AJ! det gör ont att skrapa asfalt....

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Igår kväll skulle jag åka hem från en kompis, bara en tunn jacka och t-shirt under, men hade ryggskydd och handskar.
kommer in mot rondellen i 90kmh och bromsar ner till ca 50 och lägger ner den lite, känner hur däcken släpper och tänker bara "helvete nu kommer det göra ont".
Ont gjorde det också, fast jeansen skyddade ganska bra trots allt.

hojen slår emot trottoarkanten i runt 20kmh och jag reser mig upp o tittar på den, tänker att nu lär ju hela vänstersidan vara färdigt för skroten....reser upp hojen och den ser relativt intakt ut med tanke på hur hårt den synade marken.

Hör hur det kommer några killar från statoil och kollar hur det gick, sen kommer det även fram en bil....jag känner mig helt ok och åker hem på objektet.

kommer hem och morsan börjar plåstra på mig, det är då adrenalinkicken släpper och jag börjar känna att det gör jävligt ont....nästan så jag svimmar faktist :rodnar

Iallafall skönt att det bara var lite skrubbsår.....nu ska man ta itu med hojen och försöka fixa till den....kör lungt därute nu. :)

Det är därför man ska använda riktiga Mc kläder,kläder kan man ersätta men inte liv......

Ps:Använd full utrustning.....

Messiah skrev:
Igår kväll skulle jag åka hem från en kompis, bara en tunn jacka och t-shirt under, men hade ryggskydd och handskar.
kommer in mot rondellen i 90kmh och bromsar ner till ca 50 och lägger ner den lite, känner hur däcken släpper och tänker bara "helvete nu kommer det göra ont".
Ont gjorde det också, fast jeansen skyddade ganska bra trots allt.

hojen slår emot trottoarkanten i runt 20kmh och jag reser mig upp o tittar på den, tänker att nu lär ju hela vänstersidan vara färdigt för skroten....reser upp hojen och den ser relativt intakt ut med tanke på hur hårt den synade marken.

Hör hur det kommer några killar från statoil och kollar hur det gick, sen kommer det även fram en bil....jag känner mig helt ok och åker hem på objektet.

kommer hem och morsan börjar plåstra på mig, det är då adrenalinkicken släpper och jag börjar känna att det gör jävligt ont....nästan så jag svimmar faktist :rodnar

Iallafall skönt att det bara var lite skrubbsår.....nu ska man ta itu med hojen och försöka fixa till den....kör lungt därute nu. :)

Messiah skrev:
..........det är då adrenalinkicken släpper och jag börjar känna att det gör jävligt ont....nästan så jag svimmar faktist :rodnar

Skönt att höra att du klarade dig så bra som du gjorde. MC-olyckor här hemma brukar ju många gånger sluta med värre skador än skrapsår.

...däremot vill jag bara höja ett varningens finger till de som som hyr hoj eller scooter utomlands... Asfalt gör lika ont i grekland/spanien osv. som i Sverige!

Min tös fick på en resa för sig att hon(!) skulle köra den hyrda scootern en dag. Efter ca 20meters färd så fick jag ta över och skjutsa henne till närmaste "apotek" för sårtvätt och omplåstring. Hon klarade sig bra men killen som jobbade där berättade om raden turister som skrapade bort mer eller mindre HELA solbrännan då de kör i allt utom skyddskläder..

korvgubbe skrev:
Skönt att höra att du klarade dig så bra som du gjorde. MC-olyckor här hemma brukar ju många gånger sluta med värre skador än skrapsår.

...däremot vill jag bara höja ett varningens finger till de som som hyr hoj eller scooter utomlands... Asfalt gör lika ont i grekland/spanien osv. som i Sverige!

Min tös fick på en resa för sig att hon(!) skulle köra den hyrda scootern en dag. Efter ca 20meters färd så fick jag ta över och skjutsa henne till närmaste "apotek" för sårtvätt och omplåstring. Hon klarade sig bra men killen som jobbade där berättade om raden turister som skrapade bort mer eller mindre HELA solbrännan då de kör i allt utom skyddskläder..

Jo hade jävligt tur som bara fick lite skrapsår...ska ta fram skinnet nu..

Messiah skrev:
Jo hade jävligt tur som bara fick lite skrapsår...ska ta fram skinnet nu..

Låter som en bra idé!
Vart ute och kört et par gånger i helgen.. måste säga att det ligger mer grus kvar än jag skulle önskat. Fick oönskat bakhjulsläpp ett par gånger som lyckligtvis aldrig ledde till något värre än adrenalinpåslag och näst intill nyfärjade jalingar! :tungan

korvgubbe skrev:
Låter som en bra idé!
Vart ute och kört et par gånger i helgen.. måste säga att det ligger mer grus kvar än jag skulle önskat. Fick oönskat bakhjulsläpp ett par gånger som lyckligtvis aldrig ledde till något värre än adrenalinpåslag och näst intill nyfärjade jalingar! :tungan

hehe, jo det är ju tur att hojen inte kostade så mycket så att säga. hade nog känts lite värre om det var en ny o fin cykel...hursomhelst var den bara lite skrapad på sidan och så gick 2 blinkers och 1 backspegel

Messiah skrev:
... fast jeansen skyddade ganska bra trots allt. ...
Jag har gått på näbben i en rondell (= måttlig fart) iklädd komplett ställ med mer. Endast litet skrapmärke på ställets knä och inga skador alls på mig. Men jeansen som fanns innanför stället gick det hål på! :confused: På knät!
Fatta att det gick hål på jeansen INNANFÖR stället men inga påtagliga skador på själva stället!
Så nu vet ni hur mycket bättre riktiga paltor är än jeans!
Jeans är jättebra första metern!

PS skönt att det gick bra för både dej och din hoj!

Jeans är kass att vurpa i inte bara för att dom skyddar dåligt dessutom finns det inget värre än att skrapa ur ett motorcyklistben,plus att dom hävdar att det blåa färgämnet som finns i jeans inehåller något som gör det svårare för blodet att levra sig.

Det är iaf vad min kamrat som jobbar som akutsköterska beskriver för mig på ett väldigt målande sätt så fort hon får en chans.

Jag vupade i mycket blygsam fart med inlines förra året. Jeansen höll alldeles utmärkt, men jag fick ett rejält brännsår under. Även om jeansen till och med håller så kan man alltså inte säga att dom skyddar nåt vidare. Detta var alltså i typ 10km/h. :skrämd

EDIT: Skulle föresten gärna vilja veta varför det släppte för dig...? Alltid kan man lära sig nåt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT