AI designad mc framtiden..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Satt och lekte runt med Midjourney, AI verktyget som skapar bilder baserad på textinmatning.
Matade in röd vit Yamaha R1 och några andra kommandon.
Visst bilden är inte korrekt när det gäller exakt hur en hoj ser ut och skalar man upp bilden blir det gärna konstigt, men jag häpnas ändå över resultatet.
Är detta framtiden när det gäller att ta fram nya koncept och modeller?

R1_0.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nog långt kvar tills AI designar utseendet på hojar, för visuell skönhet är inget AI är bra på. (skönhet ligger i betraktarens öga och är inte något datorer kan lära sig så lätt)

Däremot häpnar jag över när man designar saker med datorer för optimal styrka och låg vikt och får (för mig) vackra organiska former med oerhörd styrka/vikt förhållande.

Sen kommer någon tråkmåns till "bean counter" och säger att det blir för dyrt att tillverka, kan man inte bara göra allt av järnrör med punktsvetsade fästöron istället?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Lyckades ju rätt bra ju!!
2 hjul o ett sitter fram o ett bak!!
Definitionen av skönhet kan nog programmeras - tänk diverse HD o annat mindre vackert som definition på fulhet, ducce 916, r1, sp1 som definition på skönhet?.

//jj
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lyckades ju rätt bra ju!!
2 hjul o ett sitter fram o ett bak!!
Definitionen av skönhet kan nog programmeras - tänk diverse HD o annat mindre vackert som definition på fulhet, ducce 916, r1, sp1 som definition på skönhet?.

//jj

Jo, men tänk då när man programmerar en dator med alla snygga motorcyklar genom tiderna och den kombinerar en R1 kåpa med en Harley Bobber och tycker att det borde bli bra
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vart får man tag i detta program?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är nog långt kvar tills AI designar utseendet på hojar, för visuell skönhet är inget AI är bra på. (skönhet ligger i betraktarens öga och är inte något datorer kan lära sig så lätt)

Däremot häpnar jag över när man designar saker med datorer för optimal styrka och låg vikt och får (för mig) vackra organiska former med oerhörd styrka/vikt förhållande.

Sen kommer någon tråkmåns till "bean counter" och säger att det blir för dyrt att tillverka, kan man inte bara göra allt av järnrör med punktsvetsade fästöron istället?
Det är ju ingen slutgiltig produkt eller färdigt koncept. Det är ju bar vad en AI tror att Red white yamaha R1 är för något baserat på bilder som finns på nätet.

Sen kan ju AI genererade saker bli väldigt obehagliga när de inte följer normer. Som om tagna ur HR Gigers böcker.

(Inte mina bilder)
Akira:
akira.jpg

Kommandot:
"studio ghibli sci-fi style motorcycle with large wide tires, fakenerd anime stickers partially covering surface, designed by kimitoshi yamane, ducatti sportbike influence, lineart, vehivle concept design, popular on artstation cghub, schematic"
sportbike.jpg

"fire skeleton on motorcycle"
sportbike.jpg

"Motorcycle designed by Lamborghini, motorbike, Bike, angular, sharp edges, Hyperrealism, Behance --uplight -"
sportbike.jpg

"Motorcycle designed by Pininfarina, Hyperrealism, Behance"
sportbike.png
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Som designer själv tror jag att program som dessa kommer att bli vanligare i framtiden, för att hjälpa till med att generera idéer och skynda på processen. Att skapa en sån bild från scratch på traditionellt sätt tar upp emot en halv dag eller mer, medan AI kan slänga ut en uppsjö bilder på bara några minuter. Det betyder ju inte att yrket som sådant är hotat, men det kommer nog vara annorlunda i framtiden precis som alla andra yrken. Dessutom ingår det mycket mer i processen att skapa en träffsäker design än bara skapa visuellt content lite random.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som designer själv tror jag att program som dessa kommer att bli vanligare i framtiden, för att hjälpa till med att generera idéer och skynda på processen. Att skapa en sån bild från scratch på traditionellt sätt tar upp emot en halv dag eller mer, medan AI kan slänga ut en uppsjö bilder på bara några minuter. Det betyder ju inte att yrket som sådant är hotat, men det kommer nog vara annorlunda i framtiden precis som alla andra yrken. Dessutom ingår det mycket mer i processen att skapa en träffsäker design än bara skapa visuellt content lite random.
Jag är också inne på det spåret. AIn får lite riktlinjer, den spottar ut en massa förslag, man jobbar vidare på några av dem och förfinar dem enligt de kriterierna som man själv har.
Tror inte det mänskliga skapandet försvinner, men det kommer nog bli ovanligare att allt är gjort för hand från början.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som designer själv tror jag att program som dessa kommer att bli vanligare i framtiden, för att hjälpa till med att generera idéer och skynda på processen. Att skapa en sån bild från scratch på traditionellt sätt tar upp emot en halv dag eller mer, medan AI kan slänga ut en uppsjö bilder på bara några minuter. Det betyder ju inte att yrket som sådant är hotat, men det kommer nog vara annorlunda i framtiden precis som alla andra yrken. Dessutom ingår det mycket mer i processen att skapa en träffsäker design än bara skapa visuellt content lite random.

När du ber AI'n att designa en bil och den spottar ut en bild på en Alfa Romeo 8C kan du anmäla dig till Arbetsförmedlingen...

Tills dess har du jobbet att få resultatet den spottar ut att likna en Alfa Romeo 8C så mycket som möjligt innan det går i produktion.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Gissar att det blir en mix av vad som finns i minnet, dvs bilder andra nuvarande modeller. Men ingen röd sadel var ju positivt i alla fall! ?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
När du ber AI'n att designa en bil och den spottar ut en bild på en Alfa Romeo 8C kan du anmäla dig till Arbetsförmedlingen...

Tills dess har du jobbet att få resultatet den spottar ut att likna en Alfa Romeo 8C så mycket som möjligt innan det går i produktion.
Nja, Det ingår lite mer i designarbetet än att få fram fina bilder. Men arbetet kommer utvecklas precis som i alla andra yrken där man hela tiden försöker reducera tidskrävande inslag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra teknisk design ÄR vacker, kolla bara på Supermarine Spitfire, de Havilland Mosquito, båg och hängbroar osv.

Jo, förvisso, men det är något speciellt med dom organiska formerna en dator tar fram efter miljontals beräkningar.

Jag hittade inte videon nu, men dom designade en bil och gav datorn ett motorpaket bak, ett förarutrymme och en framaxel på fixerade positioner att utgå ifrån, sedan växte bilen fram utifrån det, ändrades hela tiden, och till slut var den klar.

Datorn hade dock inte tänkt på att det behövdes ett hål stort nog för en människa att ta sig in igenom, så dom la till det och den omarbetade och kom fram till något annat.

Det blev typ en Ariel Atom, fast organisk..

Sen skulle inte jag villja tillverka alla delar med compoundbörjar och konstant varierande tjocklekara och annat...
Datorer tänker inte på sånt, om dom slipper...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har lekt vidare med den och den är inte jättebra när det kommer till logiska detaljer, så som jag känner till dem, på saker man är van vid.
Men den är fortfarande ett bra hopp från de första google AI bilderna med en massa kattansikten som morphades samman till något ur ens värsta mardröm.

De bästa resultaten får jag när jag riktar in mig på fantasy/sci-fi och saker som skulle kunna vara målningar.

Typ denna:
"Thor wielding mjolnir at ragnarok end of the world against midgard serpent, fire, brimstone, lightning and thunder, scorched earth, apocalypse, dark clouds, black mist, scary, epic scene, realistic, intricate details, hyper realistic, cinematic lighting, unreal engine, photorealistic, uplight"

Thor.jpg


Jag hade ju lätt fått jobb på tidningen Heavy Metal med de bilderna
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nytt försök med sista bilderna i trialen man får när man går med då.

Kommando:
"a red ducati 916 in the year 2030, hyper realistic details"

MJ_1.jpg

Slutresultatet:
Det skulle säkert gå att förfina ganska ordentligt med bättre kommandon. Speciellt gällande detaljer.
Mj_2.jpg
:crash
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tror att det alltid kommer behövas lite handpåläggning ändå, men jag skulle tro att det delvis redan används idag, men mer för att bara hämta lite inspiration inofficiellt. Det finns även ai-baserad mekanisk design som försöker optimera materialtillgång kontra hållfasthet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top