Airbrush????

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
cbr 954 -03
hej! e väldigt sugen på att testa på airbrush grejen och jag undrar först lite vad en sån hobby kan kosta. Så jag vet om det e värt och ge det ett försök, eller om ett start paket kostar 15000kr för då kan jag lägga ner det utan o ens ha försökt. För om ett startpaket t.ex. kostar 10-15000 kr och sen lite färg på det, rengöringsmedel, stenciler, osv kanske det slutar på 20000 då kan jag direkt säga att det har man inte råd med:( så e det nån som e insatt i detta.

en sak som kanske e bra att veta är att om jag ska ge mig på detta ska jag köpa riktiga proffsgrejer från första början och inget budget skit, så e det någon som kan några märken och priser på sprutan, kompressorn, färgen osv får ni gärna skriva och berätta och även ge råd och vad man ska tänka på. tack på förhand

Lackman i GBG har vad du behöver i alla prisklasser.
Ring och kolla vad det kostar för att täcka dina behov...

Jag har testat lite med riktigt billig skit och tycker gott man kan börja med nåt sånt ett tag. Jag menar en billig skitspruta kostar ju bara som en årsränta på 15000kr så den dyra kan man nog vänta med tills man har skaffat sig kompetensen att använda den.

ja jag tänkte jag skulle börja mest med stenciler och sådant, inga jätte projekt. men vad e det man behöver? behöver man flera olika sprutor till olika ändamål eller räcker det med en och samma fast att man har lite olika nålar. Och när man ska klarlacka, kan man göra det med samma eller ska man ha nån annan sorts spruta? ja lite såna grejer som man behöver tänka på. Har Jula/Biltema allt man behöver??? Finns det möjligtvis någon i Jönköping som e hajj på detta som har lust o sträcka ut en hjälpande hand:)

Har en airbrush för diverse hobbymåleri som kostade drygt 3000kr. Duger gott och väl.

Hur du ska komma upp i 15-20000kr för ett startkit förstår jag inte.

Kompressor köper du på Biltema och regulatorer är inte speciellt dyra.

Cliftabiff: ha i åtanke att om du tänkt köra lösningsmedelbaserade färger måste du ha teflonpackning till sprutan, om inte så smälter skiten av thinner, cellulousa osv.

en paasche VLST-pro funkar för allt tyckte jag när jag höll på.

tillsammans med en jämn tystgående kompressor.

Kan vara bra att kolla vätskeavskiljaren på billiga kompressorer så du inte får vatten in i sprutan om du kör 2k lack..:tummenupp

annars har ju airbrush blivit poppis att det finns gott om kurser att gå för att bli bättre.

färglära är en annan sak folk verkar tappa i sträfan efter teknik
där e Dru Blair en riktigt fena. www.drublair.com
http://airbrushworkshops.com/theory.php

jag gick kurs då jag höll på hos terje aspmo www.terjeaspmo.com

lycka till..

kollade blocket just och där fanns det gott om beg kit..värt att kanske titta på ?

Beggad kvalitet brukar ju avseende andra saker vara bättre än nytt skräp...
Hur som helst upptäckte jag idag att Biltema har två sprutor en för ca 100kr och en annan för ca 400kr. Antagligen spottar dom klumpar eller har andra nycker som driver en tokig men och andra sidan är ju priset på den nivån att man kan leka en stund och sedan kasta bort den.

Beggad kvalitet brukar ju avseende andra saker vara bättre än nytt skräp...
Hur som helst upptäckte jag idag att Biltema har två sprutor en för ca 100kr och en annan för ca 400kr. Antagligen spottar dom klumpar eller har andra nycker som driver en tokig men och andra sidan är ju priset på den nivån att man kan leka en stund och sedan kasta bort den.

Förstår hur du tänker men det kan även bli så att du tröttnar för att resultatet inte är tillfredställande nog. Jag är lång bort ifrån en van användare av airbrush men jag har lekt tillräckligt för att yttra mig. Det är som dag och natt mellan en biltemaspruta och tex en Iwata, paasche, richpen, Grex osv.

Förstår hur du tänker men det kan även bli så att du tröttnar för att resultatet inte är tillfredställande nog. Jag är lång bort ifrån en van användare av airbrush men jag har lekt tillräckligt för att yttra mig. Det är som dag och natt mellan en biltemaspruta och tex en Iwata, paasche, richpen, Grex osv.

Iwatas grejer e grymma..det tillsammans med en Richpen och en VLST så har man allt..

och en del nålar och munstycken för dom går åt..

Iwatas grejer e grymma..det tillsammans med en Richpen och en VLST så har man allt..

och en del nålar och munstycken för dom går åt..

Efter egen erfarenhet har jag insett att man bör ha x antal nålar i reserv i målarlådan :D satan vad känsliga de är.

Har iofs en reparationsguide för nålar men jag skulle nog sabba mer än förbättra om jag gav mig på det :va

Jag har lackat en hel del med airbrush, och kan säga som så att det är bättre att köpa en ordentlig spruta från börja annars tröttnar man rätt snabbt.

De billiga sprutorna från tex biltema tenderar i att färgen klumpar sig väldigt lätt i sprutan. Detta medför i sin tur att sprutan blir oanvändbar om man ska köra fina linjer…

DSC02914.jpg

DSC03192.jpg

DSC02311.jpg

Efter egen erfarenhet har jag insett att man bör ha x antal nålar i reserv i målarlådan :D satan vad känsliga de är.

Har iofs en reparationsguide för nålar men jag skulle nog sabba mer än förbättra om jag gav mig på det :va

ingen idé att ens ge sig på att reparera 0.2-0.3 nålar,,flödet över nålen kommer aldrig bli bra.

jag skiljer på frihands sprutor och sprutor för stenciler, kravet på en stencil spruta är inte lika högt som en frihands spruta.

så också värt att tänka på vid köp...
och se till att gå en kurs,man vinner många år på att göra det kontra självlärd via böcker el filmer.

edit: på tal om färglära..så hittade jag den här bilden..

ticastepwebOpt.jpg

Last edited:
ingen idé att ens ge sig på att reparera 0.2-0.3 nålar,,flödet över nålen kommer aldrig bli bra.

jag skiljer på frihands sprutor och sprutor för stenciler, kravet på en stencil spruta är inte lika högt som en frihands spruta.

så också värt att tänka på vid köp...
och se till att gå en kurs,man vinner många år på att göra det kontra självlärd via böcker el filmer.

edit: på tal om färglära..så hittade jag den här bilden..

ticastepwebOpt.jpg

Visade den där bilden för min kollega, men han trodde inte på mig när jag sa att det finns folk som kan måla fotorealistiska saker. han sa att det var ett foto :D

Visade den där bilden för min kollega, men han trodde inte på mig när jag sa att det finns folk som kan måla fotorealistiska saker. han sa att det var ett foto :D

fått höra det flera gånger..de är bara färglära på väldigt hög nivå..ungefär som en bläckstråleskrivare...fast manuell..:rofl :rofl

han e vansinnigt duktig på reklam illustrationer och allt som har med realistiska saker..

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT