla när man kör men jag tror inte att man uppfattar någon större skillnad på Akra eller Devil när man kör.

Men helt klart, Akra är snyggt och har ett gott ljud osv men det är inte riktigt värt sitt pris. Nytt Akra för 7k innebär inte att hojen är värd 7k mer när den säljs begagnad, man köper ju inte ett begagnat Akra för 7k... De som säljer sina kittade hojar verka tro att de skall få hur mycket som helst, men då ligger annonsen ute hur länge som helst också... :D

Jag köpte leovince till min hoj för runt 2200 kr på ebay, plus en mappning för 500 kr, jag är hur nöjd som helst. :yoparty

Är det andra aspekter än optimalt flöde som gäller för ett 4t-system (om vi bortser från bullerdämpning? Jag utgår ifrån att mottryck endast är av ondo till skillnad från 2t.
Ja, längd och diameter på avgassystemet och mottryck är viktigt för 4T också. Testa att haka av avgassystemet och ta en runda får du se!

Mja....

Frågan är väl hur du uppnår optimalt flöde. Där finns lite att laborera med fast då snackar vi optimering av de sista %en....

När det gäller vanliga slipon är det i princip skit samma vilket man väljer när det kommer till effekt. Finish varierar och i viss mån hållbarhet, men väljer man icke kolfiberrör så håller alla tillräckligt bra.

Tackar för svaren. Funderingarna beror väl lite på att man egentligen inte har så bra koll på vad sakerna kosta nya, vilket i viss mån ska spegla begagnat-priset såklart. Har lite bättre koll nu iaf :)

Ha det gött.

Jo det betvivlar jag inte. Frågan var väl snarare (då jag inte har en aning om hur bra en Devil är, kan ju hålla 1 år eller 10 år) om man ska ha med sånt i tankarna när det gäller värdet. Alltså ska jag värdera en akra-utrustat väsentligt mer än icke dito. Jag förmodar att det är strunt samma, men tanken dök upp.

Mest kanske för att akra är dyrare saker = höjer värdet utan tvivel. Samt för att någon kanske hade skrivit att man förstör garantin om man byter ut original mot något annat än akra, men det låter långsökt på ett simpelt slipon?

/noob

Jag hade devil high pipe på min r1:a vart mkt nöjd med den grymt ljud:yoparty har akra på 690n tycker det låter lite burkigt!!.

White Bros dubbelpip till Honda. Är dom bra? Ger dom nån effektökning? Åker inte Honda själv så jag vet inte. Nån som vill köpa??

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park