Aj aj, som det kan gå!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Sista racet i år händer följande för min vän: fodret på en cylinder GÅR AV! sjunker ned en vit varvid en spricka bildas horisontellt ca 5-7 mm ner i loppet hela varvet runt.
Kolvringarna gör sitt jobb och expanderar...ajaj, fras knak och elände!
Ringbitar i miljober + delar av kolvtoppen som oxå bryts loss ligger nu och far omkring i popcornmaskinen...

Så här såg förbränningsrum och kolv ut efteråt:

Bifogat

• 2005_1104Image0031.jpg
    2005_1104Image0031.jpg
    61.4 KB · Visningar: 344
  • liten kolv.jpg
    liten kolv.jpg
    39.3 KB · Visningar: 385
Last edited:
Hmm... vad jag vet så ska det inte se ut sådär! Hur fasen kan fodret gå av? Det där kan inte bli så roligt att reparera.. Trist som fasen...

Nej fy tusan!
Hur fodret gått av kan man bara ana, och innan det är urpressat ligger gissningen på att det inte varit stumt monterat i alucyllen. Så ett nytt får svarvas där man kan gå upp lite i ytterdim så krymppassninigen blir bättre.

Fodret tycks bara ha "hängt" i flänsen längst upp, för där den tar slut har oxå foret krackelerat...

philsson skrev:
aj.. :3freak Höjdpunkten på otur!... Hur klarade sig resten av motorn.

Den tycks ha klarat sig bra! Inga krokiga ventiler, eller uppslagna vev/ramlager.
Givetvis skall allt mätas upp nu i vinter.

En dålig bild på hur hela foderröret sjunkit en cm! :

Bifogat

• 2005_1104Image0029litenfoder.jpg
    2005_1104Image0029litenfoder.jpg
    33.1 KB · Visningar: 253
Dr.Bike skrev:
Nej fy tusan!
Hur fodret gått av kan man bara ana, och innan det är urpressat ligger gissningen på att det inte varit stumt monterat i alucyllen. Så ett nytt får svarvas där man kan gå upp lite i ytterdim så krymppassninigen blir bättre:
Vad är det för motorfabrikat och är det original foder? Hur ser de andra fodren ut, är de också på väg att.....

Dr.Bike skrev:
Nej fy tusan!
Hur fodret gått av kan man bara ana, och innan det är urpressat ligger gissningen på att det inte varit stumt monterat i alucyllen. Så ett nytt får svarvas där man kan gå upp lite i ytterdim så krymppassninigen blir bättre.

Fodret tycks bara ha "hängt" i flänsen längst upp, för där den tar slut har oxå foret krackelerat...

Den tycks ha klarat sig bra! Inga krokiga ventiler, eller uppslagna vev/ramlager.
Givetvis skall allt mätas upp nu i vinter.

En dålig bild på hur hela foderröret sjunkit en cm! :
Tur i oturen kan man säga. Det är inte lite som kan gå sönder :gnissla

Dr.Bike skrev:
Sista racet i år händer följande för min vän: fodret på en cylinder GÅR AV! sjunker ned en vit varvid en spricka bildas horisontellt ca 5-7 mm ner i loppet hela varvet runt.
Det där har jag lyckats med på en Husqvarna 250 2-takt också,men där sjönk fodret bara någon mm.Fullt tillräckligt för att kolvringen skulle fjädra ut dock.Massvis med godsaker i vevhuset :D

Bj.O.rn skrev:
Tunna foder? borrat?/B

Ligger ju nära tillhands att tro det, men jag vet inte. Inte min maskin.

Jas-95 skrev:
Det är inte så, att du kört på biltemas olja :hihi

JB

Den var go! Poäng till dig! :lol

6008pro skrev:
Vad är det för motorfabrikat och är det original foder? Hur ser de andra fodren ut, är de också på väg att.....

Det är en enkelkamshonda (SOHC) från 70-talet
De andra fodren kommer kollas alternativt röntgar vi hela cyllen på morsans jobb...

Dr.Bike skrev:
Ringbitar i miljober + delar av kolvtoppen som oxå bryts loss ligger nu och far omkring i popcornmaskinen...

Så här såg förbränningsrum och kolv ut efteråt:

Snyggt jobbat :tummenupp Synd bara att der kostar pengar :(

Jag repeterar: Det är INTE min maskin. Vet alltså INTE vilken smörja den gått på, och: NEJ det har inte med det att göra iaf, det här haveriet är så monumentalt, så det är nästan vackert! En studie i "brott" skulle man kunna säga :lol

Skämt åsido: Oavsett hur det gått till vill jag tro att det hade hänt även med vilken olja det än må ha varit i den. Ingen skärning/oljesvält har ju förekommit i någon del av motorn. Jag gissar på ett rent mekaniskt haveri i ett felaktigt monterat foder.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back