Aftonbladets däckstest

PM:a mailadress så kan jag skicka över den :tummenupp

Kolla på Auto Motor & Sports hemsida kan du säkert hitta förra årets test gratis. Med tiden hamnar nog även detta test där kostnadsfritt. Jag har för mig att AMS och Aftonbladet samarbetar. En lightversion publiceras i Aftonbladet.

Enligt motormännens tidning som jag har framför mig är bästa;

Dubbdäck:

Nokian Hakkapelitta 7
Continental Conti Ice Contact
Bridgestone Noranza 2 EVO
Michelin X-ice North XIN2

Dubbfritt:

Goodyear Ultra Grip ICW+
Continental Contiviking Contact 5
Nokian Hakkapelittar
Michelin X-Ice X12

Som alltid får man ta testerna med en nypa salt och fundera på vilka prioriteringar man har när det gäller köregenskaper och grepp på olika underlag.

Det blir ju mer och mer dubbförbud i Sverige också. På Hornsgatan i Stockholm har dom haft det nått år nu, och det pratas om att införa det på fler ställen.

Jag har följt debatten. Märkligt hur olika forskningsresultat man kan presentera beroende på vilken sida av debatten man befinner sig.

För mig råder det ingen tvekan om att dubbdäck gör nytta. Kände jag behov av dubbdäck och bodde i Stockholm hade jag struntat i vad lagstiftningen säger. Misstänker att det är många som gör det idag. Tror inte att denna lag efterföljs så bra. Antingen får man nog genomföra ett generellt förbud mot dubbdäck likt Tyskland eller inget alls. Att bara ha regionala skillnader på enskilda gator inne i Stockholm eller i andra städer håller inte.

Själv har jag valt att köra dubbfritt och med så kallade autobahn däck. Oftast är det barmark här nere om än fuktig och blöt med lite slask. Man kan köra i princip som det vore en våt sommardag. Bilen är stabil i hög fart. Körde man oftare på vintervägar likt det man ser norrut hade man nog prioriterat annorlunda. De nordiska dubbfria vinterdäcken är bättre i de förhållandena. Tycker att var och en även fortsättningsvis ska kunna välja ett vinterdäck som passar deras prioriteringar. Vill man ha extra trygghet de få tillfällen det är svart halka (beroende på vilken tid på dygnet man kör). Då är det dubbdäck som gäller även söderut i Skåne.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park