Airbag-väst

Herrn:

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha YZF R1 -02
Hallå,



jag funderar på att skaffa en airbag-väst till när jag kör bana. Jag hittar dock inte mycket recensioner och tips på vilken som är bäst.

Någon som har erfarenhet av en sådan väst eller tips på vad man ska tänka på vid köpet?

Jag är 1,95 och väger knappt 100 kg.



Tackar!
 
Efter nyligen vurpat i "Allväderställ" i ca 100km/h och åkt till det blev stopp på asfalten (efter Ejes) så var det som funkade hårda skydd, som axelskyddet på jackan och hårda skydden på handskarna.
Tyget i jackan på vänster arm slets ner men räckte precis, skrapsår som inte behövde förbindas på armbågens sida. Jag såg det faktiskt inte förrän efter några dagar.
Ja jackan är ju kass, vänster ärm förstörd, men jackan klarade skyddsjobbet.
Inga skador på överkroppen.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/jackor/mc-jacka-varsel-641046/
Min 1a slutsats blir att en Airbagväst av tyg / gummi kommer hålla bra om man hamnar på gräs, grus i låg hastighet, tex för ryttare. Och även i hög hastighet på gräs. För låg friktion på gräs.
Min 2a slutsats blir att en Airbagväst av tyg / gummi utanpå skinnstället kan skydda vid första nedslaget på asfalt (BRA kan tex klara nyckelbenen vid en highsider) men är det fart och du glider på asfalten så kommer airbagen punkteras snabbt.
Men det kanske inte gör nåt. den har redan gjort sitt jobb. Dämpat landningen.
 

Bifogat

  • JulaMCjackaEfter100kmphTorrAsfaltlandning.jpg
    JulaMCjackaEfter100kmphTorrAsfaltlandning.jpg
    55.3 KB · Visningar: 357
Last edited:
Jag och flera andra i BoTT kör med Spidis airbagväst2010-Spidi-Neck-DPS-Airbag-Vest-Black.jpg
Har testat den och huvudet hålls stadigt på plats vid vurpa.
Sen går västen sönder om man glider på asfalt men det är ändå en billig livförsäkring. Framförallt om man slår i huvudet och tappar medvetandet.
 
Har aldrig tidigare hört talas om uppblåsbara säkerhetsvästar för MC-bruk. Men jag har flera års erfarenhet av dom som används i fälttävlan. Dom har räddat livet eller åtminstone sparat in på flermånads sjukhusvistelse för flera av mina bekanta. Dom gör nytta när en häst landar på en efter en vurpa eller när man flyger in i ett träd eller annat fast föremål. På dom västarna har man ett snöre fäst i sadeln som utlöser västen när man åker av. Det är dock viktigt att komma i håg att lossa snöret innan man sitter av.
Skulle det vara detsamma på en MC-väst kommer jag att sätta mig på ett populärt MC-fik, med utsikt över parkeringen och börja räkna Michelingubbar.
 
Har aldrig tidigare hört talas om uppblåsbara säkerhetsvästar för MC-bruk. Men jag har flera års erfarenhet av dom som används i fälttävlan. Dom har räddat livet eller åtminstone sparat in på flermånads sjukhusvistelse för flera av mina bekanta. Dom gör nytta när en häst landar på en efter en vurpa eller när man flyger in i ett träd eller annat fast föremål. På dom västarna har man ett snöre fäst i sadeln som utlöser västen när man åker av. Det är dock viktigt att komma i håg att lossa snöret innan man sitter av.
Skulle det vara detsamma på en MC-väst kommer jag att sätta mig på ett populärt MC-fik, med utsikt över parkeringen och börja räkna Michelingubbar.

De airbagprodukter för MC som jag läst om har haft en kontrollenhet som utlöser när man kraschar, sprintutlösning med snöre verkar inte speciellt poppis, även om det finns ett par sådana med.

Till TS:
Själv överväger jag att skaffa alpinestars eller dainese airbagställ för just bankörning. Kostar en nätt summa bara. :näsblod
 
Hallå,



jag funderar på att skaffa en airbag-väst till när jag kör bana. Jag hittar dock inte mycket recensioner och tips på vilken som är bäst.

Någon som har erfarenhet av en sådan väst eller tips på vad man ska tänka på vid köpet?

Jag är 1,95 och väger knappt 100 kg.



Tackar!

Har kikat lite på sådan väst jag med, fick fram att det är väldigt vitt skilda kostnader på att ladda om dem, en som du har innanför Skinnstället är antagligen att föredra ur hållbarhetssynpunkt
 
Hej! Jag väcker denna två år gamla tråd, för att kolla vad som hänt sen sist? Någon som provat att vurpa med airbag? Några nya produkter på marknaden? :)
 
Kolla RS-1 västen

Hej! Jag väcker denna två år gamla tråd, för att kolla vad som hänt sen sist? Någon som provat att vurpa med airbag? Några nya produkter på marknaden? :)

Om du kollar hos joytime.se så har de ett antal modeller, varav RS-1 (https://www.joytime.se/rs-1) är den som mest används på bana. Många som tävlar i BOTT använder den - en förare där klotade 7 gånger i sin väst, efter det var västen fortfarande funktionsduglig men såg lite maläten ut så då köpte han en ny :yoparty

(De har även allvädersjackor med inbyggd airbag.)


---------------------------------------
Edit...rättat stavfel
 
Last edited:
Om du kollar hos joytime.se så har de ett antal modeller, varav RS-1 (https://www.joytime.se/rs-1) är den som mest används på bana. Många som tävlar i BOTT använder den - en förare där klotade 7 gånger i sin väst, efter det var västen fortfarande funktionsduglig men såg lite maläten ut så då köpte han en ny :yoparty

(De har även allvädersjackor med inbyggd airbag.)


---------------------------------------
Edit...rättat stavfel
Toppen! Tack!:tummenupp
 
Jag har vurpat både med och utan airbag på bana!
Föredrar dom gångerna med västen. Gör betydligt mindre ont!
Har en spidi. Klart rekommenderad! Bara rulla ihop och in med en ny patron. Hojen är alltid en annan femma...
 
Jag har vurpat både med och utan airbag på bana!
Föredrar dom gångerna med västen. Gör betydligt mindre ont!
Har en spidi. Klart rekommenderad! Bara rulla ihop och in med en ny patron. Hojen är alltid en annan femma...

Har många polare som förut körde med Spidi - men som nu gått över till joytimes NW-modell
 
Ska man ändå köpa nytt skinnställl så är ju inte Dainese eller Alpinestars "air-modeller" överdrivet dyrt, när man ändå måste köpa en väst.
 
Hej,

Gillar konceptet med inbyggda airbags i skinnställ, men..

Några synpunkter bara:
Tyvärr skyddar inte dessa nacken lika bra som en "extern" airbag väst.
Räkna med ~20000 sek för skinnställsvarianten, ~4000 sek + 200 sek med extra patron för en väst (beroende på modell).
Den externa västen laddas enkelt om på ca 10 minuter med en ny patron efter en vurpa (självklart efter en egenkontroll och okulärbesiktning av dig som användare) jämfört med att skicka iväg skinnställsvarianten för omladdning samt kalibrering. Där tillkommer ytterligare en kostnad man kanske inte tänker på.
 
Last edited:
Lyfter en gammal tråd.
Jag har behöver nya patroner till min Spidi airbag. Beställde från FC moto (DPS neck original patron) men ta mig tusan så passar dom inte. Patronen är liksom en storlek för stor till gängorna i västen (inte varit med om det tidigare, och FC-M har ingen aning vad jag snackar om när jag mailat dom).
Någon som har råkat ut för något liknande eller vet var jag kan få tag på några patroner som passar?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top