Aj Aj aj

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
hehe mitt bakdäck var sletet som fan idag så jag tänkte ehh va fan ska det ändå av så kan jag lika gärna smälla däcket,

så jag ställde mig och brännde däck för kung och fosterland, gick bra i början massa fin rök och det lukta gött^^ men sen blev FMXén varm så in i helvete och började krångla, däcket vägrade röra på sig och den hoppade i friläge, sen så när jag la i växel ifrån friläge så dog mc´n . men sen kom jag iväg på ettan och skulle göra runt lite för att få oljan att gå runt igen, men det var typ omöjligt att få i tvåan trean osv, man fick typ sparka i växlarna, körde iväg på 1an till polarens maskin hall och lyfte på oljestickan och den luktade lameller så in i helvete, fan man tycker att dom ska hålla för lite "burnande"
men tydligen inte :/

fick aldrig smällt däcket kom dock fram till väven fint ^_^, har plockat av däcket nu och ska in med fälgen till däck firma imorgon och slänga på nytt däck, får se hur jag ska göra med mc´n blir väl att köra den till nån mc affär så dom får kolla på den va som kan ha hänt, blir la köra på 1an i 2mil för att komma dit illa .......... :(

Smäller man däcket på motard med ekerfälg så går slangen också sönder=onödigt.

För övrigt låter det som du börnat ditt däck varmt och sedan försökt börna igen fast då med bättre fäste i ett varmt däck och bränt lameller ist.
Det låter som om du behöver byta kopplingspaket, där av växlingsproblemen (kopplinen kopplar inte ur riktigt pga skeva stålskovor i kopplingen).

Billson skrev:
2296816 Smäller man däcket på motard med ekerfälg så går slangen också sönder=onödigt.

För övrigt låter det som du börnat ditt däck varmt och sedan försökt börna igen fast då med bättre fäste i ett varmt däck och bränt lameller ist.
Det låter som om du behöver byta kopplingspaket, där av växlingsproblemen (kopplinen kopplar inte ur riktigt pga skeva stålskovor i kopplingen).

varför onödigt ? ska man ändå byta däck så är det ju lika bra att byta slang sammtidigt...

aha okej ska kolla upp kopplingen och sånt och hoppas på att det inte kostar en förmögenhet

Moggina skrev:
2297844 varför onödigt ? ska man ändå byta däck så är det ju lika bra att byta slang sammtidigt...

aha okej ska kolla upp kopplingen och sånt och hoppas på att det inte kostar en förmögenhet

Väldigt onödigt tycker jag som är student :) Slangar slits inte direkt, de håller eller så håller de inte. En slang kostar ju faktiskt närmare 300 om man ska ha en tjockis.

Nexor skrev:
2297904 Väldigt onödigt tycker jag som är student :) Slangar slits inte direkt, de håller eller så håller de inte. En slang kostar ju faktiskt närmare 300 om man ska ha en tjockis.

aja jag var ju inte hundra på om slangen var trasig lr inte så idag när jag hämtade min fälg+ nytt däck
så frågade jag om dom satt i ny slang och dom svarade ja för den gammla var trasig.

mjo slangen gick la på runt 300 men det var lika bra annars hade jag säkert bara fått byta efter ett litet tag igen

Moggina skrev:
2297844 varför onödigt ? ska man ändå byta däck så är det ju lika bra att byta slang sammtidigt...
Jag är inne på mitt fjärde bakdäck (byter själv) utan att ha bytt slang, skulle jag bytt alla gångerna 4*300=1200 och det tycker jag är onödigt.

Billson skrev:
2298111 Jag är inne på mitt fjärde bakdäck (byter själv) utan att ha bytt slang, skulle jag bytt alla gångerna 4*300=1200 och det tycker jag är onödigt.

hehe du har en poäng men det rekomenderas iaf att man ska byta slang sammtidigt som man byter däck..

aja har slängt på mitt nya Dunlop 160/60 17" däck nu, det var ett rent helvete att få dit själv.

Barrett skrev:
2299090 300:- för en slang? :va
Å kom oxå ihåg att byta den varje gång nu :7peta :hihi Jag kommer och kollar nästa gång vi ses så att allt går rätt till. :tummenupp

Byta slang varje gång..... måste vara nåt halländskt va ? Eller skicklig säljare ? Inflyttad smålänning kanske ?

.

Spider skrev:
2299096 Å kom oxå ihåg att byta den varje gång nu :7peta :hihi Jag kommer och kollar nästa gång vi ses så att allt går rätt till. :tummenupp

Byta slang varje gång..... måste vara nåt halländskt va ? Eller skicklig säljare ? Inflyttad smålänning kanske ?

.

Innan man lärde sig kränga ordentligt så bytade jag iofs 2-3 slangar per däckbyte :D
Är det "rätt" att byta en fullt fungerande slang varje gång man bytar däck ska du nog kolla bort när jag är i farten. Måste vara ful-slangar från Uzbekistan jag kör med oxå för dom är tunna & kostar snarare runt en hundring istället för tre.

Barrett skrev:
2299120 Innan man lärde sig kränga ordentligt så bytade jag iofs 2-3 slangar per däckbyte :D
Är det "rätt" att byta en fullt fungerande slang varje gång man bytar däck ska du nog kolla bort när jag är i farten. Måste vara ful-slangar från Uzbekistan jag kör med oxå för dom är tunna & kostar snarare runt en hundring istället för tre.

Äh jevla fulslangar! Vi äkta män som tar i lite med däckjärnen behöver teh real deal! Dessutom så får man en STOR kartong på köpet! :hihi

Allvarligt talat så hade jag aldrig fått för mig att byta slang om den inte varit totalt kass, för det mesta brukar jag laga de tunna med cykelslangsfix :brinnerup

Nexor skrev:
2299946 Äh jevla fulslangar! Vi äkta män som tar i lite med däckjärnen behöver teh real deal! Dessutom så får man en STOR kartong på köpet! :hihi

Allvarligt talat så hade jag aldrig fått för mig att byta slang om den inte varit totalt kass, för det mesta brukar jag laga de tunna med cykelslangsfix :brinnerup

Det heter däckjärn, inte slangjärn, av en anledning. ge fan i slangen! :fatta! :D

En slang med hål i är i min värld totalt kass. Inget man lagar.
Sen jag köpte på mig ett lager med slangar jag jag inte haft sönder en enda. Så det kan ju vara ett tips. :)

Att tänka på är att om man bränner upp däcket riktigt ordentligt så finns en risk att slangen slungas ut. Den kan slå sönder en del känsliga saker baktill...

Barrett skrev:
2300016 Det heter däckjärn, inte slangjärn, av en anledning. ge fan i slangen! :fatta! :D

En slang med hål i är i min värld totalt kass. Inget man lagar.
Sen jag köpte på mig ett lager med slangar jag jag inte haft sönder en enda. Så det kan ju vara ett tips. :)

Men lagar man den är det ju inget hål i den o då är den ju inte kass lägre :tummenupp :va

...Funkar perfa att laga med cykelslang lagning :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...