Ah vilka sköna bromsar jag fick!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Efter en liten incident och en irritation att det var så jävla svårt att få sköna bromsar så fick jag nog.

Bromsa det gjorde dem, men väldigt ojämt. Efter en massa försök att göra stoppies utan att det gick nå vidare, ibland lyfte dem och ibland knappt nåt alls då det var svårt att dosera trycket, fick prova en polares hoj och klarade göra en stoppie på 2-3meter efter ett par försök. Äh men va fan....vill ju ha sådana bromsar.

Körde tidigare med biltemas bromsbelägg, men efter att bromspadden släppte från belägget och det var nära en katastrof så bestämde jag mig att testa originalbelägg, för detta med polarens hoj var så skönare att bromsa med släppte inte ur min hjärna.

Passade även på att fixa stålomsbundna slangar direkt från pumpen ner till varsin ok, förra ägaren hade bytt till stålomsbundna med gjort som original. Alltså en slang ner till ena oket och därifrån till den andra.

Ny 5.1 vätska, lufta massor så var det dags för en provtur......vilken jäkla känsla. Det är som dag och natt! satan vad bromsarna tar nu, och stoppies var inga problem :D

Original beläggen sliter mer jämnt och fint, medans biltemas slet lite djupare så skivan inte fick den där blanka fina ytan.

Bandag på gelleråsen snart......längtar redan :D

Hmm, ...att BT-belägg ligger ganska långt under i prestandanivå visste jag (att padsen lossnar är ju katastrof däremot).

Men förändringen på slangkonstellationen känns teoretiskt fel. Du ökar ju den totala slanglängden & därmed aktiv oljevolym vilket borde ge mindre stumma bromsar !?

Hmm, ...att BT-belägg ligger ganska långt under i prestandanivå visste jag (att padsen lossnar är ju katastrof däremot).

Men förändringen på slangkonstellationen känns teoretiskt fel. Du ökar ju den totala slanglängden & därmed aktiv oljevolym vilket borde ge mindre stumma bromsar !?

Förmodligen fanns det lite luft kvar i systemet tidigare (kan vara ett helvete att få ut) eller så är de nya slangarna av bättre kvalitet.
Oljevolymen skall egentligen inte göra någon märkbar skillnad.
Hydraulik fjädrar inte.
Edit: Execute me, gays.
Naturligtvis skall det stå bromsvätska.
Inte olja.
Bromsvätska går inte heller den att komprimera.
Om man inte har den tidiga silikonbaserade (5:0?).
Den var skit.
Till bilar passade den dock, ety den inte tar upp vatten.
Men det gör väl inte 5:1 heller?

Last edited:

Ja det är katastrof, skulle åka en favo väg och slog mig bara att stanna för att montera på min gopro.

Volymen ökar då man måste fylla på vätska för att ha vätska i den andra slangen, men det blir inte mer vätska som ska ge tryck till oken.

Fördelarna jag ser att ha slangarna som jag och många fler kopplat är:

Jämnare tryck
Går ena skivan varmt så påverkar den inte den andra nämnvärt värme mässigt.
Kyls Bättre
Mycket enklare att lufta.

Har en lite värre pump än original så det kan väl göra sitt också.

Förmodligen fanns det lite luft kvar i systemet tidigare (kan vara ett helvete att få ut) eller så är de nya slangarna av bättre kvalitet.
Hydraulik fjädrar inte.
Inte olja.
Den var skit.

Ja vätska ska det förstås vara,
...min tanke var iaf att större vätskevolym blir lite svampigare i långa loppet då det perfekta bromssystemet som på sikt håller sig 100% gas- & vattenfritt väl inte existerar.
Men det kan absolut vara så att negativa effekten av detta är försumbar, eller rentutav mindre än fördelarna som TS anger. :)

Ja det är katastrof, skulle åka en favo väg och slog mig bara att stanna för att montera på min gopro.

Volymen ökar då man måste fylla på vätska för att ha vätska i den andra slangen, men det blir inte mer vätska som ska ge tryck till oken.

Fördelarna jag ser att ha slangarna som jag och många fler kopplat är:

Jämnare tryck
Går ena skivan varmt så påverkar den inte den andra nämnvärt värme mässigt.
Kyls Bättre
Mycket enklare att lufta.

Har en lite värre pump än original så det kan väl göra sitt också.

Grattis:tummenupp
Jag har fått fart på pumpen nu:D
Funkar finfint,,

Biltemas belägg funkar hur bra som helst att bromsa med dock går dom rätt varma om man ska göra stoppies och sen som du hadde problem med att beläget släpte... Men själva bromsverkan ska de itne vara nåt fel på vad jag märkt iaf...

Prova Sbk5 annars kräver några bromsningar innan dom nyper men dom funkar kanon... Tror det var så dom hette iaf... :va

Hydraulik fjädrar inte.
Inte olja.
Den var skit.

Vätskan komprimeras inte men det gör andra grejor i bromssytemet, t.ex. de stål om spunna slangarna även om de inte gör det så mycket som orginalen. Där av borde det vara lämpligt att ha så korta som möjligt.

Men oavsett teorin bakom så är det ju det slutliga resultatet som gäller och det blev ju bra :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8