Ahhh 102.9db på besiktningen.

doppsko

Danne
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Ducati Monster S4
>Besiktade hojjen igår. Jag trode allt var lugnt till han säger att han ska göra en bullermätning. Tydligen så baseras varvtalet vid mätningen på vilket slaglängd motorn har. Det visade sig att min SP1a med G&G slipon skulle varvas till 5500varv. Då låter den ju ganska kraftigt.

Mätaren stannar på 102.9db. gränsen går vid 103db. Hade blivit jobbigt annars. har inte orginal dämparna kvar.

ibland har man tur :)

Last edited:
doppsko skrev:
>Besiktade hojjen igår. Jag trode allt var lugnt till han säger att han ska göra en bullermätning. Tydligen så baseras varvtalet vid mätningen på vilket slaglängd motorn har. Det visade sig att min SP1a med G&G slipon skulle varvas till 55000varv. Då låter den ju ganska kraftigt.

Mätaren stannar på 102.9db. gränsen går vid 103db. Hade blivit jobbigt annars. har inte orginal dämparna kvar.

Du har helt rätt, 55000 är ganska mycket att varva en hoj :fyllisar

Skön hoj som varvar 55000 (femtiofemtusen) varv. Vill inte tänka på var varstoppet går in. 110.000 varv?

Min har legat med 1-2 db till godo några år. Hoppas det funkar nästa vår också.

Äh....

Min varvar fet mycke mera än så, nu när den e borrad! :arsele
Honda de e grejjor de! :tummenupp

Frågan är hur långt en kolv kan flyga när den släpper vid dessa ovan nämda varvtal! :brinnerup

Kamikaze kid skrev:
Frågan är hur långt en kolv kan flyga när den släpper vid dessa ovan nämda varvtal! :brinnerup

Sitter här och övar inför ett kursprov i fysik, så nu fick jag en uppgift med verklighets anknytning att räkna på...

ska se om det går. :tummenupp

Edit: fan, vet ju inte slaglängden. :huvet Annars å borde det gå att räkna ut med formeln a=v/t, då har man accelerationen och sen får man räkna om hur långde den kommer rakt upp med den farten. :gnissla

Last edited:
Henkka skrev:
Sitter här och övar inför ett kursprov i fysik, så nu fick jag en uppgift med verklighets anknytning att räkna på...

ska se om det går. :tummenupp

Lite svårt att beräkna hur mycket toppen och tanken bromsar farten, bara...

Conrad skrev:
Lite svårt att beräkna hur mycket toppen och tanken bromsar farten, bara...

Självklart. Men jag sitter bara här och är helt insnöad på fysik för tillfället att man börjar räkna på allt möjligt..

Man kan ju blanda in hållfastigheten i de olika materialen i formeln ochså... :D

doppsko skrev:

Faktum är att du hade klarat dig ända upp till 103,4 dB uppmätt värde, enligt reglerna... :D

>3.5.3.6 Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med ned*v*ar*v*ning >mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa >värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst skall anses som >mätresultat. Mätresulta*tet skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 >och högre skall avrundas uppåt.
>
>
>
>3.5.3.7 Om mätresultatet enligt 3.5.3.6 överstiger 103 dB(A) skall >fordringarna enligt 3.4 inte anses vara uppfyllda.

Har lyckats lista ut att det sitter ett effekthelsystem på min GSXR-400. Trots den lilla motorstorleken så låter det rejält alltså. Förra året när det var dags för besiktning säger brorsan:
"du får aldrig igenom den med det ljudet"
Detta fixade vi genom att linda isoleringsull runt en pinne, sedan in med det i ljuddämparen och ett galler för mynningen så det inte floppar ut. Hojen blev jättetyst och ganska svag, men den gick igenom besiktningen utan att de sa något och det är ju det som räknas!

102.9db ? Hur får man den så tyst?

För två år sedan besiktigade jag min dåvarande Triumph Daytona T595. Den
var utrustad med Triumphs eget High-pipe kolfiber slip-on, jag tog risken
att besiktiga med det monterat på bågen.

Snubben på besiktningen tyckte det lät mycket (kan man säga) och tog ett
bullertest. Jag fick själv hålla mätaren, ca 1 meter snett bakom
dämparen. 3000 varv ville han mäta på, då var det närmare 110db.

Sedan drar han upp varvet till 5.500 och mätaren visar exakt 123,5db.

Därefter tittar han på mig och säger: -"Nåja, vi låter väl polisen sköta
eventuella böter, du kommer igenom för den här gången"... :tummenupp

Vet inte om mätaren var kass, för som sagt, jag höll själv i den och såg
siffrorna.

doppsko skrev:
>Besiktade hojjen igår. Jag trode allt var lugnt till han säger att han ska göra en bullermätning. Tydligen så baseras varvtalet vid mätningen på vilket slaglängd motorn har. Det visade sig att min SP1a med G&G slipon skulle varvas till 5500varv. Då låter den ju ganska kraftigt.

Eftersom jag inte är så intresserad av japanska bikes så känner jag inte igen din cykel, den verkar frän som fan, kan du inte posta lite bilder så man kan kolla, de jag har sett med samma modellnamn ser inte likadana ut?

Back