Aim Tg laptimer trasig, tips?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har en Aim laptimer model TG som kostar 2900 kr hos grevens. Har den modellen man tar ström från hojjen.

helt pötsligt under vintern trotts att den stått i 20 graders värme hela vintern så har den slutat fungera.

de började med att den gick igång som den skulle men efter 5 sec igång så typ smälte texten ihop som i matrix och sen dog den. Då gick de böja vrida lite i kablarna som gick in i timern så funkade den. Men efter en stund blev skärmen blå. Och där e jag nu. SKärmen blir bara blå när den får ström men jag får itne upp någon text på timern.
Har tagit isär den och kollat så alla kablar är hela å ohm mätt strömkablarna och de är igna brått på dom. Men här slutar min kunskap. vad kan vara fel?

Någon som haft samma problem som mig? kan man lämna in den till någon som fixar sånt för en vettig slant. Går ju få tag på nya idag för under 1000 lappen. Men denna är knapt använd så hade varit nice å få igång den. Gott att ha aim me då de flesta har de och de alltid står sändare uppe.

ingen med ideer? har grevens nån service på dessa mätare?

garanti? finns det ej garanti så blir det lite värre. får man tag på en för 1000.- så lönar det sig aldrig att reparera. känner du någon med lite kunskaper så kan man ju göra en lättare felsökning för att se om någon komponent gått sönder (typ motstånd kondensator eller transistor).

MVH Andreas

tror garantin gått ut.. är la 1 år på desssa?
surt är de... får kolla med någon som säljer dessa.

ingen som haft liknande problem?

Last edited:
jo det är 1 år minimum. vet ej hur det är med just grevens.. det går ju att mäta komponenter själv med rätt instrument, (nu vet jag inte vad en laptimer har för delar i sig) ett motstånd ohmar man, en kondensator laddar man snabbt upp och sen mäter med voltmätaren för att se om den lagrar något (en Voltmätare drar såpass lite att den går att använda till detta) transistorer får man ha ett speciellt verktyg till, dom flesta serviceställena (hemelektronik) har dessa. är det inte fel på något utav dessa så blir det lite jobbigt, att byta ut något mer än detta (display, ic-krets, kristall osv.) gör man inte, då får man köpa nytt.

du borde ringa upp stället där du köpte den för att kolla vad dom säger! det kanske är 2 års garanti, eller att dom faktiskt kan laga den (vem vet). gör det innan du sätter mejseln i timern

Kontakta Anders på http://www.aim-racing.se/ som väl är svensk generalagent på dessa. Hur som helst går det fint att få dem servade och reparerade där och bra priser.

mailade han igår skall ringa han under dagen idag så får vi se. har en vän som bygger styrsystem till grävmaskiner hanborde kunna kolla påt annars.

annars blir de något nytt.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

"Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!"

Förmodligen ingen. Men den här kostar 795 kr. Datakabel ingår.

http://www.ngc-racing.se/index.php?page=product&prod=1486

Ok. Men nej, en sån känns ju inte aktuell.
Ngn som har erfarenhet av andra laptimers? GPcronic (va det rätt namn?) t.ex.? Har en trasi TG med är inte så sugen på att ens undersöka om den går laga. Först är det ju dom eviga problemen med känslighet för viberationer, vilket förvisso får lösa någorlunda med mindre modifikation. Men sen verkar dom vara väldigt kännsliga för fukt, vilket troligtvis dödade min tillslut.

Ok. Men nej, en sån känns ju inte aktuell.
Ngn som har erfarenhet av andra laptimers? GPcronic (va det rätt namn?) t.ex.? Har en trasi TG med är inte så sugen på att ens undersöka om den går laga. Först är det ju dom eviga problemen med känslighet för viberationer, vilket förvisso får lösa någorlunda med mindre modifikation. Men sen verkar dom vara väldigt kännsliga för fukt, vilket troligtvis dödade min tillslut.
Jag har erfarenhet av GPcrono. Av varenda en som sålts i Norden faktiskt :)

Fram tills för två veckor sedan hade vi inte en enda reklamation på dem. Noll, inga, zip. Sen fick vi en reklamation, killen fick en ny och dan därpå, typ, var han tillbaka med den också. Nu är de i Italien för att undersökas om det är ett produktfel. Det kan finnas fler som haft problem, men detta är de enda fall som vi fått reklamerade eller rapporterade. De krånglar inte! Det är alltså en extremt låg felprocent på dem - det finns många ute på banorna. Å andra sidan har vi bara sålt dem i ett drygt år - så bara för att jag kaxar mig så reklameras väl alla om en vecka, typ :D

Sen finns det ett par fall till som kan vara värda att nämna.

Personen A. A. i Stockholm sålde sin för att han "inte gillade den". Stockholmare alltså... Du vet vem du är A. A. Hade du inte varit så stor och stark hade jag gett dig stryk för att du är bortskämd och otacksam :mad: :D

Jag körde ut en till Knutstorp, som det var bråttom med. Kunden var en dansk kille. Dagen därpå var den paj och han ville han ha en ny. Laptimern, en L01-A02 var förmodligen det billigaste som skrotades i den vurpan. Du vet också vem du är. Hade du befunnit dig i sverige hade jag gett dig stryk för att du kör vårdslöst med våra fina laptimers :mad: :D

Sen ett tips också. På bitema finns dessa batterier: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120 det näst minsta är sam... eh, ganska likt, menar jag, det GPcrono-batteri vi säljer för 200 kr. Kontakterna passar direkt på den sladd som följer med sändaren. Batteriet är litet och behändigt och räcker typ en hel säsong.

Edit: de två reklamerade är PRO02-A04. De har typ allt. Varvtal, varvtid, hastighetsmätare, växelindikator, shiftlight, kylvattentemp etc, etc och måste alltså installeras/monteras och det är många sladdar att koppla in på hojens elsystem.

Edit 2: med produktfel ovan menar jag inte typfel. Vi har sålt en del PRO02-A04 tidigare också och har inga rapporterade fel alls på dem i övrigt.

Edit 3: vi har fått en kyltempsensor reklamerad också, kom jag på. Det är ett tillbehör.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck