Hej på er.
Återkopplar lite angående mitt val.
Det blev en Helite Airnest Airbag Turtle 2.0.
Jag tycker att den inger förtroende i och med att den klarade det skarpa ”älgtestet”.
Den går att ”ladda om” själv med en ny patron, och jag äger västen utan krav på abonnemang som ska hållas igång och uppdateras.
Så långt är allt väl, men sen kom knäckfrågan - elektronik eller mekanik då?
Där ser jag en fördel med elektroniken, att den ”kan” utlösa snabbare, och kanske även om du inte lämnar hojen.
Det mekaniska kräver dock inget batteri som ska laddas och fungera, där har jag nog så många saker som ska laddas under mina touringresor (mobil, GPS, headset, GoPro, powerbank).
Det mekaniska ser jag har en fördel i att det är just mekaniskt, ingen elektronik/batteri, och således färre komponenter inblandade i själva utlösningsprocessen.
Hur som helst så tänker jag att allting är bättre än det jag har idag, eftersom jag inte har någon airbaglösning alls.
Och då känner jag mig mest komfortabel med en väst som löser ut mekaniskt, och som jag kan ha utanpå min allvädersjacka.
Det känns som att denna lösning ger den bästa stabiliteteten för nacken upp mot hjälmen när jag ser på filmer, och jämför utanpåliggande med att ha den innanför jackan.
Det var lite om hur jag resonerade.
Stort tack för alla tips, och det finns säkert olika synsätt och användingsområden som gör att en annan lösning kan kännas bättre för någon.
Det fanns fler modeller med min kravprofil, som ni tipsat om, men jag gick på denna eftersom den var skarpt testad i min närhet.
Jag kan återkomma med testrapport efter helgen, fanns i lager hos MC-Boden, så jag bör ha den till helgens bravader.
Drive safely!