Aftonbladets nya avslöjande gällande Littorinaffären

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag hittar inte den gamla tråden av någon anledning via Google eller sökmotorn på forumet där skandalen uppmärksammades och Littorin hängdes ut med en "anonym" kvinnas vittnesuppgifter. Vilket ledde till att han avgick.

Vad säger ni om det som står på löpsedlarna idag kontra det som häxjakten handlade om innan han avgick? Är detta scoop Aftonbladets sätt att försöka rädda sitt eget ansikte?

Riktigt skittidning. Det ska bli intressant att se vilken respons dessa nya avslöjandena får.

Jan Helin försöker i alla fall få hela affären att kleta fast vid regeringen med skriverier av typen "Vad visste regeringen". Att Aftonbladet blåste upp obekräftade rykten bortförklaras med att "regeringen var skickligare än AB på mediaspelet"

I korthet verkar det hela gå ut på att L har en svaghet för att sex-chatta och någon av hans chatt-partners har för vana att utpressa sina offer och förmedla barnsex kontakter. Om L har blivit erbjuden eller utpressad är oklart. I.o.f.s inte en lämplig sysselsättning för en minister att utsätta sig för risken att bli utpressad men avslöjandemässigt rena sandlådenivån.

Last edited:
AB inser inte att alla deras sensationsnyheter kraftigt underminerar tidningens trovärdighet.

Men och andra sidan så är väl fritt och kritiskt tänkande människor inte Aftonbladets kundkrets...

Varför detta eviga tjafs som Aftonbladet?
Det var länge sedan jag tog bort deras hemsida fr mina favoriter i webläsaren men jag knatar inte runt dagarna i ända och smutskastar tidningen för det.
Aftonbladet har väl sin målgrupp och därmed sin plats i den massmediala röran, precis så som customcyklar har sin plats i hojvärlden.

Varför detta eviga tjafs som Aftonbladet?
Det var länge sedan jag tog bort deras hemsida fr mina favoriter i webläsaren men jag knatar inte runt dagarna i ända och smutskastar tidningen för det.
Aftonbladet har väl sin målgrupp och därmed sin plats i den massmediala röran, precis så som customcyklar har sin plats i hojvärlden.

Aftonbladet har tagit på sig rollen som bevakare av makten, hur de sköter denna bevakning blir därför intressant att diskutera.

Med tanke på att den journalistiska kompetensen verkar ligga på nivån "tryck allt skvaller som säljer" blir det hela lite komiskt när de leker undersökande journalist samt förväxlar sin roll som journalister med opinionsbildande verksamhet.
Det riktigt roliga är att journalisterna nu får finna sig i att i sin tur bli granskade och debatterade i allmäna forum, något som de inte blivit i någon större omfattning förut.

Värsta skandalen i modern tid var ju väldigt självgod överdrift, jämfört med t.ex. Geier så är det här ingenting, där var det säpo som först avslöjade återkommande prostitutionsbesök (då de ansågs samhällsfarliga) och statsminister Palme som medvetet försökte sopa igen spåren och åtala tidningen som stod bakom avslöjandet(DN).

Att en prostituerad kan trolla fram ett mobilnummer som aftonbladet kan spåra fram som föredetta tillhörande en minister och påstå att det är en föredetta kund smäller i min värld lite lägre.

Tredje bilden på sidan (AB) ser dock ut som dom faktiskt är inloggade på hans konto, ink uppgifter återställningsfråga, spaminställningar etc och det undrar jag hur dom kommit över, det som kopplar det kontot till det tidigare "avslöjandet" är ju att gamla mailen står som alternativadress, men har ab fullständig tillgång till kontot kan dom ju lägga in det själva.

Värsta skandalen i modern tid var ju väldigt självgod överdrift, jämfört med t.ex. Geier så är det här ingenting, där var det säpo som först avslöjade återkommande prostitutionsbesök (då de ansågs samhällsfarliga) och statsminister Palme som medvetet försökte sopa igen spåren och åtala tidningen som stod bakom avslöjandet(DN).

Att en prostituerad kan trolla fram ett mobilnummer som aftonbladet kan spåra fram som föredetta tillhörande en minister och påstå att det är en föredetta kund smäller i min värld lite lägre.

Tredje bilden på sidan (AB) ser dock ut som dom faktiskt är inloggade på hans konto, ink uppgifter återställningsfråga, spaminställningar etc och det undrar jag hur dom kommit över, det som kopplar det kontot till det tidigare "avslöjandet" är ju att gamla mailen står som alternativadress, men har ab fullständig tillgång till kontot kan dom ju lägga in det själva.

Är ju som sagt inte så svårt att förfalska: ett par foton, några gamla mailadresser och vips så har valfri politiker ett konto på någon obskyr sajt. Vem blir först med att registrera Juholt på SH och börja härja runt i OT2 forumet?

Edit:
Mona Sahlin döljer sig ju redan som alla vet bakom signaturen Markus:D

Om Aftonbladet någonsin haft något förtroendekapital förlorar de det i rasande takt. Tror de flesta människor oavsett politisk åskådning genomskådar det de håller på med.

Även om det är olämpligt av en arbetsmarknadsminister att sexchatta på nätet och därmed utsätta sig för risken att hamna i en utpressningssituation så tycker jag att det Aftonbladet sysslat med är under all kritik. Det verkade inte finnas någon som helst substans i anklagelserna som föranledde avgången.

Den utpressningssituation som Aftonbladet skriver om inträffade aldrig. Utpressaren hade ingen aning om vem han hade på andra sidan utan har fått reda på det i efterhand.

Om någon vill utpressa politiska toppen kan de säkert hitta andra medel att göra det på även utan hjälp av att någon politiker har behov av att sitta på en sexchatt om nätterna.

Sitter man på en hög position kommer utpressare som ett brev på posten. Vissa mer förslagna än andra. Vi kommer nog aldrig att få reda på hur vanligt förekommande det här är. Det är inget det talas om offentligt. Men det är ju bara att studera de historier som kommit till allmänhetens kännedom såväl här i Sverige som utomlands för att inse att det förekommer.

Last edited:
Om Aftonbladet någonsin haft något förtroendekapital förlorar de det i rasande takt. Tror de flesta människor oavsett politisk åskådning genomskådar det de håller på med.

Även om det är olämpligt av en arbetsmarknadsminister att sexchatta på nätet och därmed utsätta sig för risken att hamna i en utpressningssituation så tycker jag att det Aftonbladet sysslat med är under all kritik. Det verkade inte finnas någon som helst substans i anklagelserna som föranledde avgången.

Den utpressningssituation som Aftonbladet skriver om inträffade aldrig. Utpressaren hade ingen aning om vem han hade på andra sidan utan har fått reda på det i efterhand. Om någon vill utpressa politiska toppen kan de säkert hitta andra medel att göra det på även utan hjälp av att någon politiker har behov av att sitta på en sexchatt om nätterna. Sitter man på en hög position kommer utpressare som ett brev på posten. Vissa mer förslagna än andra. Vi kommer nog aldrig att få reda på hur vanligt förekommande det här är. Det är inget det talas om offentligt. Men det är ju bara att studera de historier som kommit till allmänhetens kännedom såväl här i Sverige som utomlands för att inse att det förekommer.

Enda anledningen till att sexchatt kan bidra till utpressningsmöjligheter mot en minister är ju för att det råder någon konstig moralpanik här i landet. Alla jag känner, och alla i min släkt ger fullkomligt blanka fan i om en politiker sexchattar eller har ett aktivt men varierat sexliv.

Så vem fan är det då som bryr sig om det så mycket att det är en skandal, och ens värt att utpressas för? Fan erkänn istället och gå vidare med livet.

Enda anledningen till att sexchatt kan bidra till utpressningsmöjligheter mot en minister är ju för att det råder någon konstig moralpanik här i landet. Alla jag känner, och alla i min släkt ger fullkomligt blanka fan i om en politiker sexchattar eller har ett aktivt men varierat sexliv.

Så vem fan är det då som bryr sig om det så mycket att det är en skandal, och ens värt att utpressas för? Fan erkänn istället och gå vidare med livet.

Aftonbladet som sneglar mot engelsk press och önskar att de också kunde göra pengar på kiss&tell journalistik, men då måste de ju först lägga grunden till det genom att bygga upp moralpaniken först, vilket ju de börjat med så smått med sina sex, naken och porr-chocker.

Jag tror det är mest Aftonbladet som känner moralpanik för att kunna sälja sensationsnyheterna. Jag hade inte brytt mig om politikern i fråga gått ut och sagt att han chattat på ett sexforum. Kunde inte bry mig mindre. Det är knappast så att han är unik att göra så. Då hade nog inte sexindustrin haft så stor spridning som den faktiskt har.

Aftonhoran lägger ju själv ut censurerade bilder på nakna kändisar så fort det börjar spridas bilder på dem på nätet. Varenda manlig journalist sitter säkert och surfar porrfilm och nakenbilder på sin fritid etc. Några håller säkert till på någon sexchatt t om. Det skulle nog kännas väldigt genant om det kom ut till allmänhetens kännedom. Men ärligt talat är det något att uppröras om egentligen?

Aftonbladet som sneglar mot engelsk press och önskar att de också kunde göra pengar på kiss&tell journalistik, men då måste de ju först lägga grunden till det genom att bygga upp moralpaniken först, vilket ju de börjat med så smått med sina sex, naken och porr-chocker.

Jag tror det är mest Aftonbladet som känner moralpanik för att kunna sälja sensationsnyheterna. Jag hade inte brytt mig om politikern i fråga gått ut och sagt att han chattat på ett sexforum. Kunde inte bry mig mindre. Det är knappast så att han är unik att göra så. Då hade nog inte sexindustrin haft så stor spridning som den faktiskt har.

Aftonhoran lägger ju själv ut censurerade bilder på nakna kändisar så fort det börjar spridas bilder på dem på nätet. Varenda manlig journalist sitter säkert och surfar porrfilm och nakenbilder på sin fritid etc. Några håller säkert till på någon sexchatt t om. Det skulle nog kännas väldigt genant om det kom ut till allmänhetens kännedom. Men ärligt talat är det något att uppröras om egentligen?

Fullt möjligt. Börjar fan nästan vara dags med en såndär lista med påskrifter som berättar för politikerna att det svenska folket fullkomligt skiter i deras sexvanor sålänge de inte är brottsliga, så vi slipper att de oroar sig så jävla mycket för aftonblasket och co.

Det är svårt att försvara sig när det som sprids är rykten som kommer från anonyma källor. Hovet med bilder som påstås finnas men ingen får se är ett annat exempel.

Har man valt att stå på den onda sidan så är det väl självklart att AB söker och finner.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis