Aftonbladet...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Är jag ensam om att tycka att alla dessa nyheter om att inte betala tv-avgift, betala husskatt hit o dit ... ska få förstöra? Tycker det är smått av Aftonbladet att göra sådana saker så pass stora på grund av att de "kan". Nästan så att Aftonbladet styr tänkande genom att själva leta upp sådant här. Låt dom få göra sitt jobb istället och basera åsikterna på det istället.

Fokusera på vettigare saker, är min åsikt iaf.

nå? :gnissla

Swedie skrev:
2535757 Är jag ensam om att tycka att alla dessa nyheter om att inte betala tv-avgift, betala husskatt hit o dit ... ska få förstöra? Tycker det är smått av Aftonbladet att göra sådana saker så pass stora på grund av att de "kan". Nästan så att Aftonbladet styr tänkande genom att själva leta upp sådant här. Låt dom få göra sitt jobb istället och basera åsikterna på det istället.

Fokusera på vettigare saker, är min åsikt iaf.

Har vi inte gått igenom detta tillräckligt :va :huvet :huvet

Swedie skrev:
2535757 Nästan så att Aftonbladet styr tänkande genom att själva leta upp sådant här.

Visst är det så, media har en oerhörd makt. Det är väl därför det är viktigt att man har förmågan att kritiskt grnaska det som skrivs och kunna söka upp mer information än enbart den man får via löpsedlar och rubriker.

Vad det gäller veckans affärer tycker jag väl inte att det är mer än rättvist att de nuvarande ministrarna får sig en släng av sleven. Sossarna har ju granskats under alla år så i rättvisas namn borde väl det skrivas lika mycket(eller mer) om 10-15 års konsekvent fuskande med tanke på hur mycket man skrev om Sahlins toblerone och försent betalda dagisavgifter.

Jag köper A.B för att den är underhållande. Inte informativ.

Dark_Messenger skrev:
2535796 Jag köper A.B för att den är underhållande. Inte informativ.

Jag skulle köpa AB av samma anledning som jag skull ekunna köpa "En Ding Ding Värld" eller "hänt extra"... för att få skvaller och kvasinyheter att roa mig med under en kortare tågresa eller något.

Det är nog ett par år sedan jag betalade för en pappers-kvällstidning.

Maria Borelius sjukskriven

Har hennes sjukskrivning något att göra med de senaste uppgifterna om hennes privatekonomi?
– Nej. Det har inget att göra med det. Hon kommer vara sjukskriven tills hon blir frisk.

korvgubbe skrev:
2535769 Vad det gäller veckans affärer tycker jag väl inte att det är mer än rättvist att de nuvarande ministrarna får sig en släng av sleven. Sossarna har ju granskats under alla år så i rättvisas namn borde väl det skrivas lika mycket(eller mer) om 10-15 års konsekvent fuskande med tanke på hur mycket man skrev om Sahlins toblerone och försent betalda dagisavgifter.

Vad jag skrev handlar just om det ÄR nödvändigt egentligen. Enligt mig hindrar det här alla ministrar från att göra sitt jobb och enligt mig sänker det även deras vilja att göra sitt jobb. Blir man hela tiden granskad, så är det inte lätt att utföra sitt jobb och tänka på rätt saker.

Tror det behövs skrivas ut en stor mängd magsårstabletter till årets ministrar.

Swedie skrev:
2535842 Vad jag skrev handlar just om det ÄR nödvändigt egentligen. Enligt mig hindrar det här alla ministrar från att göra sitt jobb och enligt mig sänker det även deras vilja att göra sitt jobb. Blir man hela tiden granskad, så är det inte lätt att utföra sitt jobb och tänka på rätt saker.

Är inte media aningen vänsterplacerat??
Den här succe´journalistiken känns så fruktansvärt amerikansk..

Självklart handlar det om att hindra, röra om. Skapa misstro,
Personligen har jag sedan många år slutat läsa kvällstidningarna av den anledningen.

Den oberoende, undersäkande journalistiken finns inte längre.

Tycker det som sker i media just nu angående nåt så otroligt trivialt som TV avgift.. visar prov på en omognad inom journalistiken som borde få hela branschen att skämmas..

Swedie skrev:
2535842 Vad jag skrev handlar just om det ÄR nödvändigt egentligen. Enligt mig hindrar det här alla ministrar från att göra sitt jobb och enligt mig sänker det även deras vilja att göra sitt jobb. Blir man hela tiden granskad, så är det inte lätt att utföra sitt jobb och tänka på rätt saker.

Jag instämmer, men samtidigt ser jag det som självklart att våra företrädare skall ha rent mjöl i påsen. Hur ska Svensson annars kunna relatera till sin egen vardag?

Skittrist att de gräver upp sånt här nu när vi äntligen fått en blå regering.

Samtidigt är jag ändå lite skadeglad. Hur dumma får de vara?

Ok, TV-avgift och svart barnpassning är skitsaker, men att undanhålla staten massor av pengar ser jag inte som en bagatell. Tycka vad man vill om våra lagar, men de finns där för att de gäller undantagslöst. Speciellt för politiker. Vill de bryta mot lagen måste de vara beredda på att ta konsekvenserna. Det gör alla andra.

(M) är emot tv-licensen...
alliansen vill sänka avgifter på städtjänst osv för att folk ska få råd med det...
deras handlingar ligger därmed inom deras politiska visioner (men försvarar inte det)

Gudrun Schyman... "det är coolt att betala skatt" samtidigt som hon själv skattefuskar...
S-politiker är dom som tjänar mest, men ska företräda som svaga i samhället...
härligt med hyckleri och dubbelmoral...

2 exempel * 2 exempel... :)

Swedie skrev:
2535842 Vad jag skrev handlar just om det ÄR nödvändigt egentligen.

Medias huvuduppgift är väl egentligen att granska de styrande och det där berömda begreppet "yttrandefrihet" uppfanns ju enbart för att folk skulle våga ifrågasätta och kritisera makthavarna.

...sen kan man väl tycka att det är av vikt att lyfta fram ett och ett halvts DECENIUMS konsekvent fuskande med en avgift som skall betala för just den del av statens angelägenheter som man själv är utsedd att besluta om?!

Det vore ju lite som om ministern för infrastruktur i 15 år skitit i att betala fordonsskatt.

Eller som om miljöministern kört på maskindiesel i tio år för att slippa den högre miljöskatten på "vanlig" diesel...

Ska jag förtydliga, så är det extremt löjligt att påstå att människor som valts till olika poster ska vara "den perfekta medborgaren". Det är så mycket skitsnack att Jag skrattar. Visserligen är Aftonbladet roligt att läsa då och då, men med sådana här rubriker som kraftigt på verkar hur medelsvenson tänker så tycker jag det är maktmissbruk.

Så min egna Aftonbladetsrubrik om Aftonbladet är: "Aftonbladet, dina åsikter står vi för. Här ta en tidning gratis." typ =)

Swedie skrev:

Självklart granskar Aftonbladet dem nya ministrarna. Aftonbladet är ju en socialdemokratisk tidning, och det ligger ju i deras intresse att smutskasta dem nya så gott det går. Att det förövrigt är, vad jag kallar, slaskjournalistik dem bedriver, bidrar inte direkt till att jag köper deras tidning. Kolla bara på deras löpsedlar...

Aftonbladet är till större delen neutral. Ledaren är röd men resten av tidningen ska iallafall vara neutral

iofs inte så svårt att vara neutral när man väljer nyheter som "den bowlande björnen" istället för att skriva nånting om polisen som skulle åtalas för att ha stängt ute eller inne en massa folk. Minns inte hur det där var men det var skitkul när hej domstol ringde aftonbladet om det iallafall :)

honkiie skrev:
2535934 Aftonbladet är till större delen neutral. Ledaren är röd men resten av tidningen ska iallafall vara neutral

iofs inte så svårt att vara neutral när man väljer nyheter som "den bowlande björnen" istället för att skriva nånting om polisen som skulle åtalas för att ha stängt ute eller inne en massa folk. Minns inte hur det där var men det var skitkul när hej domstol ringde aftonbladet om det iallafall :)

Den kanske "SKA" vara neutral, men är det inte. Ibland, kan jag erkänna, så lyckas faktiskt någon/några av journalisterna på nämnda tidning hafsa ihop något som faktiskt framstår som neutralt :banana Men om man granskar tidningen hårt och läser "känsliga" artiklar så är det ingen större konst att genomskåda texten, dem gånger det inte står i klarspråk vill säga...

Tycker personligen att DN är en bättre tidning med bättre nyhetsvärde.

C.Barrow skrev:
2535961 Den kanske "SKA" vara neutral, men är det inte. Ibland, kan jag erkänna, så lyckas faktiskt någon/några av journalisterna på nämnda tidning hafsa ihop något som faktiskt framstår som neutralt :banana Men om man granskar tidningen hårt och läser "känsliga" artiklar så är det ingen större konst att genomskåda texten, dem gånger det inte står i klarspråk vill säga...

Visst tusan är massmedia vänstervridet, det har ju både du, dina kompisar och många andra sagt flera gånger, alltså måste det vara sant!:tummenupp
Fast det finns ju andra sätt. Man kan, som alla vet att jag gillar, se på vad forskningen säger.
Du har fyra länkar här, om än den ene inte kan ses som forskning, utan visar att utan kritisk hållning kan du visa vad du vill. Konsten är bara att välja rätt och blunda för det som inte passar.

http://www.sns.se/document/opartiskhet_jk.pdf#search="JMG valet Kent Asp"
http://www.kebi.se/motvallsbloggen/skandalkalender.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=551058&previousRenderType=2
http://www.jmg.gu.se/pdf/jmgdata/journalist2000.pdf

I korthet säger de att det finne en liten majoritet av röda, och för den delen folkpartistiska, journalister men att detta inte avspeglar sig i rapporteringen, delvis för att journalister inte identifierar sig med sitt parti lika starkt som en del andra. Delvis för att överskottet är störst på kultursidorna.

Givetvis kan allt detta avfärdas med att de som rapporterar detta med stor sannolikhet är mutade av G. Persson, men i så fall kan det inte vara svårt för dig att hitta någpn massmedialforskning som stöder din hypotes!:pannkyss

C.Barrow skrev:
2535961
Du läser inte svåra saker som kultur/ledarsidor va?
Det jag menar är att om någon politsk färg finns på någon av Sveriges tio största tidningar så är det där det syns, inte i nyheter/nöje/TV-sidorna.

Last edited:
Victor skrev:
2535999 Du läser inte svåra saker som kultur/ledarsidor va?
Det jag menar är att om någon politsk färg finns på någon av Sveriges tio största tidningar så är det där det syns, inte i nyheter/nöje/TV-sidorna.

Kultur i sverige är för hjärnsvaga människor (enligt mig). Torsten Flinck tillhör Sveriges kulturelit liksom...
Svar på din fråga, Nej, jag läser inte kulturdelen. Ledaren brukar jag dock läsa.

Jag sade bara att jag tycker DN är en mycket bättre tidning med bättre nyhetsvärde. Är väl därför man köper en dagstidning? Om man vill läsa om något annat kan man ju köpa någon annan tidning. Jag personligen vill inte läsa "vinklade" nyheter. Är iofs ganska roligt när man genomskådar en text... :tungan

Den dan som jornalisterna inte hittar något när dom gräver kommer jag att bli orolig för då är det antagligen maskiner som styr och inte vanliga människor.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back