AHEAD formgjutna öronproppar (?)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vi gjorde gjutna öronproppar till alla på företaget och det var proppar med betydligt högre kvalite än dessa, några slutade direkt att använda dom och nu för tiden ser jag aldrig någon av dessa proppar.
Personligen tyckte jag väl att dom var ok men lite jobbigt att hålla på att rengöra, slarvar man med rengöringen så får man lätt öronexem och har du fått det då har du tyvärr problem för lång framtid.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Fick också gjutna via jobb, blev besviken på att dom släpper igenom lite för mycket ljud ändå, men tycker dessa blir tystast i alla fall.
 

Bifogat

  • untitled.png
    untitled.png
    37.3 KB · Visningar: 782

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag köpte formgjutna via en firma i Bromma. Kommer inte på namnet nu. Men jag tycker att det är klockrent. Sitter som ett smäck.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Fick också gjutna via jobb, blev besviken på att dom släpper igenom lite för mycket ljud ändå, men tycker dessa blir tystast i alla fall.

De är faktiskt bra men problemet är att de dämpar bort motorljudet också:( ¨å finns det nån annan typ av öronproppar som dämpar bara vindbruset för jag vill gärna höra motorljudet, annars blir så jävla tråkigt att köra hoj:3freak
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Hmm..ok då får jag kanske bli test kanin då. För dom pengarna kan man alltid slänga skiten isf.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Har använt formgjutna proppar i 7-8 år och tycker de slår allt annat. Men då är det varianter med akustiskt filter i som dämpar linjärt över hela frekvensområdet (Bellman & Symfon). Man uppfattar allt ljud lika tydligt som innan, det är bara som om någon vridit ner volymen. Inga problem att konversera etc. Har två olika filter att byta med. -15 dB när jag går på konsert, och -25 dB när jag kör hoj. Eftersom dämpningen är linjär låter hojen lika gött som utan proppar :)

Däremot är det superviktigt att gjutningen blir bra. Annars läcker de eller blir obekväma. Jag fick göra om gjutningen tre gånger innan allt blev bra. Gjorde detta hos en Audionom och skulle nog vara tveksam till hur bra det blir att fixa själv hemma. Men man kan ju ha tur och få till det direkt.

Problemet med skumproppar (och även så kallade musikerproppar som ser ut som små granar) tycker jag är att de inte dämpar lågfrekvent ljud något vidare. Buller blir nästan lika bullrigt som utan, medan mellanregister och diskant dämpas bort. Allt låter knäppt och man hör inte vad folk säger. Men totala ljudnivån dämpas såklart ordentligt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har man "konstiga" öron där vanliga proppar inte passar är det kanon med formgjutna proppar.
Med normala öron känns det onödigt dyrt.

Jag har smala, höga, trånga örongångar och gjutna proppar :tummenupp
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag har ett par Bellman Drive som jag fick formgjutna hos en audionom. Tog ett par justeringar att få dem rätt men nu sitter de så gott som perfekt. Skillnaden mellan vanliga skumproppar är som natt och dag, bara det att man inte behöver strula för att stoppa in dem varje gång gör att de är värda sitt pris.

Sen så har jag en kompis som köpte ett gör-det-själv-kit, i stil med det tråden handlar om, från eBay. Visst dämpade de "bra" och satt ordentligt, men de dämpade ljudet så mycket att han knappt hörde vad vi sa i Scalan. Efter ett tag tröttnade han och köpte ett par Bellman Drive han också och han tyckte att skillnaden mot gds-propparna var väldigt stor, även om passformen vad liknande. Bellman-propparna dämpar bara det ljudet som behöver dämpas medan gds-kitet dämpar allt.

Ska du jämföra med vanliga skumproppar så kan det ju vara värt ett gds-kit så du slipper mecka in dem rätt varje gång.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag har ett par Bellman Drive som jag fick formgjutna hos en audionom. Tog ett par justeringar att få dem rätt men nu sitter de så gott som perfekt. Skillnaden mellan vanliga skumproppar är som natt och dag, bara det att man inte behöver strula för att stoppa in dem varje gång gör att de är värda sitt pris.

Sen så har jag en kompis som köpte ett gör-det-själv-kit, i stil med det tråden handlar om, från eBay. Visst dämpade de "bra" och satt ordentligt, men de dämpade ljudet så mycket att han knappt hörde vad vi sa i Scalan. Efter ett tag tröttnade han och köpte ett par Bellman Drive han också och han tyckte att skillnaden mot gds-propparna var väldigt stor, även om passformen vad liknande. Bellman-propparna dämpar bara det ljudet som behöver dämpas medan gds-kitet dämpar allt.

Ska du jämföra med vanliga skumproppar så kan det ju vara värt ett gds-kit så du slipper mecka in dem rätt varje gång.


Fuck 2500kr för Bellman Drive:3freak Nej hellre blir döv:mad:
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Precis därför jag startade tråden..2500:- + är jag INTE villig att punga ut med..man vet ju inte änns om man tycker det blir bra.
Detta såg ut att vara ett billigt sätt att iaf testa något "liknande".
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har haft både audionomgjutna och hemgjutna och passformen GÅR att få till bra nog men har man aldrig ens haft ett par formgjutna innan ska man nog inte räkna med att det blir perfekt på första försöket.
För hojåkning vill jag dämpa bort så mycket som möjligt av allt så jag gillar faktiskt hemgjutna bättre. Har ingen radio och tar av mig hjälmen om jag vill snacka.

Dock ska sägas att inget slår Moldex Spark plug engångsproppar vad gäller dämpning och dom är riktigt bekväma i mina öron iaf. Lätta att få på plats också för att vara skumproppar.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top