Airport Express fråga

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ljud från Itunes till Airport Express. Är det någon särskild meny man måste trycka på för att få ljudet ut via stereon istället för datorn?

Kopplat upp Airport Express på Aux uttaget på stereon. Känner mig oerhört dum, som bara får ljud ut på datorn.

Sedan tänkte jag ladda ner Spotify och testa det och då har jag förstått att man behöver ladda ner ett annat program för att få Spotify via Airport Express. Airfoil heter programmet eller hur?

Först och främst vill jag dock bara se att jag får ut ljudet via stereon. Googlade lite snabbt på nätet, men lyckas inte hitta rätt sökord för att få svar på min säkert väldigt enkla fråga.

EDIT:

Hittade knappen där man fick ut ljudet från Itunes till Airport Express nere i högra hörnet på Itunes.

Vilka radiokanaler i Itunes rekommenderar ni?

Last edited:
Last edited:
Exakt.

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Programmet klarar nästan att ta vilken ljudström som helst från datorn och slänga ut till Airport Expressen. IE 8 var det dock lite problem med när den kom, var svårt att plocka ljudströmmen. Firefox plockade dock den suverent. Sen löste de problemet med en uppdatering.

Där finns en demo som börjar brusa efter typ 5min med vilje.

Exakt.

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Programmet klarar nästan att ta vilken ljudström som helst från datorn och slänga ut till Airport Expressen. IE 8 var det dock lite problem med när den kom, var svårt att plocka ljudströmmen. Firefox plockade dock den suverent. Sen löste de problemet med en uppdatering.

Där finns en demo som börjar brusa efter typ 5min med vilje.

Tack för länken!

Jag kör en MacBook Air med OSX och Safari. Ska börja med att ladda ner och installera Spotify. Sedan köper jag nog helt enkelt Airfoil utan att testa det. Finns väl inga direkta alternativ som är bättre eller? Märker man skillnad på premium abonnemanget på Spotify när det kommer till ljudkvalitet?

Tack för länken!

Jag kör en MacBook Air med OSX och Safari. Ska börja med att ladda ner och installera Spotify. Sedan köper jag nog helt enkelt Airfoil utan att testa det. Finns väl inga direkta alternativ som är bättre eller? Märker man skillnad på premium abonnemanget på Spotify när det kommer till ljudkvalitet?

AirFoil funkar rakt av, det behöver du inte oroa dig för. :)

Personligen tycker jag inte att ljudkvalitén är värd nåt extra, bättre då att försöka skapa en bättre signalkedja till stereon. Skicka ASIO t.ex. och ha en extern D/A-omvandlare. Det är dock en uppgradering som man kan köra Spotify Premium för i två år (minst) men gör mycket mer för ljudkvalitén.

Airfoil ska tydligen var så där när det gäller ljudkvalité. Om jag förstått snacket rätt så använder sig Airfoil av Flash och drar ner kvalitén en del. Å andra sidan snackar vi lågupplöst ljud om det främst är Spotify så då kan det ju kvitta.

Vad är det för upplösning på köpta låtar från iTunes?

BTW: Om du har iPhone eller iPad så har Spotify-appen Airtunes inbyggt, men det visst du säkert redan.

Airfoil ska tydligen var så där när det gäller ljudkvalité. Om jag förstått snacket rätt så använder sig Airfoil av Flash och drar ner kvalitén en del. Å andra sidan snackar vi lågupplöst ljud om det främst är Spotify så då kan det ju kvitta.

BTW: Om du har iPhone eller iPad så har Spotify-appen Airtunes inbyggt, men det visst du säkert redan.

Flash är ett otyg. Tyvärr har man installerat filer som möjliggör att det används på datorn, men det är mer av tvång än något annat.

Om det var Airfoil som användes här om helgen på en MacBook kopplad via AirPort Express och en High End stereo så måste jag säga att det lät riktigt bra. Betydligt bättre än det MP3 skit som man hade förr om åren via iPod kopplat till stereon.

iTunes har 256 kb/s som högsta kvalitet och Spotify har 320 kb/s som högsta kvalitet.

Tycker det är lite småtragiskt och hoppas att Spotify kommer med minst dubbla upplösningen i något kommande abonnemang. Tror en hel del kan tänka sig att betala mer för bättre ljud.
Håller med. Tycker allt på iTunes skulle finnas i Lossless och att Spotify kunde gå upp de åockså men det kommer säkert med tiden.

Tycker det är lite småtragiskt och hoppas att Spotify kommer med minst dubbla upplösningen i något kommande abonnemang. Tror en hel del kan tänka sig att betala mer för bättre ljud.

Spelar ju ingen roll då man mastrar allt med max kompression idag. Dynamiken dog 1997 eller så...

Jo, jag känner till det men jag tycker mig ändå höra en klar skillnad på en köp-CD och Spotify.

Till vilken fördel? CD antar jag.

Gick in i en HiFi butik idag och tittade på en DAC man kan koppla in mellan AirPort Express och stereon, vilket ska göra att man får högre kvalitet, men jag antar att man bara får maximal glädje av det om man rippat CD-skivor in i datorn där man valt att format som inte komprimerar kvalitén.

Till vilken fördel? CD antar jag.

Gick in i en HiFi butik idag och tittade på en DAC man kan koppla in mellan AirPort Express och stereon, vilket ska göra att man får högre kvalitet, men jag antar att man bara får maximal glädje av det om man rippat CD-skivor in i datorn där man valt att format som inte komprimerar kvalitén.

Köp inte DAC i HiFi-butik, det är ett slöseri med pengar utan dess like. Sikta på ett litet externt ljudkort från en musikaffär istället. Samma (eller bättre) D/A-omvandlare till mycket lägre priser.

Det finns absolut ljudförbättringar att hitta genom att sätta en extern DAC, även i lägre upplösningar; frågan är bara om det faktiskt är värt pengarna.

Köp inte DAC i HiFi-butik, det är ett slöseri med pengar utan dess like. Sikta på ett litet externt ljudkort från en musikaffär istället. Samma (eller bättre) D/A-omvandlare till mycket lägre priser.

Det finns absolut ljudförbättringar att hitta genom att sätta en extern DAC, även i lägre upplösningar; frågan är bara om det faktiskt är värt pengarna.

Intressant.

Kan du visa exempel på ett externt ljudkort från en musikaffär? Fungerar det precis som en DAC från en HiFi butik (fast med mindre snygg låda)? Jag har inte förlikat mig med tanken att investera i en just nu, men ville förhöra mig hur en sådan fungerar och hur jag kopplar in en om jag skulle vilja. Sitter på en Laptop (MacBook Air) och vill inte ha sladdar över hela rummet. Tanken är att ha en DAC mellan AirPort Express och stereon. Men jag ska först se om jag tycker att ljudet från AirPort Express är tillräckligt bra som det är under en period. En extern DAC kostar ett par tusen i en HiFi butik, men det finns så klart inga övre gränser hur mycket det kan kosta. Jag är bara ute efter att få så bra ljud som möjligt med det jag har. Satt och tittade i en utländsk HiFi tidning och där hade man en test på en Arcam R-Dac. Verkade rätt prisvärd jämfört med annat de testade i samma nummer. Men allt är så klart relativt.

Intressant.

Kan du visa exempel på ett externt ljudkort från en musikaffär? Fungerar det precis som en DAC från en HiFi butik (fast med mindre snygg låda)? Jag har inte förlikat mig med tanken att investera i en just nu, men ville förhöra mig hur en sådan fungerar och hur jag kopplar in en om jag skulle vilja. Sitter på en Laptop (MacBook Air) och vill inte ha sladdar över hela rummet. Tanken är att ha en DAC mellan AirPort Express och stereon. Men jag ska först se om jag tycker att ljudet från AirPort Express är tillräckligt bra som det är under en period. En extern DAC kostar ett par tusen i en HiFi butik, men det finns så klart inga övre gränser hur mycket det kan kosta. Jag är bara ute efter att få så bra ljud som möjligt med det jag har. Satt och tittade i en utländsk HiFi tidning och där hade man en test på en Arcam R-Dac. Verkade rätt prisvärd jämfört med annat de testade i samma nummer. Men allt är så klart relativt.

Det är klurigare faktiskt, de flesta ljudkort går på USB eller FireWire. Det borde dock finnas de som har en optisk ingång så man kan skicka ljudet okonverterat från Express:en. Kan höra med vår trummis imorrn, han jobbar i musikaffär och ska kunna sånt... ;)

Jag skulle kolla på en lösning med Apogees ONE eller DUET. Dels för att de låter fantastiskt bra och dels för att de faktiskt är snygga nog att ha framme.

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/one

Lyfter den här tråden, har precis köpt en iPhone 4S och fick Spotify Premium gratis i ett år. Hur streamar jag direkt från telefonen till min Airport Express?

Sedan Airfoil, fungerar det utan att man installerat Adobe Flash eller menar du att det har inbyggt Flash? Jag installerade nyligen om datorn och tänkte se om jag står ut utan Flash - det har sina för och nackdelar.

Om du i Spotify i mobilen klickar fram delen där du ser info om låten du spelar, så finns det en symbol till höger om volymreglaget. Klicka på den så får du upp val vart du vill skicka ljudet.

Om du i Spotify i mobilen klickar fram delen där du ser info om låten du spelar, så finns det en symbol till höger om volymreglaget. Klicka på den så får du upp val vart du vill skicka ljudet.

Jag såg det nu, och där kan man dela med sig till Airport Express. Hur fungerar det med "settings"? Tänker på Stream och Sync och kvalitet om man kör över trådlöst nätverk hemma. Blir ljudkvalitén lika bra med iPhone som med Airfoil eller tvärt om?

Gick även in under iPhonens "inställningar" och "musik" med hemmadelning? Var det något jag egentligen behövde aktivera med mitt Apple ID för att få det här och fungera eller gäller det Apples egna mediaprodukter?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back