Airbag väst

LolloBree

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2021
Hoj
Honda XR125L
Hej!
Vi är en grupp på Halmstad Högskola som tänkte försöka utveckla en Airbag väst som ett projekt men vi skulle behöva lite hjälp med vad andra vill ha för typ av väst.
Vilka gillar ni som finns ute på marknaden samt vad skulle ni vilja förbättra?
Vi har en kort enkät som skulle hjälpa oss enormt mycket för framställningen om ni skulle vilja svara på frågorna.

Jättebra idé om ni kommit för 5 år sedan.

Nu är dom som finns så utvecklade och billiga att det blir svårt att konkurrera. In & motion är numera programvaruleverantör/utvecklare till de flesta stora märkena (är väl i princip bara Dainese och Alpinestar som gör sina egna fortfarande?).
En in&motion väst ligger på ca 4000kr och klarar upp till tre utblåsningar innan den behöver laddas om vilket man gör själv med en behållare för ca 1000kr. Abonnemang ca 100kr i månaden (inkl fria uppdateringar) som kan pausas på vintern.

För några år sedan var det som man hade velat se ändring på kompatibiliteten med olika märken av skinnjacka/ställ (Löst), ladda om själv (Löst), sitta under skinnställ (Löst).

Hellre att det hade utvecklats nånting från midjan och nedåt.

Håller inte riktigt med 4Life här. Inga av airbagvästarna på marknaden är riktigt bra. Personligen tycker jag in&motions lösning med abonnemang är riktigt störig (jo jag vet att man köpa loss den). Liksom, när jag köper en produkt vill jag göra affär med EN firma, inte två olika som delar på ansvaret.

Helites eTurtle är nära det jag vill ha då när man köpt den får allt i ett paket samt att man själv servar den till mycket billigare pris än in&motion, dock är den avsedd att bäras utan på stället vilket ser lite corny ut. Skulle vilja ha en väst som den fast som man kan bära under stället/jackan istället.

Håller inte riktigt med 4Life här. Inga av airbagvästarna på marknaden är riktigt bra. Personligen tycker jag in&motions lösning med abonnemang är riktigt störig (jo jag vet att man köpa loss den). Liksom, när jag köper en produkt vill jag göra affär med EN firma, inte två olika som delar på ansvaret.

Helites eTurtle är nära det jag vill ha då när man köpt den får allt i ett paket samt att man själv servar den till mycket billigare pris än in&motion, dock är den avsedd att bäras utan på stället vilket ser lite corny ut. Skulle vilja ha en väst som den fast som man kan bära under stället/jackan istället.

håller till viss del med angående abonnemanget.. Men som du själv säger kan man köpa loss det och då hamnar man i ungefär samma prisklass som e turtle, men invändig väst, dock fortfarande två handelpartners. Men jag väljer att se fördelen här att In&Motion får in så otroligt mkt data från alla användare vilket hjälper utvecklingen kring algoritmerna som används. Samt att man kan välja track/street (kanske man kan med Helite med?).

omladdningen behöver göras vid varje utlösning på helite, men dock fortfarande billigare, iaf några hundralappar. Nackdelen som jag ser med in&motion iofs är att klarar den två eller tre utlösningar? Men säker att det är noga uträknat och systemet klarar av att läsa av detta. (Jag har inte hunnit börja använda min väst ännu, endast testat bära den under stället hittills.)

Av ren nyfikenhet, hur funkar en airbagväst under skinnstället? I min värld är skinnställ ganska robusta saker, och dom sitter tight på kroppen, så antingen måste man ha ett alldeles för stort ställ, eller så måste västen komma ut någonstans. Om man inte har ett specialställ med integrerad airbag då.

Av ren nyfikenhet, hur funkar en airbagväst under skinnstället? I min värld är skinnställ ganska robusta saker, och dom sitter tight på kroppen, så antingen måste man ha ett alldeles för stort ställ, eller så måste västen komma ut någonstans. Om man inte har ett specialställ med integrerad airbag då.
Stället måste ha stretchpartier som gör att det kan expandera.
Har du ett som har för lite stretch kommer västen inte att utlösas korrekt.

Skinnstället behöver vara anpassat för det från början, med extra stretchytor och liknande så airbagen kan expandera, alternativt att man får välja en större storlek på skinnstället så att det finns några extra centimetrar för airbagen att expandera. I annat fall får man ha airbagen på utsidan.

Jag vet inte exakt. Jag vet att med vissa kan du ha under skinnjacka och då behöver du bara ungefär 4 cm utrymme. 2cm fram och 2 cm bak till när den blåser upp. Eftersom vår bara ön så länge är i utvecklingsfas så vet jag inte hur mycket utrymme man kommer behöva

Fördelen med utanpåliggande väst är att man kan ha mycket större luftvolym, vilket gör den säkrare. Helite har ju tex även en nackkudde som fixerar huvudet och skyddar mot wiplash och kotkompressioner.

Extra stort skinnställ vetti fan, då hade man nog ett för litet skinnställ ifrån början. Man ska vara rörlig på hojen, även i skinnställ. Men givetvis försvinner rörligheten när airbagen löses ut.

Övertygad om att förarna i motogp får det bästa, och deras sitter på insidan! Med det säger jag inte att utanpå är dåligt eller sämre, men svårt att tänka mig att de skulle vara säkrare, då hade alla som tävlar på toppnivå använt de.

För en annan som är glad varje år man får upp blixtlåset i skinnstället (ja, har faktiskt lyckats i 10 år nu), så känns en smart "utanpå väst" som det bästa alternativet. Visst inte racing, men de som kör bana har bra och dyra alternativ. Inte för varm, stretchig och snygg, alternativt så osynlig som möjligt skulle jag uppskatta!

Edit: Och nu har jag besvarat er "survey" :)

Last edited:
Jag köpte en Hit-air RS1 utanpåväst till senaste bandagssäsongen.
Den har fungerat bra, har inte vurpat en enda gång med den.
Men jag tappade flärpen man ska ha reklamen på.
Fördelen med den är att jag har den lika lätt utanpå allvädersjackan, finskinnjackan eller skinnstället.
Jag fick investera en del i en extra utlösningstamp att sätta på andra hojar än banhojen, för att göra det enkelt för mig.
Nästa säsong eller så behöver jag nytt ställ (fråga inte varför) och då blir det troligen ett Mass med invändig väst från Helite, det verkar vara ett av de bättre alternativen nu, utan hyresavtal och krångel.
Att jag avvaktar beror på att jag antar att marknaden för dessa ställ ökar och så också utbudet.

Back